Vilma
-7 °C
4 °C

Hogyan lett olcsó gyártó az Apple-ből?

2006.08.14. 21:06
Az Apple-t eddig drága gyártóként ismerték a vásárlók, mostanában mintha az almás cég gyártaná a legolcsóbb gépeket. Lehet, hogy segít az Intel?

Az a furcsa dolog történt, hogy az Apple hirtelen olcsó lett. Mondták már a cégre, hogy innovatív, hogy design-centrikus, vagy hogy úttörő, az árat viszont nagyobb bunkóság volt elemezni, mint szalonnával enni a kaviárt. Egészen mostanáig.

Nyugodt kezdet

Az első inteles gépek megjelenésekor még nem gyanakodott senki. Az iMac semmilyen más géppel össze nem hasonlítható, a MacBook Pro pedig egy csúcskategóriás laptop: az akár 800 ezer forintos kütyüről senki sem mondaná, hogy olcsó. A Mac mini is egyedülálló jelenség, de a MacBook már nagyon is összehasonlítható, ezért lepett meg mindenkit az árazása: piacra kerülésekor ez volt az egyik legolcsóbb kétmagos laptop a piacon. Csak a Dell adott olcsóbban kétmagos konfigurációt, de az Inspiron sorozat sokkal kevesebb extrát nyújt: nincs beépített webkamera, nincs távirányító, operációs rendszer, nagyobb is, nehezebb is.

Aztán piacra került a Power Mac utódja, a Mac Pro, és most már biztos: valami nincs rendben. A legkisebb konfigurációhoz 160 gigabájtos merevlemezzel 2124 dollárért, a középsőhöz 2424 dollárért (itthon 650 ezer forintért), a csúcsmodellhez pedig 3224 dollárért lehet hozzájutni, míg a legendásan olcsó Dell hasonló konfigurációiért 2086, 2866 és 3686 dollárt kell fizetni.

A kis gépek között 38 dollár a különbség, igaz, még a Dell javára, aztán már az Apple az olcsóbb 442 majd 462 dollárral. Az Inquirer gyűjtéséből kiderül, hogy a Dell 3 év garanciát vállal, míg az Apple csak egyet, de a kaliforniai társaságtól is lehet hosszabb jótállást vásárolni, 250 dollárért, tehát még mindig közel 200 dollárral olcsóbbak a Mac Prók.

Ez viszont szinte hihetetlen, főleg, ha figyelembe vesszük a két cég méretét. A Dell a világ legnagyobb pc-gyártója, piaci részesedése eléri a 33 százalékot, elképesztő mennyiségű számítógépet ad el, többnyire alacsony haszonréssel, és a legalacsonyabb áron. Ezzel szemben az Apple még az Egyesült Államokban is csak a negyedik, részesedése 4 százalék körül mozog, a cég legendásan nagy haszonréssel dolgozik.

Szeretetéhes mamut

Bár semmi biztosat nem lehet tudni, ha tippelni kéne, azt mondanám, hogy az Apple csak egyféleképpen tud ilyen olcsón gyártani: valahol csal. Ehhez viszont nem árt egy partner, akinek érdeke fűződik a csaláshoz, ez pedig józan megfontolás alapján leginkább az Intel lehet.

A világ legnagyobb processzorgyártója keresi saját identitását. Az új vezérigazgató, Paul Otellini szeretné elérni, hogy az emberek ne lelketlen gyártóként, hanem imádnivaló cégként gondoljanak a mamutra. Ennek megfelelően a cég az elmúlt időszakban új szlogent választott (Leap ahead), új logót terveztetett, kicserélte processzorparkját, és olyan márkaneveket vezetett be, mint a Viiv például. Sok apró lépés az érzelmek útján. Ja, és persze van még egy: a cég tavaly az Apple partnere lett, és a Mac Pro megjelenése óta az Intel a világ egyik legerősebb brandjének a kizárólagos beszállítója. Ez pedig óriási ütőkártya a cég marketingeseinek a kezében.

Az Apple-lel barátkozni kifizetődő dolog, gépeivel saját termékünket reklámozni a legmegbízhatóbb megoldás arra a problémára, ha a céget unalmas mérnökök és gonosz pénzemberek gyülekezetének véli a közvélemény.

A hatás persze nem maradt el, az Intel ma már sokkal elfogadhatóbb márkanév, mint korábban volt, és a téma iránt érdeklődők meglepetten tapasztalták magukon, hogy kibékültek a korábban gyűlölt vállalattal.

Kivételezett helyzetben

A kérdés már csak az, hogy mennyit ér a cégnek egy ilyen fordulat.

Valószínűleg sokat, nagyon sokat, még az sem elképzelhetetlen, hogy megéri veszteséggel, vagy nulla haszonnal értékesíteni a processzorokat a kívánatos partnernek.

Mert jelen helyzetben ez tűnik a legelfogadhatóbb magyarázatnak: az Apple azért tud ilyen olcsó lenni, mert mindenkinél kevesebbet fizet a processzorokért. Jól mutatja ezt az árhullámzás is: a belépő Mac Pro konfiguráció, melyben a gép összértékéhez viszonyítva a legkisebb részt teszi ki a processzor ára, még drágább, mint delles társa. Aztán ahogy megugrik a processzor értéke, úgy lesz "olcsóbb" a Mac Pro. A két gigahertzes processzor hivatalos listaára 320 dollár, ebből van kettő a legkisebb kiépítésben: a Mac Pro végső árának harminc százalékát adja a processzor értéke. Ugyanez az arány 57 százalék majd 53 százalék a két nagyobb modellnél, 1380, valamint 1700 dolláros processzorpárosokkal számolva. Tehát amíg a legkisebb gép árának harmadát, addig a másik kettőnél több mint felét adja a processzor: ilyen arányok mellett meg könnyen versenyképes egy vállalat, ha valóban olcsóbban kapja a legdrágább alkatrészt.

A gép többi részegysége változatlan, tehát az árkülönbséget a csipek adják, de így sem jön össze a végső szám. A középső gép ugyanis csak 300 dollárral kerül többe, mint a kisebbik, miközben a processzorok hivatalos listaára alapján 740 dollárnyi differenciának kéne lennie. Közel százezer forintnyi különbség tűnt itt el.

Marketingköltség

Fontos megjegyezni, hogy az Inquirer nem akármelyik gyártóhoz hasonlította a Mac Pro árait: a Dell az Intel puszipajtása, az óriási tételnek köszönhetően eleve nyomott áron vásárolhat a processzorgyártótól. Ehhez még hozzájön, hogy a cég sokáig, talán túlságosan is sokáig maradt lojális az Intelhez: hiába kívánta a piac, nem forgalmazott AMD csipekkel szerelt gépeket, amiért a növekedés megtorpanásával fizetett a cég, meg azzal, hogy egy trösztellenes per alperese lett. Nem maradt mozgástere a Dellnek: a közeljövőben piacra dobja első AMD processzorral szerelt gépét.

A legfőbb szövetséges tehát elvesztette ártatlanságát, most már az Apple az utolsó, kizárólag inteles gépeket értékesítő márkás gyártó. A népszerűség növekedésével, és főleg: a marketingköltségek átcsoportosításával simán fedezhető az a veszteség, amit az Intel összehozhat a nyomott árú csipekkel. Ahogy annak idején Paul Ottelini mondta: az Apple-nek szállított processzormennyiség hibahatáron belül van, fel sem tűnik az óriásnak. A szövetség az aprócska Apple-lel pontosan ez: nem üzlet, hanem marketing.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!