Kezdődik a mobilhirdetők háborúja
További Cellanapló cikkek
- Napokon belül beszünteti három iPhone forgalmazását az Apple
- A vártnál is ígéretesebb lehet a Magyarországra betörő új gyártó
- Színesebb, gyorsabb és rugalmasabb lesz a Samsung telefonokra érkező One UI 7
- Új korszak elé néz a Xiaomi
- Több mint nyolcmilliószor telepítették ezeket a vírusos alkalmazásokat a Play áruházból
Ma még parányi a mobilhirdetések piaca, de az óriáscégek már ráröpültek az ígéretes zsákmányra, mert a változásokat a reklámiparnak is követnie kell. Teljesen átalakulnak a tartalomfogyasztási szokások, az emberek tévézés helyett és közben egyre többet neteznek és mobiloznak. Nem kérdéses, hogy növekedik-e a mobilhirdetések piaca, csupán azt nem tudni, hogy mikor lesz áttörés.
A mobilhirdetési bizniszben a Google és az Apple a két legnagyobb játékos. A webkeresők hirdetési piacát vezető Google nemrég vásárolta fel az AdMob nevű, mobilhirdetésekkel foglalkozó céget, míg az Apple telefonjain és táblagépein működő iAds hirdetési szolgáltatással rukkolt elő.
Jelentős eltérések vannak a két cég stratégiájában. Az Apple a látványosabb, márkaépítő hirdetésekre akar rámozdulni, amelyek jobban passzolnak az Apple csilivili készülékeihez. A mobilon hirdetők sokkal több lehetőséget kapnak, mint ha fényes papírra nyomtatott magazinokban jelennének meg, hiszen az iPad és az iPhone felhasználói néhány kattintással bevihetők egy online boltba. Ugyanakkor gond lehet, hogy az Apple készülékein nem támogatott az Adobe Flash, amit a reklámügynökségek jól ismernek, és megvan rá a fejlesztői gárdájuk.
A Google-AdMob páros valószínűleg továbbra is a nagy mennyiségben kiszórt hirdetések piacán próbálja megtartani vezető pozícióját. Vagyis megmaradnak az apróhirdetésekhez hasonló egyszerűbb bannereknél és szöveges linkeknél. Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a Google Android rendszerű mobilok támogatják a Flasht, vagyis a weboldalakon lévő bannerek alapból megjelennek a böngészőben.
Két lábon járó pénztárcák
Még egy izgalmas új kategória van a szöveges és a képes hirdetések mellett, a helyfüggő reklámok, amire több nagy cég rámozdult. Ezek úgy működnek, hogy a mobilban lévő GPS-csip elárulja a júzer földrajzi koordinátáit, aki ezért cserébe közeli boltok hirdetéseit láthatja.
Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója június 23-án jelentette be, hogy a közösségi portálon helyfüggő szolgáltatásokat akar nyújtani a júzereknek. Mivel erről egy reklámkonferencián beszélt, egyértelműek a szándékai, bár a Facebook mobilos kliensében egyelőre nem jelennek meg a hirdetések, csak a weboldalán.
A Nokia tulajdonában lévő Navteq is lefuttatott néhány sikeres kísérletet. Az Egyesült Államokban kipróbált helyfüggő reklámokra többen kattintottak, mint a hagyományosakra. Ráadásul a felhasználók 39 százaléka továbbkattintott, hogy extra információt szerezzen az ajánlott termékről, vagy rögtön odanavigált a közeli bolthoz a mobil térképszoftverével. Finnországban a cég egy McDonald's-keresőt tesztelt, és a kedvezményes sajtburger a júzerek 7 százalékát érdekelte.
Ingyenes pénz
Azért is szükség van mobilos reklámokra, mert a segítségükkel a felhasználók ingyen juthatnak hozzá termékekhez és szolgáltatásokhoz, és a fejlesztő is pénzt kap a munkájáért. A több mint kétszázezer iPhone-szoftvert árusító App Store kínálatának 81 százaléka ingyenes, és ha ezek a programok elkezdenek pénzt termelni, akkor sok bőröndnyi dollár indul meg a fejlesztők és az Apple felé.
Nem is kell júzerenként nagy reklámbevételt várni, hiszen az App Store fizetős szoftvereinek átlagára is csupán 1,49 dollár. Egy világszerte sikeres szoftver ilyen alacsony árral is jó bevételt hoz.
Támadnak a szolgáltatók
A Google és az Apple nagy bevételű cégek és világszerte népszerű márkák, de a közép és felső árkategóriába tartozó készülékeikkel a felhasználóknak csak egy szűk szegmensét tudják elérni. A legnagyobb hirdetőknek az a fontos, hogy rengeteg embert elérjenek, ezt pedig nem a telefongyártók, hanem a mobilszolgáltatók segítségével tehetik meg.
Magyarországon körülbelül százezren használnak iPhone-t, ezen kívül még pár százezren egyéb okostelefont, ugyanakkor van nyolcszázezer-egymillió aktív mobilnetező, akiket főleg a mobilszolgáltatók portáljain lehet elérni, mondja Májer Bálint, aki egy éve hozta létre MobileAd nevű mobilhirdetéseket készítő cégét, és mivel a Gameloft regionális üzletfejlesztője, hirdetőként is ismeri a hazai piacot. "Mindenki hallott már a mobilmarketingről és nagyjából ki is merül ennyiben az ismeret. Az sms és mms alapú megoldások működnek, de a cégek mindenhonnan azt hallják, hogy a wap halott, és ez távol tartja őket." - tette hozzá.
A szolgáltatók azonban nemcsak a weben érhetik el a júzereket, hanem speciális üzenetekkel is. A Gemalto nevű cég mobilhirdetési rendszerét a SIM-kártyára lehet feltelepíteni, és a legolcsóbb készülékeken is használható. A szolgáltató például megjeleníthet egy üzentet, amiben lehet online hirdetésre mutató link, vagy egy rövid kérdőív, amely kitöltése után az ügyfél olcsóbban megvásárolhatja a szóban forgó terméket.
Személyes adatok
Ahhoz, hogy a mobilreklám hasznosabb legyen a webes hirdetéseknél, a felhasználónak mindenképpen jeleznie kell a hirdetők, vagy legalább a hirdetéskiszolgáló rendszerek felé, hogy mi érdekli. Teljesen fölöslegesen mutatja a térkép a közeli McDonald's-okat, ha a vevő éppen pizzára vágyik, és akciós tévé sem fogja érdekelni vevőt, amikor új mikrót keres. Érdemes tehát valamilyen módon közölni, hogy éppen mit keresünk. A földrajzi helyzet közzététele pedig azért fontos, mert egy debreceni lakos nyilván nem ugrik át Sopronba egy akciós termékért.
A vevők azonban aggódhatnak a privacy hiánya miatt, azaz sohasem lehetnek egészen biztosak abban, hogy a szolgáltató mihez kezd a személyes adataikkal. A mobilok kisméretű kijelzőjén senki sem fogja végigolvasni az adatkezelési irányelveket. A weben is a sokan átugorják a hosszú és unalmas dokumentumot, és csak rákattintanak az okéra, hogy végre használhassák a szolgáltatást. A mobilreklám és az arra épülő mobilos kereskedelem beindulásához ellenőrzött és hitelesített weboldalak/mobilszoftverek szükségesek, és tudatos vásárlók, akik el tudják dönteni, hogy melyik bolt és hirdetés megbízható.
Rovataink a Facebookon