További Godmode cikkek
- ByeAlex extrém karrierváltásba kezdett, erre senki sem számított
- Ez a kisvárosi horror olyan sokkoló, mintha Stephen King agyából pattant volna ki
- Ennél jobb hírt nem is kaphattak volna a Harry Potter-rajongók
- Folytatást kap minden idők legrémisztőbb űrhorrorja
- Kicsi, erős, hordozható: nagyon eltalálta gamereknek szánt tabletjét a Lenovo
Jelenleg a globális konzolpiacon az Xbox One jelentős lemaradásban van a PlayStation 4-hez képest – miben látja ennek okát?
A globális trendek nem minden esetben érvényesülnek itthon, így arról mélységeiben nem tudok nyilatkozni, de Magyarországon erősek vagyunk.
Mennyire?
A GfK adatai alapján a piacnak több mint a fele a miénk, tehát piacvezetők vagyunk. Ennek egyrészt történelmi oka van: kollégáim 2001-ben nagyon jól vezették be a legelső Xboxot, aztán az Xbox 360-nal és Kinecttel is nagyon jól alakultak a dolgaink. Azt én is látom, hogy a világpiacon néhol máshogy alakulnak a számok, de nálunk a befektetett munka jobban megtérült. Most pedig az Xbox One-nal sikerül megtartani az előnyünket a karácsony előtti – számunkra legfontosabb – hónapokban.
Az sem bolygatta meg a piacot, amikor márciusban a Nintendo Switch megjelent?
Látványos kampányuk volt, de nem éreztük azt, hogy tőlünk szívott volna el vásárlókat.
November 7-én jelent meg itthon az új modell, az Xbox One X. Mit remélnek tőle?
Jelenleg ez a legerősebb konzol, ami már önmagában nagy fegyvertény. Ráadásul a játékok egy része az Xbox Play Anywhere rendszerben jelenik meg, vagyis ugyanazzal a játékkal Xbox One-on és Windows 10-es pc-n is lehet játszani.
Meddig akarják közelíteni az Xbox és a Windows funkcionalitását? Mikor lesz annyira átjárható a két platform, hogy megvalósuljanak a közös multiplayer meccsek, amikben xboxos és pc-s játékosok küzdenek egymás ellen??
Erről a konkrétumról nincs információm, de a játékkínálatban mindenképpen egymást erősíti a pc és a konzol. Amennyire tudom, sok játék fejlesztése ebbe az irányba megy.
Én fordított logikával éppen azt tudom elképzelni, hogy ez az üzleti modell gyengítheti az Xbox One-t. Hiszen ha pc-re úgyis megjelenik a Microsoft játéka, miért vegyek Xbox One-t? Pc-m úgyis van, akkor már inkább PlayStation 4-et vagy Switchet vásárolok mellé, ha konzolt akarok, azokon úgyis több az exkluzív játék.
Ezt Magyarországon és a régióban nem érezzük gondnak. Szerintem éppen hogy értéket adunk a játékosnak azzal, hogy egy játék áráért két különböző eszközön is tudja használni a szoftvert.
Az exkluzív játékokat illetően pedig gyakran kritizálnak minket, de ezt sem látom problémának. A dömping lehet jó stratégia a versenytársaknak, de mi úgy vagyunk ezzel, hogy csináljunk kevesebbet, de azt nagyon jól. Ha a tavalyi vagy idei szezont megnézem, az egyébként kritizált stratégiánkkal elég szépen sikerült növelni a piacrészünket az egész régióban. A mostani szezont a Forza Motorsport 7 határozza meg, aztán december 12-én jön konzolexkluzív PlayerUnknowns's Battlegrounds, a vártnál sikeresebben mutatkozott be a Cuphead, családi játéknak pedig ott a Super Lucky's Tale. Mind nagyon jó játék, és persze a régi sikerek – például a Minecraft – továbbra is népszerűek.
Az Xbox One X ajánlott ára 165 ezer forint, amivel ez a legdrágább konzol a magyar piacon. Nem tartanak attól, hogy riasztó kicsit ez az árcédula?
