Kincsesbánya az Android
További Cellanapló cikkek
- Eddig nem látott funkcióval debütálhatnak a Samsung jövő évi csúcskészülékei
- Rajongóknak szinte kötelező: szó szerint varázslatos lett a Harry Potter-telefon
- Máris befutott az Android 16 első előzetes kiadása
- Megállíthatatlan hegyomlásként zúdul ránk az Asus új telefonja
- Ár-érték arányban komolyan odarakja magát a Xiaomi új telefonja
Berobbant az Android az okostelefonok piacára, és ha a vevők mégsem fogadják jól sem a Nokia által megújított Symbian^3-at, sem a Microsoft által megújított Windows Phone 7-et, akkor hamarosan világelső platform lesz. A sikert nehéz lesz elkerülni, mert az Android két erős lábon rohan felfelé, és ez a két láb egymástól teljesen függetlenül mozog.
Keleti láb
A ZTE, Huawei neve még ismerősen csenghet, de hallotta már a G-Five, Micromax, Spice és Olive márkaneveket? Ezek ázsiai gyártók, akik Androidot (is) használva, elsősorban saját piacukon kívánnak terjeszkedni. Mivel Kínában és Indiában több százmillió mobilozó van, a nyugaton tök ismeretlen gyártók könnyedén biztosítani tudják az Android világelső pozícióját.
Elvétve a hazai piacon is megjelennek e távoli gyártók készülékei, például a Vodafone kínálatában is van egy bóvli kategóriát súroló androidos Huawei. Ilyesmivel le lehet tarolni a piacot, de a darabszám semmit nem ér, ha azt nem lehet beszorozni egy jó nagy összeggel, amiből kijön a gyártó nyeresége. A legnagyobb profitot a csúcskategóriában lehet elérni, és éppen azért erős az Android, mert ebben a szegmensben is jó alapot biztosít. Az operációs rendszer korszerű, ingyenes, illetve szabadon módosítható vagy bővíthető.
Intermezzo
A Google indította el az Androidot, és jelenleg mindegyik mobilon a keresőóriás jelenléte dominál. Alapszolgáltatásnak tekintjük a Google Maps térképeket, a Gmailt, a YouTube-ot és a Picasát. A helyzet viszont az, hogy az Android hivatalosan az Open Handset Alliance kezében van és szabadon módosítható.
Az egyesület egyik tagja, a Verizon (Vodafone-leány) nemrég kitalálta, hogy a beépített Google-kereső helyett Binget rak az egyik mobiljára. Nesze neked Google. Akár a Microsoft teljes szolgáltatási portfoliója átültethető Androidra, vagy ha nagyon viszket Mark Zuckerberg tenyere, legyárthat egy Androidra épülő Facebook-mobilt.
Nyugati láb
A HWSW múlt heti cikke azt feszegeti, hogy egyre kevésbé számít a márkanév, és a mobilgyártók önként bevonulnak a Google ernyője alá. Való igaz, a gyártók egy része kényelmesen elvan a Google szolgáltatásaival, amit megszórnak egy csipet sóval és borssal (Exchange levelezés, Facebook és Twitter), és máris összeállt egy okostelefon, amivel nagyot bukni nem lehet.
Viszont győzni sem. A csúcskategóriában vezető pozícióra törekvő gyártók nemcsak precízen összerakott hardverrel, hanem egyedi szoftverekkel és szolgáltatásokkal próbálják megkülönböztetni magukat a riválisaiktól.
Reszelés
Még a hardverben is komoly lehetőségek vannak, a Motorola Backflip és Flipout egyedi kinézetükkel veszik célba a fiatalokat, míg a Sony Ericsson az apró és színes X10 minivel lő a nők irányába. Ezek jó ötletek, és többet is ki lehet hozni belőlük (például nem érdemes az Android elavult verziót erőltetni).
