Az év eddigi legviccesebb, és leggyorsabban agyonhasznált mémje egyértelműen a bajuszos hungarizálás, ami január végén söpört végig a Facebook magyar nyelvű oldalain. Az alapötlet egyszerű, egy ismert mémfigurára nagy bajuszt illesztünk Photoshoppal, a szállóigévé vált szövegét pedig a végletekig eltúlzott ízes magyar tájszólásba öntjük, mintha az Indul a bakterház szereplői fordítanák magyarra a sorokat.
A hamar több tízezres rajongótábort gyűjtött hungaromém az elmúlt napokban érdekes mutáción esett keresztül. Miután elkezdtek kifogyni az ismertebb, parodizálnivaló mémek, és az egész vicc célközönsége is túlnőtt a Rage comics figurákat ismerők körén, a mém új táptalajt keresett magának. Meg is találta: mára az újjászületett hungaromém már filmek és tévésorozatok híres jelenetein, szereplőin és szövegein él. „Oszt mé ily komor kend?” – teszi fel a híres kérdést Heath Ledger bajuszos Jokere, Dr. House-ból Viskó doktor lesz, az Amerikai pitéből Székelyföldi kürtőskalács, az NCIS-ből Vízibetyárkergető bizottmány, és így tovább.
Érdemes megfigyelni, hogy alig értek a bajuszos mémek a népszerűségük csúcsára, Facebookon máris megjelentek a fanyalgók, akik bekommentelik a képek alá, hogy ez már nem vicces, és különben is fittyet hánynak a feliratok a szögedi tájszólás szabályaira. A jelenséget a Knowyourmeme mémkutatói mémelitizmusnak nevezik, és abba az általános trendbe illesztik, hogy a mindig a divat előtt egy lépéssel járó hipszterek számára kizárja egymást az, hogy valami népszerű és közismert legyen, de közben menő is maradjon.
A mémvilágban erre rátesz még egy lapáttal az a speciális helyzet, hogy a mémek jelentős részét a 4chan, a Reddit, és pár underground fórum közössége indítja útjára, majd ezek olyan populárisabb oldalakon lesznek igazán népszerűek, mint például a 9gag vagy a Cheezburger, itt termelnek óriási látogatószámot és azzal reklámbevételt.
Rovataink a Facebookon