Pár hete van a boltokban a konzol, és inkább azért aggódunk, hogy nem lesz elég. Valószínűleg sokkal több kellene a vásárlói igények kielégítéséhez, mert nagyon megy a gép. A karácsony előtti időszakban nem biztos, hogy kitart a készlet.
Mondják, hogy túl drága meg túl prémium, ugyanakkor egy mobilért 200-250 ezer forintot is hajlandóak sokan kifizetni. Egy konzol ennél jóval olcsóbb, sokrétűbb szolgáltatást nyújt, és hosszabb életű befektetés. Az Xbox One X a hardcore játékosoknak erős vas, és gyakorlatilag ugyanennyibe kerül, ha egy hasonló teljesítményű pc-hez megveszünk egy darab 4K-s videokártyát. A családoknak és a belépő szintű játékosoknak pedig ott van az Xbox One S modell, ami feleannyiba kerül, mint a One X.
Elég az új hardver, amikor a Microsoftnak már jóval kevesebb fejlesztőcsapata van, mint korábban vagy mint most a Sonynak?
Nyilván hallom ezeket az észrevételeket is, de nem látom itthon a negatív hatást. A Microsoft jól meggondolja, mibe invesztál, és összességében sikeres az Xbox One története is. Nagyon sok, jól felkészült fejlesztőnk van, nem tartok attól, hogy játékok nélkül maradunk a jövőben. Ráadásul az X konzol megjelenése óta elcsendesültek azok a hangok, akik előtte a konzolexkluzív játékokat hiányolták. Az erősebb X modellen jobban néznek ki az új multiplatform játékok, mint például a Star Wars Battlefront II vagy az Assassin's Creed Origins, és ez is vonzó a vásárlóknak.
Mekkora gondot okoznak itthon a szürkeimportőrök, tesznek ellenük valamit?
Azt mi is érzékeljük, hogy a piacon feltűnnek mindenféle árak, köztük olyanok is, amik szokatlanul alacsonyak. Ha az ember az Európai Unióban körülnéz, nagyon különböző árakat láthat kint is, itthon is.
Persze, vannak mindenféle árak, de jó önöknek, hogy vannak szokatlanul alacsonyak is?
Hogy a kereskedők miként alakítják az áraikat, abba egyáltalán nem szólunk bele. A Microsoft ajánlott fogyasztói árakat kommunikál a partnerek felé.
Jellemzően milyen játékok fogynak leginkább nálunk? Van bármi meglepő a Call of Duty meg a Grand Theft Auto mellett?
Nagy meglepetések nincsenek sem nálunk, sem globálisan. A Minecraft nagyon népszerű, a Forza is szépen húz, de Magyarországon továbbra is a FIFA sorozat a konzolos játékosok kiemelkedő kedvence.
Tud nagyságrendet mondani, mennyi Forza fogy?
Sajnos ezt nem árulhatom el. Szerencsére sok, a Forzák szépen fogynak nemcsak megjelenésükkor, hanem egész évben.
Mi a véleménye arról, hogy a mikrotranzakciók és loot boxok egyre tolakodóbban jelennek meg az AAA kategóriás játékokban?
Kényes kérdés, ezért a kiadóknak nagyon kell figyelniük, hogy megtalálják az egészséges arányokat. Ez a jelenség bizonyos játékok megjelenése esetén okozott problémákat, de a kiadók éberen figyelik a vásárlók visszajelzéseit és ha kell akár azonnal lépnek és beavatkoznak.
A Microsoft nemrég lelőtte a Kinect projektet. Mennyire érintette ez érzékenyen a magyar piacot?
Mivel nálunk erősebb volt a Kinect, mint globálisan, én szívesen megtartottam volna. De a Microsoft tudja, mit csinált, és a döntései a helyi piacra is jó hatással szoktak lenni. A Kinect sikeres dolog volt, segített építeni itthon a pozíciónkat, most kicsit más irányba megyünk.
(Borítókép: Huszti István / Index)
Rovataink a Facebookon