Fogyasztóvédők támadtak a T-Mobile-ra

2012.01.27. 11:44
90 hozzászólás

Év elején megváltozott a hírközlési szolgáltatások szabályozása, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság rendelete alapján csak akkor lehet új díjcsomagot aktiválni, ha az előfizető jelezte, hogy szeretne szerződést kötni. A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) arra jött rá, hogy a Magyar Telekom nem felel meg ennek a követelménynek, ezért a hírközlési hatósághoz fordult az ügy kivizsgálása érdekében.

A távközlési cég jogszabályellenesen jár el akkor, amikor a fogyasztó meg sem rendelte a mobilinternet szolgáltatást, a vállalkozás mégis ráutaló magatartásként értékeli annak használatát, amely alapján létrejön a szerződés és a csomag aktiválása – írja a KÖFE pénteki sajtóközleménye.

Amikor a felhasználó először a mobilnetre téved, a Magyar Telekom sms-t küld neki arról, hogy ezzel bizony aktiválódott a NetStart csomag, amivel 10 kilobájtonként 13,2 forintot kell fizetnie. Régi probléma, hogy a szerencsétlen felhasználót már az első alkalommal a lehető legdrágább konstrukcióba rángatják bele, és ha az sms ellenére is kitartóan netezik tovább, akkor a hó végi számla elovasásakor valószínűleg örökre elmegy a kedve a mobilnettől.

Az NMHH előírásának megfelelő szerződéskötés nagyjából úgy nézne ki, mint amikor a reptereken előfizetünk a wifire. Magyarán a felhasználó még az internetezés megkezdése előtt találkozik egy köztes weboldallal, amin megrendelheti a neki tetsző szolgáltatást. Ez a megoldás azért is előnyös, mert lehetőséget ad a kedvezőbb díjcsomagok bemutatására is. Még az is előfordulhat, hogy a mobilnetező előfizetne egy 5 gigabájt per hónapos csomagra is.

Törvények dzsungelében

Az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló 6/2011. (X. 6.) NMHH rendelet írja elő, hogy a szolgáltató nem követelhet előfizetőtől díjat, ellenszolgáltatást, ha olyan szolgáltatást, terméket vagy elektronikus hírközlő eszközt értékesít, amelyet az előfizető nem rendelt meg. Nem elég a ráutaló magatartás, vagyis a böngésző megnyitása és a netezés, a felhasználónak mindenképpen nyilatkoznia kell a mobilnet iránti igényéről.

Ha a Telekom műszakilag nem tudja megoldani a díjcsomag előzetes megrendelését, akkor nem számlázhatja ki a netezés költségét, vagy egyszerűen le kell tiltania a mobilnetet minden olyan készüléken, amihez nem tartozik mobilnetes díjcsomag.

A Magyar Telekom a megkeresésünkre nem fedett fel részleteket a Netstart csomaggal kapcsolatos kritikákról, ám az NMHH cikkünk megjelenése után két órával azt nyilatkozta az MTI-nek, hogy már kötelezte a szolgáltatót az általános szerződési feltételek módosítására, hogy az megfeleljen az elektronikus hírközlésre vonatkozó jogszabályokban foglaltaknak, valamint törölje a szolgáltatás automatikus aktiválására vonatkozó rendelkezéseket.

A hatóság beszámolt arról is, hogy folyamatosan figyelemmel kísérték a határozat végrehajtását, 2011 novemberében utólagos ellenőrzést is végeztek és kifogásolni valót nem találtak. A szolgáltató módosította az általános szerződési feltételeket. A „NetStart” szolgáltatást nem aktiválja automatikusan új előfizetők esetében, és kikapcsolta a szolgáltatást azoknál a meglévő előfizetőknél, akik azt az elmúlt egy évben nem vették igénybe. A szolgáltatást használó előfizetők figyelmét pedig felhívta a lemondás lehetőségére.

Emellett a kiugró összegű számlák és következményeik elkerülése érdekében a szolgáltató módosította  a számlázással és a reklamációkezeléssel kapcsolatos eljárásait, új, lényegesen alacsonyabb díjazású havidíjmentes mobilinternet szolgáltatást vezetett be, valamint tájékoztatót készített előfizetői számára az okostelefonok és a rájuk telepített alkalmazások által okozott adatforgalomról és annak lehetséges költségvonzatairól.

Az NMHH az előfizetők érdekeinek még hatásosabb védelme érdekében 2011. december 16-án hatósági szerződést kötött a Magyar Telekommal. Ebben a szolgáltató a korábban már teljesítetteken felül vállalta, hogy azokat az előfizetőket, akiknél a „NetStart” szolgáltatás még a szerződéskötéskor is aktív volt, három hónapon át havonta küldött SMS üzenetekkel tájékoztatja a szolgáltatásról, annak díjáról, valamint az igénybevétel és a lemondás lehetőségéről.

Azoknál az előfizetőknél, akik a szolgáltatást a szerződéskötéstől számított hat hónap alatt nem vették igénybe, ott azt kikapcsolta. A hatóság a válaszban külön kiemelte, hogy  a „NetStart” szolgáltatás előfizető akaratán kívüli igénybevétele miatt benyújtott panaszokat és reklamációkat a szolgáltató nem utasítja el, hanem – az ügyfél választása szerint – valamely, az igényeinek megfelelő kedvezőbb díjú mobilinternet díjcsomagot aktivál a számára, és a „NetStart” szolgáltatás igénybevételéből adódó, a reklamáció tárgyát képező díjat is ennek az új díjcsomagnak megfelelően számolja újra.

Lehetőség van a mobilinternet szolgáltatás kikapcsolására és a reklamált díjat ez esetben elengedik. Ennek feltétele az, hogy az előfizető a számlareklamációt a vitatott díjat tartalmazó számla kézhezvételétől számított 30 napon belül nyújtsa be. A hírközlési hatóság felhívja a figyelmet arra, hogy ezek a vállalások 2011. december 16-tól érvényesek, amikor a hatósági szerződést megkötötték.

Az NMHH az MTI kérdésére beszámolt arról, hogy korábban megfontolta közérdekű kereset benyújtását a károk megtérítésére, de elállt ettől, mert a fenti hatósági szerződés gyorsabb és hatékonyabb megoldást nyújt a Magyar Telekom előfizetőinek.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.