Egy hónapnyi zene egy sör áráért
További Cellanapló cikkek
A ZeneCenter egy zenefolyam (streaming) szolgáltatás, tehát a dalokat nem letölteni, hanem csak meghallgatni tudjuk a számítógép böngészőjében, androidos okostelefonon, és hamarosan iPhone-on is. Nem egy általunk kiválasztott albumot játszhatunk le, hanem megadjuk a stílust vagy a hangulatunkat, és a gép összeállítja nekünk a lejátszási listát. Vannak előre beállított stílusok, mint a progresszív és a house, és felhasználók által összerakott listák (úgynevezett mood-ok).
A ZeneCenter havidíját bankkártyával és emelt díjas sms-ben fizethetjük ki, tehát a használatához nem kell a T-Home vagy a T-Mobile előfizetőjének lenni. Kipróbáltam a Telenor hálózatán, és ugyanolyan minőségben működött, mint a szerkesztőség nagy sebességű wifijén. A zenefolyam kódolási minősége csak 128 kilobit per másodperc, ennek ellenére a hangminőség elég jónak tűnt. Sokkal jobbnak, mint amilyenek a T-Mobile korábbi mobilos zeneletöltő kísérletei voltak.
Mind a négy nagy zenekiadó (EMI, Universal, Sony és Warner) művei megtalálhatók a ZeneCenter rendszerében, de még nem teljes a kínálat, jelenleg egymillió dal elérhető el. Fülöp Gábor, a Telekom munkatársa folyamatos frissítést ígér, és hamarosan ismert magyar rádiósok, zenei szerkesztők is készítenek majd zenei toplistákat. Egészen biztos, hogy kisebb kiadókkal és a saját műveiket kiadó szerzőkkel is szerződést kell majd kötni, ha a Magyar Telekom sikerre akarja vinni a szolgáltatást.
Kis cég indította
A ZeneCenter elindulása kis magyar sikertörténet. A portál kezelőfelülete már 2010 decemberében látható volt az Innovációs Techshow nevű rendezvényen, mert ott mutatta be 3G Multimédia Kft. A magyar startup cég ügyvezetője, Sziklay-Pap Ferenc már akkor is úgy képzelte el a szolgáltatás bevezetését, hogy ők csak a műszaki hátteret biztosítják, a megrendelő adja hozzá a márkanevét és az arculatát.
Azért csak most, háromnegyed évvel később indult el a ZeneCenter, mert sok feltételnek teljesülnie kellett – mondja Fülöp Gábor. A fejlesztés önmagában nem elegendő, a jogkezelőkkel is megállapodásokat kellett kötni a dalok használatáról, valamint megbízhatóvá és biztonságossá kellett tenni a platformot. Azt is meg kellett várni, hogy elég sok okostelefon legyen a magyar mobilozóknál, és az időzítést az is befolyásolta, hogy közeleg a karácsonyi vásárlási szezon.
Torrent helyett
A Magyar Telekom egyik célja az volt, hogy megtisztítsa a zenei piacot, ami csak úgy lehetséges, ha megfizethető alternatívát állít a torrentezésnek. A háromszáz forintos ár jelképes összeg, egy pohár sör ára. Igazán nem sok egy hónap korlátlan zenehallgatásért.
Arra a kérdésemre, hogy a szolgáltatás mikor lesz elérhető a T-Home IPTV-s vagy kábeles tévészolgáltatásán, Fülöp Gábor csak annyit mondott, hogy a Magyar Telekomnak stratégiai célja a képernyők – a mobil, az internet és a tévé – közti átjárhatóság biztosítása. Tehát hamarosan elérhető lesz az internettévéken és a set top boxok segítségével is, de azt még nem árulják el, hogy pontosan mikor.
Közösséget épít
A Magyar Telekom másik célja valószínűleg az lehetett, hogy a Facebook mellett vigaszágon vergődő iwiw mellett létrehozzon egy zenerajongói közösséget is. A ZeneCenteren nyilvánossá tehetjük a profilunkat, tehát másoknak is megmutathatjuk, milyen zenéket kedvelünk, milyen hangulatú listákat hallgatun gyakran, és mely számokat utáljuk. A portál e tekintetben még nem olyan kiforrott, mint a Last.fm, de a Magyar Telekom azt mondja, várja a felhasználói véleményeket, és azokat is figyelembe véve fejleszti tovább a portált.
Rovataink a Facebookon