További Mémeskút cikkek
- „Nyolc menetet bírni egy 20 évessel!” Ezek a legjobb mémek a Tyson–Paul-meccsről
- Az olimpiai sztár, akiről nem tudtuk, hogy szükségünk van rá, pisztolyával elfoglalta az internetet!
- Nemcsak a demokratákat, de az internetet is felrobbantotta Biden visszalépése
- „Kamala Trump” és a „Biden–Putyin-találkozó” – mémek készültek Joe Biden legújabb bakijairól
- Itt vannak a mémek Szentkirályi Alexandra visszalépéséről
Magyar mezőny
A hunnétgyütt űrbetyár és cimborái
Emlékszik még rá? Januárban tört ki a neten a bajuszos hungaromém-őrület: először csak ismert mémfigurák kaptak Photoshop-bajuszt és ízes tájszólásba fordított eredeti szlogeneket, aztán a mém ráhúzódott a filmekre és tévésorozatokra, és a végén már mindenre, amin volt hely egy kackiás bajusznak. Mintha az Indul a bakterház szereplőinek szemén át látnánk a világot. A hungaromém jelenségével köszöntött be a magyar netre a mémelitizmus: ez volt az első tősgyökeres magyar mém, ami messze túlnőtt az online underground közönségen, és a Facebookon több százezres rajongótáborra talált – és ezzel párhuzamosan lett ciki, túlhasznált kommersz vacak az eredeti kitalálói és terjesztői számára.
A vak komondor esete Terikével
Balogh József, a már nem fideszes, de még mindig aktív országgyűlési képviselő asszonyverésének története annyira borzasztó, hogy valahol természetes védekező mechanizmus, ha az ember viccet csinál belőle. A honatya élettársának csúnya sérüléseit (darabos orrcsonttörést, többszörös járomcsonttörést) először azzal magyarázta, hogy a nő elesett a házőrző vak komondorban. Később az ügyészségi vallomásából kiderült, hogy minden különösebb ok nélkül, viszont alaposan elázva megverte a nőt, ököllel ütötte az arcát és a hajánál fogva verte a fejét a terasz korlátjába. A vak komondor kifejezés az egész, végtelenül szomorú és visszataszító eset szimbólumaként alighanem örökre megváltozott jelentéssel él tovább a magyar nyelvben. Az állat egyébként azóta már elpusztult.
Royal Wedding 2013
Idén nyáron a teljes magyar közélet Orbán Ráhel esküvőjén pörgött, főként a miniszterelnök Blikknek adott, instant klasszikus szállóigéktől hemzsegő nyilatkozata, és az esküvői helyszín környékén hirtelen beinduló útfelújítások miatt. A mémgyár szorgalmasan csapkodta le a feladott magas labdákat, és ez az eset hozta elő az ismeretlenségből a lagzit egy zseniális videóval parodizáló Cifra Kalodát, aki azóta is a magyar mémvilág egyik legnagyobb sztárja, és olyan telitalálatokat ad ki, mint a Rezsi Wars, vagy a Nagy trafikrablás.
Belügymin segít a bajban
A március 15-i hosszú hétvége idén az emberemlékezet óta nem látott kora tavaszi hóvihar és annak megdöbbentően béna kezelése miatt maradt emlékezetes. A katasztrófavédelmi katasztrófa csúcspontja volt a Belügyminisztérium sms-e, ami akkor ment ki több millió mobiltelefonra, amikor már vagy 24 órája hó alatt volt az ország, és tízezrek ragadtak a járhatatlanná vált utakon. Az azóta szállóigévé vált szöveg roppant hasznos volt a vészhelyzetben (sajnos azóta sem derült ki, ki írta): “Segítünk! Ne hagyja el gépjárművét! Ha elfogy az üzemanyaga, üljön át másik gépjárműbe!” A ritka értelmetlen segítő szöveg olyan mélyen beépült a mémkultúrába, hogy azóta minden egyes nagyobb természeti katasztrófánál előjött, például az áprilisi földrengésnél vagy a nyári árvíznél.
