Árpád
-2 °C
9 °C

Internetes telefonon is tudni kell mentőt hívni

2005.06.06. 10:20
Az amerikai távközlési felügyelet (FCC) a hálózataikban segélyhívó funkció telepítésére kötelezte az internetes telefóniát (VoIP) kínáló szolgáltatókat. Az eddig kimaradt szolgáltatásnak legkésőbb szeptember végéig működnie kell. Ausztráliában magánszemélynek nem is adnak VoIP-telefont.
Az amerikai FCC minden VoIP-szolgáltatótól megköveteli, hogy segélyhívást lehessen kezdeményezni a hálózatából. Az intézkedés előzményeként több esetben előfordult, hogy a csak online telefonnal rendelkező felhasználók nem tudtak segítséget hívni. A legnagyobb felzúdulást egy 113 napos csecsemő halála okozta, akihez az édesanyja nem tudott mentőt hívni.

A helyzet elfogadhatatlan, jelentette ki egyhangúlag elfogadott határozatában az FCC. A felhasználók egyszerűen elvárják, hogy működjön a segélyhívó, mondta Kevin Martin, az FCC elnöke.

Fogós az azonosítás

Túl egyszerű nem lesz a szolgáltatóknak a segélyhívás rendszerének műszaki bevezetése. Az FCC ugyanis többek között minden hívással az előfizető címadatait is továbbítani kéri, ezenkívül a 911-es hívásokat a földrajzilag illetékes központba kell irányítani, írta a Sci-Tech Today híroldal.

Ennek során az a legnagyobb probléma, hogy a VoIP-ügyfelek alapvetően a világ bármely pontjáról használhatják az előfizetésüket, ha internetes kapcsolatot találnak valahol.

A vezetékes szolgáltatók ugyanakkor hajlamosak megtagadni a hozzáférést a segélykérő központokhoz, panaszkodott a Vonage VoIP-szolgáltató. Adott esetben így az FCC közbeavatkozására lesz majd szükség.

Csak az igazi telefon számít

Szakértők egyelőre nem biztosak benne, hogy a segélyhívó előírása, a szolgáltatók félelmeit beigazolva, automatikusan a VoIP drágulásához vezet majd. Az még elválik, hogy a szolgáltatók tartani tudják-e a szeptemberi határidőt. Az előírások alól mentesülnek a pc-alapú internetes telefonos szolgáltatások, például a Skype, amelyek nem kiváltani, hanem kiegészíteni akarják a vezetékes hálózatot.

Csak a cégeknek legyen

Ausztráliában a legnagyobb távközlési cég, a Telstra azzal az eredménnyel zárta a VoIP kísérleti üzemét, hogy magányszemélyek számára nem lesz rendelhető internetes telefon. A tesztek ugyanis azt mutatták, hogy az ügyfelek hangminőséget és a vonal megbízhatóságát érintő elvárásait nem sikerült teljesíteni, írta a pte hírügynökség.

Eredetileg a Telstra azt tervezte, hogy leányvállalatánál, a BigPondnál szélessávú hozzáféréssel rendelkező ügyfelek már az év végén interneten keresztül telefonálhatnak. A 200 Telstra munkatárs bevonásával Melbourne-ben végzett próbaüzem nyomán a terveket jegelték.

Az ausztrál üzleti ügyfelek ezzel szemben már 2003. óta élvezhetik a VoIP előnyeit. A Telstra úgy becsüli, hogy céges előfizetőinek 10 százaléka használ VoIP-t. A kérdéskörre specializálódott Freshtel becslései szerint világszerte az idén 5 milliárd dollár lesz a VoIP- szegmensből származó összbevétel.