További Jog cikkek
A jog szerint az üzemeltető kötelezhető felvilágosításra is, azaz az érdeklődésre köteles beszámolni arról, hogy mi történik a kamerák felvételeivel, azt kik láthatják és mire használják fel. A felvilágosítás megtagadásában Magyarország áll a legrosszabb helyen a hét résztvevő közül, Budapesten az esetek 87 százalékában nem adtak felvilágosítást, ez az arány Berlinben 72 százalék, Bécsben 55 százalék.
Brit példa
A köztudomásúan kameranagyhatalom Nagy-Britannia helyzetéről és történetéről tartott előadást Clive Norris, a köztéri megfigyelések egyik legnagyobb nemzetközi szaktekintélye. Elöljáróban elmondta, hogy a jelenlegi magyarországi helyzet a 10 évvel ezelőtti brit helyzetre hasonlít, és reméli, hogy sikerül elkerülni azokat a hibákat, amiket Nagy-Britanniában elkövettek. A több mint 10 éves kamerás múlt már elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy általánosabb következtetéseket lehessen elvonni a megfigyelésről, mint a társadalmat befolyásoló tényezőről. Előadása során több alkalommal is megdöbbentő adatokat tárt a hallgatóság elé.
Kidobott pénz
Véleménye szerint nyugodtan kijelenthető, hogy a kameráknak sehol nincs komoly visszatartó erejük, a bűnözés nem sok esetben csökken a telepített megfigyelőrendszerek miatt. Az, hogy ennek ellenére a brit kormány mégis milliókat költ az ilyen rendszerek fenntartására és telepítésére, egyszerű propaganda. Számításai szerint 1991 óta közel 3 milliárd angol fontot költöttek kamerákra, ám azok hatása finoman mondva is megkérdőjelezhető. Ahhoz, hogy a kamerák hatékonyságát reálisan is meg lehessen ítélni, tudni kell azt, hogy az esetenként több tucat kamerát magába foglaló rendszereket alig néhány személy felügyeli, így elég kicsi annak a valószínűsége, hogy meglássanak egy bűntényt. Erre találták ki a megelőzést, azaz a figyelő személyek a gyanús alakokat követik.
Gyanús rapperek
A kezelők munkájának vizsgálata közben Norris professzor megállapította: az esetek több mint 40%-ában a gyanús egyén fiatal színesbőrű férfi, aki tréningruhát, sportcipőt és hátrafordított baseball sapkát visel. (Hogy egy esetleges Eminem-koncertre felkészültek-e a megfigyelők, azt nem tudni.) Ennek megfelelően a hasonló megjelenésű személyeket akár kilométereken keresztül is követik az utcán.
Még nagyobb gond a kirekesztés, amihez a kamerák aktívan hozzájárulnak. Az utcai rendszerek mellet a különböző bevásárlóközpontokban telepített kamerák is minden esetben a "gyanús egyéneket" követik. Jellemző eset, hogy a békésen beszélgető - és természetesen nem vásárló - fiatalok mellé megérkezik egy biztonsági őr, aki idővel megkéri a csoportot, hogy mozogjon. Ha ez nem történik meg, másodszor már az épület elhagyására szólítják fel a "rendbontókat". Aki pedig az eljárást szóvá teszi, az jó, ha tudja, hogy arcáról máris kép készül amit a biztonsági szobában tesznek ki, így legközelebb be sem engedik.
Hatástalan a bűnözés ellen
Az előadás végén Norris egy független kutatás adatait idézte, amely szerint Nagy-Britanniában jelenleg minden 14 lakosra jut egy kamera, ami a világon a legmagasabb kamerázottsági arány. A hatékonyságról szólva kifejtette, a kamerák megjelenése óta a bűnözés az egész országot véve 4 százalékkal csökkent, összehasonlításul pedig elmondta, a köztéri világítás elterjedésével 11 százalékos volt a bűnözés visszaesése. Egy táblázatból az is kiderült, hogy az arányok nem feltétlenül ilyen jók, rengeteg helyen a bűnözés aránya éppenhogy növekszik.
Szigorú magyar szabályok
Harmadikként Gulyás Csaba, az adatvédelmi biztos munkatársa tartott előadást. A hazai helyzet véleménye szerint nem annyira aggasztó, mint Angliában, de ez talán a pénztelenségnek tudható be. Előadásában a megfigyeléssel és adatkezeléssel foglalkozó szabályozásról beszélt, mint elmondta, hazánk ebben a tekintetben szerencsére nincs lemaradva. A hazai szabályozás igen szigorúan előírja, kit, hol, hogyan lehet megfigyelni és hogyan kell erről tájékoztatni.
Az azonban sajnálatos, hogy a szabályozásokat még igen ritkán veszik figyelembe, például a köztéri kamerákra jelenleg sincs megfelelően felhívva a figyelem. Ez talán azért is lehetséges, mert a megfigyeléssel és adatkezeléssel foglalkozó előírások még csak az adatvédelmi biztos ajánlásaként léteznek, nem épültek be a törvénybe - mondta el Gulyás Csaba. Ez alól kivételt képeznek a sporttörvénybe épített futballhuliganizmus elleni rendelkezések, illetve a rendőrségi törvényben megfogalmazott szabályok.
Civil kontrollra van szükség
Magyarországon az állampolgárt olyan jogok illetik meg, mint bármely EU-tagállam polgárait, azaz kérhet felvilágosítást, sőt speciális esetekben akár a rá vonatkozó adatok, azaz a róla készült felvételek törlését is kérheti. Más kérdés, hogy ha bárki ezzel próbálkozna, az nem sok jóra számíthat, már csak az adatkérés megtagadásának arányait nézve is. Jó hír, hogy a magyar szabályozás igen szigorú, már csak az kell, hogy betartsák a hatóságok, amihez a megfelelő civil kontroll szükségeltetik.
|