Nemzetközi mezőny
Az ember legjobb barátja
Az internet kedvenc állata hagyományosan a macska. Volt 2013-ig, mert mostantól a kutya, amit internetszlengül úgy mondunk, doge. Doge egy shiba inu nevű japán kutyafajta, amit ez a fotó indított el a világhír felé. A képre szigorúan a hipergagyi comic sans betűtípussal, tiritarka színekkel kell ráírni rossz angolsággal, túláradó lelkesedéstől átitatott szavakat, és készen is vagyunk. Pont akkora hülyeség, mint ahogy hangzik, de univerzálisan használható, és süt belőle az irónia, ami a mémek alapvető üzemanyaga. Még az Index címlapjáig is eljutott, amikor ezzel a képpel vezettük fel a címlapon a londoni 6:3-as meccs évfordulóját. Nem biztos, hogy mindenki értette, de aki igen, annál tuti betalált.
Van Damme visszatér!
Egy hónap alatt több mint 60 millió YouTube-os megtekintéssel az egykor szebb napokat is látott akciósztár egy Volvo-reklám főszereplőjeként hódította meg az internetet (az cégnek egyébként nem ez volt az első zseniális videója idén, ez a hörcsögös is nagy karriert futott be a neten). A két, teljes sebességgel hasító kamion között faarccal spárgázó színész rengeteg Photoshop-segítette követőre akadt, és hamarosan beköszönt az internet tradicionálisan legerősebb embere, Chuck Norris is egy hasonló produkcióval, csak hogy tiszta legyen, ki tud nagyobb kunsztot bemutatni. Ezt a videót egyébként egy magyar filmtrükkös cég hozta össze, alighanem a legnagyobb sikerű magyar hozzájárulásként az egyetemes mémkultúrához a Tourist Guy óta.
Do the Harlem Shake!
A “harlem shake” keresőkifejezésre a YouTube ma több mint három és fél millió videót dob ki, ezek közül a legnépszerűbb 28 egyenként túl van a tízmillió megtekintésen. A februárban kitört őrület egy 1981-es hiphopsláger feldolgozására épült, illetve arra a videóra, amit egy felhasználó a Youtube-ra tett fel, és amiben latexruhás alakok rázzák magukat nagy lelkesedéssel a ritmusra. 50 millió megtekintéssel később kialakultak a játékszabályok: kb. fél percig kell rövid bemelegítés után a "do the harlem shake" vezényszóra minél vadabbul táncolni, lehetőleg nyilvános helyen, minél nagyobb létszámban és minél bizarrabb jelmezekben – és ha se mozgáskultúránk, se ritmusérzékünk, az se baj, sőt annál jobb. A harlemshake-ezés természetesen átsöpört Magyarországon is. Viszont New York Harlem városrészének lakói azóta sem értik az egészet.
Ez lett Hannah Montanából
2013 mémcelebje minden kétséget kizáróan az egykori Disney-gyereksztárból hirtelen polgárpukkasztó punkcsajjá (vagy valami hasonlóvá) átvedlő Miley Cyrus. Először augusztusban adott elő megrázó magánszámot az MTV zenetévé díjkiosztó gáláján, amivel a köznyelvbe emelte a twerking kifejezést, aztán a Wrecking Ball című videoklipjével borzolta a kedélyeket, ami három hónap alatt 400 millió YouTube-lejátszást, és csodás paródiák egész sorát érte meg. Még a mindenki által halottnak hitt Chatroulette-et is feltámasztotta:
Keményebb vagyok mint a Rambo három
Az internet mémtudósainak főhadiszállásán, a Knowyourmeme-en az olvasói Év mémje szavazáson fölényesen vezet az internet magyar fertályán tök ismeretlen amerikai kissrác, Brent Rambo. Brent a kilencvenes évek elején volt egy Apple-reklám főszereplője, és most animgifként tért vissza. És tényleg Rambo a neve.
De mit mond a róka???
Ami tavaly Psy és a Gangnam Style volt, az idén a norvég Ylvis duó és a What does the fox say. Senki nem tudja, mitől lett sláger, senki nem érti mi benne a pláne, miért vezette hat héten át a Billboard toplistáját, és mégis mindenki azt dúdolgatja szeptember óta folyamatosan, hogy ring-ding-ding-ding-dingeringeding, gering-ding-ding-ding-dingeringeding. Mert hogy ezt mondja a róka. Esetleg azt hogy wa-pa-pa-pa-pa-pa-pow, vagy hatee-hatee-hatee-ho, netán joff-tchoff-tchoff-tchoffo-tchoffo-tchoff. Mert hogy ezt mondja a róka. A YouTube 300 millió megtekintés után az év videójának választotta, Morgan Freeman pedig személyesen olvasott fel belőle a tévében. Hát mi ez, ha nem a halhatatlanság?
Rovataink a Facebookon