További Mobil cikkek
Mobilunk egyre fontosabb szerepet játszik életünkben. Két évvel ezelőtt csak 9 olyan mobilos funkció volt, amit a válaszadóinknak több mint a fele használt, míg 2008-ban a többség már legalább 17-et. Kevés olyan funkció van, ami az embereknek a tíz százalékát sem érdekli, ilyen a videotelefon, a chat és a mobiltévé. Az utóbbi esetében azonban biztató, hogy 30 százalékra ugrott az online videók népszerűsége.
Több mint négyszázezer magyarnak van mobil internetelérése, ezért igyekeztünk felderíteni, hogy miként változtak a mobilos netezési szokások. A 2007-hez képest nőtt a mobilon netezők aránya, és a webes böngészés (43%) végre megelőzte a wapozást (30%). Olvasóink negyedének van olyan telefonja, amivel nem lehet netezni, a maradék fele tudna, de soha nem netezik. Aki mégis, az leginkább információt keres (39% szokta erre használni a mobilwebet), vagy híreket, újságot olvas (37%). Ezután jönnek a kevésbé vonzó mobilwebes lehetőségek, sorrendben: munka/tanulás (28%), online bankolás (18%), a program, zeneletöltés (16%), az iwiwes, facebookos közösségi aktivitás (14%), chatelés, fórumozás (13%), végül az online játék (7%), és hátul kullog a mobilos blogolás (5%).
A bluetooth kinyírta az infrát
2007-ben bámulatos ugrás következett a telefon mint fényképezőgép használatában. Míg 2004-ben az emberek negyede, 2006-ban 57 százaléka, 2007-ben több mint háromnegyede, 2008-ban 83 százaléka készített felvételeket a mobiljával. A videózás is törekszik felfelé, 2007-hez képest nőtt a népszerűsége, igaz, csak három százalékkal. Most már az emberek közel kétharmada készít mozgóképet így.
A vezeték nélküli adatátvitel egyértelmű nyertese továbbra is a bluetooth: 2007-ben 59 százalék, 2008-ban már 74 százalék mondta, hogy él vele, míg infrakapcsolatot tavaly még a válaszadók fele használt, 2008-ban azonban nagyot csökkent a népszerűsége, most már csak 36 százalék szerencsétlenkedik vele.
Vágyom a gps után
A kérdőívben rákérdeztünk arra, hogy a mobiltelefonokban található összes (összesen 46) funkció közül olvasóink miket használnak, és amelyeket nem, azokat miért. A vágyottak közé soroltuk azokat a mobilos funkciókat, amelyek ugyan nincsenek a készülékben, de az olvasó örülne, ha lennének.
A legtöbben gps-re vágynak (35 %), ezt követi a wifi (27%) és az érintőképernyő (27%). A gps és az érintőképernyő egyébként megosztja az olvasókat. A helymeghatározóról majdnem ugyanannyian (32%), az érintőképernyőről pedig még annál is többen zárkóznak el.
Meg nem értett email
A meg nem értett funkciók csoportjába azokat soroltuk, amelyeket az emberek többsége akkor sem használ, ha tehetné. Az évek alatt ezek sora nem nagyon változott. Ilyen a wap, az sms-sablonok, a T9 szótáras prediktív szövegbevitel, a képszerkesztő, a konferenciahívás vagy a híváskorlátozás - ezeket az olvasók legalább negyven százaléka elutasítja. Ugyanebbe a csoportba tartozik a chat és az email is, amelyek úgy tűnik, hiába jelentek meg a telefonok nagy részében, a felhasználóknak nem kellenek. (43 százaléknak van emailezési lehetőség a telefonjában, de soha nem használja, további 15 százaléknak nincs, és nem is vágyik rá.) Mondhatjuk, hogy a mobilos írott kommunikációs formák között az sms maradt az egyeduralkodó, válaszadóink háromnegyede gyakori sms-ező.
A legújabb technológiák nagy része is a meg nem értettek közé tartozik. Ezek többségére azt mondták az olvasók, hogy nincs a telefonjukban, de nem is vágynak rájuk. Ilyen volt a mobiltévé, a videotelefonálás, a netrádió és zenei streaming, a fájlmegosztás és a már említett érintőképernyő, ezek mindegyikét az olvasók legalább negyven százaléka elutasítja.
Mit tart a kezében?
Az indexes olvasók nagy részének (61%) egy készüléke van. Egyharmaduknak kettő, és meglepően sokuknak, 8 százalékuknak három, vagy több. Utóbbi csoportban felülreprezentáltak az idősebbek és a külföldiek - ők feltehetően fenntartanak egyet a kapcsolattartásra Magyarországon élő családjukkal.
Az indexes olvasóknak viszonylag drága készüléke van, átlagosan 35 ezer forintba került. A legtöbben két-háromévente vesznek új telefont, elég sokan (az olvasók 15 százaléka) azért, mert az előzőt ellopták, elveszett vagy elromlott. A többiek vagy megtartják a régi készüléket (40%), vagy nagylelkűek és továbbadják a levetett hardvert valaki másnak (30%).
A legfontosabb szempont a készülékvásárláskor a megbízhatóság, azt követi sorrendben az egyszerűség, a szépség, a nagy memória, az olcsóság, a jól látható kijelző és gombok, a jó fényképezőgép, és csak ezután jön a netezés, a méret, és a telefon számítógépes tudása. A Nokia, az LG és a Motorola gyártmányú mobillal rendelkezők közül szavaztak arra a legtöbben, hogy a mobiljuk hasonlítson az előzőre, míg az iPhone, a HTC és a Samsung mobilok tulajdonosai szeretnék a legjobban, hogy az új készülékük máshogyan nézzen ki.