Üzleti felhasználóknál is fontos a hardver, és egészen apró különbségek dönthetik el a csatát. Például a Motorola Milestone és a vadonatúj HTC Desire Z is négysoros qwerty gombkészletet kapott, látszólag ugyanolyan jók. De nem, mert a Desire Z-nél az érintőkijelzőn kell kiválasztani az ékezetes karaktert, ami kényelmetlen, a Motorolán azonban elég egy gyors mozdulat a jobboldali irányítógombon, és máris lehet tovább jegyzetelni.
Kipécézés
Szoftverben és szolgáltatásban még több lehetőség van arra, hogy a gyártók megmutassák magukat. A számítógépek piacán is jellemző, hogy a gyártók többsége csak minimálisan nyúl hozzá a szoftverekhez. Előre feltelepítenek 90 napig érvényes vírusirtót és néhány ingyenes programot, külön partícióra helyezik a rendszer-helyreállító fájlokat. Ugyanakkor a legnagyobbak, mint például a HP, már különleges kezelőfelülettel és multimédiás szoftverekkel is kiegészítik a Windowst. (Az Apple itt is kakukktojás, éppen úgy, mint az okostelefonok piacán. Az OS X rendszert maga gyártja, és éppen olyan szigorúan őrzi, mint az iPhone-on futó iOS-t.)
Más utakon
Az okostelefonoknál nem a vírusirtó, hanem a Facebook és a Twitter van az alapkészletben, és itt is inkább a vezető gyártókra jellemző, hogy alaposabban beletúrnak a rendszerbe. A Samsung például az iPhone kezelőfelületét utánozza, míg a HTC a saját Sense felületét erőlteti.
Az extra szoftvereknél is nagy különbségek vannak, a HTC az új Desire Z és HD mobilokhoz rendes navigációs szoftvert ad, amely nemcsak böngész(get)ésre alkalmas, mint a gyári Google Maps. Autósoknak ideális. Emellett a tajvani gyártó a biztonsági funkciókon is javított, a júzer lekérdezheti a mobil földrajzi koordinátáját, ha attól tart, hogy azt ellopták tőle.
Ezzel szemben a Samsung az általa jobban ismert területen, a szórakoztatásban erősített. A Galaxy S távirányítani tudja a Samsung wifis tévéit. A zenerajongóknak jól jön a jobb minőségű fülhallgató, az 5-ször nagyobb beépített memória, és hogy a lejátszó többféle fájlformátumot ismer.
Jól mutatja az irányt, hogy a HTC és a Samsung is kísérletezik saját szoftverbolttal, bár azok még igen kezdetlegesek. A HTC egy pc-n elérhető portálon tesz elérhetővé szoftvereket, csengőhangokat és témákat, amiket átküldhetünk a mobilra (mondjuk az Angry Birds valamiért nem ment át, de mindegy). Ezzel szemben a Samsung a mobilra rakott egy lassan bővülő szoftvergyűjteményt, amelynek a kínálatában más mobilon nem elérhető programok is vannak.
Aranyásó szerencsevadászok
Látható, hogy a gyártók teljesen egyedi utakon járnak, és a márkahűséget is növelhetik, ha jól kombinálják az extrákat. Igaz, hogy az sokszor az egyedi interfészek miatt késve lehet letölteni a mobilokra az Android újabb verzióit, de a gyártók fordított helyzetet is előidézhetnek, vagyis kiadhatnak olyan extrákat, amelyek a gyári Androidon nem elérhetők. A Samsung Galaxy S például az Android 2.2 nélkül is működik wifi hotspotként, míg a Desire csak az új operációs rendszerrel szerezte meg ezt a képességet.
Az Android versenyt generál, és a csúcskategóriában nem lesznek sikeresek azok a gyártók, akik csak lógatják a lábukat. Olcsóbb mobilokat most még el lehet adni azzal az egyetlen extrával, hogy Android fut rajtuk, és nem valami szutyok elavult rendszer. De ez nem sokáig lesz így, mert ami most hightech, az holnap a középkategóriában is megjelenik, és hoppon maradnak azok, akik csak beálltak a Google ernyője alá.
Rovataink a Facebookon