Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Új pályán az m-kereskedelem

2001.11.18. 17:54
Az m-commerce, vagyis a mobil eszközökkel történő vásárlás körül jóval kisebb a felhajtás, mint valamikor idősebb testvére, az e-kereskedelem körül volt. A szerényebb viselkedés oka, hogy a felhasználókat elfelejtették korábban megkérdezni, most meg kiderült, hogy nem kell az új játékszer.
Négymilliárd dollár komoly összegnek nevezhető, mégsem boldogok az m-kereskedelemben érdekelt amerikai szakemberek. Ez a 2006-ra prognosztizált érték ugyanis kevesebb, mint a teljes internetes kereskedelmi forgalom két százaléka!

A vásárlókat nem érdekli az m-kereskedelem

Az elemzők eddig főképp a mobil eszközök korlátozott lehetőségeit - apró gombok, kis képernyő - és a lassú hálózatokat okolták az m-kereskedelem lassú terjedéséért. A Jupiter Media Metrix "Mobile Commerce: Profiting Despite Consumer Apathy" címen a közelmúltban közreadott tanulmánya új oldalról világítja meg a helyzetet. E szerint a vásárlóknak csupán kevesebb, mint 7 százaléka vásárol azzal a céllal internetezésre is alkalmas mobil készüléket, hogy azon kereskedelmi tranzakciókat bonyolítson le.

A Jupiter kutatói szerint az m-kereskedelem azokon a területeken lehet sikeres, ahol az igények azonnali kielégítése lehetséges. Az internetes vásárlásra oly jellemző böngészés, keresgélés a lassú és magas percidővel működő mobil vásárlás esetén szóba sem jöhet.

Mobil áruház helyett boltkereső szolgáltatás

Dylan Brooks, a Jupiter elemzője szerint "az m-commerce nem a tranzakciókról, hanem a vásárlások befolyásáról szól. A mobil kereskedelem nagy ígérete, hogy áthidalja a fizikai világ tapinthatósága és az on-line világ kényelme közti szakadékot." Mindehhez a felhasználókat agresszív lerohanás helyett óvatos csalogatással lehet csak megnyerni. Ennek kiváló módja lehet a vásárlási kényszer nélküli ár-összehasonlítás, termékismertetés, a boltkereső szolgáltatás, vagy az áru elérhetőségének jelzése. A Jupiter elemzőjétől némileg eltérő véleményt fogalmaznak meg azok a szakemberek, akik szerint az m-commerce valójában nem is kereskedelmi megoldás, hanem a marketing és az ügyfélkezelés újfajta kiterjesztése. Ilyen nézetet képvisel többek közt Tom Miller, a CyberDialog elnökhelyettese is, aki szerint az m-kereskedelem fokozatosan kontextus-függő marketingeszközzé alakul át, amely segítségével a potenciáli vásárló éppen akkor érhető el, amikor "vásárlásra kész" helyzetben (pl. a bolt kirakata előtt) van. Ez az átalakulás azonban évekig - Miller szerint akár 5-9 évig is eltarthat

Ügyfélszolgálati eszköz?

Gigi Wang, az IDC szakértője szerint a mobil eszközök nem annyira a kereskedelmet forradalmasítják, mint inkább az ügyfélszolgálat lehetőségeit gyarapítják. Az eddigi tapasztalatok szerint a legtöbb mobil eszközről kezdeményezett tranzakció más csatornákban végződik.

Miller és Wang véleményét megerősíti az a felmérés is, amelyet 200 európai vállalat bevonásával készített a Datamonitor. Ebből kiderül, hogy vállalatok 54 százaléka is elsősorban marketing és ügyfélszolgálati eszköznek tekinti a mobil csatornát. A Datamonitor adataiból az is kiderül, hogy országonként jelentős eltérések lehetnek e területen. Míg például a német vállalatoknál a mobil megoldásoknak nagy szerepet szánnak az üzleti folyamatokban, különösen a dolgozók egymás közti kommunikációjában, a brit és spanyol cégek ellenben elsősorban az ügyfélszolgálati megoldásokban számítanak a mobil megoldásokra.

Forrás: Dotkom Internet Consulting

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!