Van remény a Nokia megmenekülésére
Egyetlen kérdés foglalkoztatja most a mobilipar szereplőit: vajon a Windows Phone lesz a harmadik nagy platform, vagy a Blackberry? A legutóbbi negyedévben igencsak a Microsoft felé dőlt a mérleg, köszönhetően a Nokia sikerének, de ezzel még nincs lejátszva a mérkőzés.
Merész húzás volt 2011-ben Stephen Elop vezérigazgatótól, hogy a még szinte szűznek mondható Windows Phone rendszerre tette fel az összes tétet. A Nokia első embere nemrég megmagyarázta a döntés hátterét: ők már akkor látták, hogy az Androidra építő gyártók közül egy fog kiemelkedni - ez most a Samsung, ami szinte minden profitot bezsebel, a többiek pedig szerény maradékon osztozkodnak.
Az tény, hogy a Nokia most a Windows Phone segítségével markánsan meg tudja magát különböztetni a többi gyártótól, de így sem mondható sikeresnek. A csütörtökön közzétett negyedéves jelentésében 5,69 milliárd eurós forgalom áll, ami jócskán elmarad a tavalyi 7,5 milliárdtól, és az elemzők által várt 6,4 milliárdot sem közelíti meg. Bár a vesztesége 278 millió euróra csökkent a tavalyi 1,5 milliárdról, a készpénztartaléka is visszaesett 4,1 milliárd euróra az előző negyedévi 4,5 milliárdról.
De legalább jól alakulnak az eladási számok, és ebben még nincs benne a nemrég bemutatott új csúcstelefon, a fényképezésben mindent lealázó Lumia 1020-as modell várható pozitív hatása. A Nokia a negyedévben 7,4 millió Lumiát adott el, míg 2013 első negyedévében még csak 5,6 millió darabot, 2012 végén pedig 4,4 milliót.
Jelentősen csökken a veszteség, nő a darabszám, szóval a Nokia előtt megcsillant a remény, hogy mégiscsak túléli a következő éveket. A Blackberry ellenben nem mondható ilyen szerencsésnek: az első negyedében eladott 6 millió okostelefonból csupán 1 millió volt az újgenerációs Z10, de a második negyedben is csak 6,8 millióra nőtt a teljes darabszám, amiből 2,7 millió mobilon fut az új BB10 operációs rendszer.
De hogy legyen egy kis képünk arról, hogy ezek a számok mit jelent ma a mobiliparban: az Apple 2013 első negyedévében 37 millió iPhone-t adott el, a Samsung pedig csak a Galaxy S4 csúcsmobillal néhány hét alatt átlépte a 10 milliós határt. Szóval a Nokiának még van hová fejlődnie, és nem csak az okostelefonok piacán van nehéz helyzetben. Hagyományos készülékekből elég szép mennyiséget, 53,7 milliót értékesített, ez azonban 27 százalékos visszaesést jelent 2012 hasonló időszakához képest.
Rovataink a Facebookon