További Net cikkek
A Google leginkább üzleti célokra szánja új szolgáltatását, de szórakozásnak sem utolsó az Insights, ami megmondja, 2004-től mostanáig hányan kerestek egy-egy kifejezésre. Az eredményeket az alkalmazás grafikonon szemlélteti: a vízszintes tengelyen az idő, a függőlegesen a mennyiség. Ez utóbbi nem abszolút érték, vagyis nem azt mutatja, pontosan hányan kerestek egy adott kifejezésre, hanem a keresések számát mutatja a Google-ön végzett összes kereséshez viszonyítva, súlyozva.
Az Insightsban jól látszik például, hogy Speak, a legendás magyar rapper 2006 novemberéig egyáltalán nem volt legendás, gyakorlatilag a radar alatt sunnyogott, hiába volt már fent egy ideje a YouTube-on klasszikus videoklipje, a Stop the War. Aztán decemberben már 31 ponttal állt a masszőrből lett rapper, míg 2007 márciusában – valószínűleg a róla megjelent Index-cikk és a nem hivatalos fanclub hatására – 100 ponttal tetőzött. Az eredményt azóta sem tudta megismételni, bár tavaly nyáron és idén májusban volt még egy-egy jó hónapja, nyilván élete első élő koncertjének és második videoklipjének köszönhetően.
Még az időbeli eloszlásnál is figyelemreméltóbb a Speak iránt érdeklődők földrajzi eloszlása, amit az Insights világtérképen ábrázol. Ebből kiderül, hogy a 100 pontos Magyarország után Svédországban érdeklődtek a leginkább Speak iránt (37), aztán jön Kanada (14), Nagy-Britannia (11) és az Egyesült Államok (4), míg Afrika, Ázsia és Dél-Amerika teljesen kimaradt az őrületből. Legalábbis a többiekhez képest: azért, hogy az utóbbi kontinensek fehéren világítanak a Speak-térképen, a Google által bevetett statisztikai módszerek is okolhatók. Elképzelhető ugyanis, hogy Ázsiában rengetegen keresnek Speakre, de vagy más keresőkifejezést használnak, vagy elhanyagolható az arányuk azokéhoz képest, akiket más jobban érdekel.
De félre Speakkel, lássuk a politikát! Hogyan képződik le Gyurcsány Ferenc és Orbán Viktor küzdelme az elmúlt négy évben a Google-ön végzett keresésekből? Az eredmények értékelésében az Insights úgy segít, hogy a grafikon egyes pontjaihoz napi híreket rendel (ez az opció ismerős az Insights anyjának tekinthető Google Trendsből), így jól látszik, hogy a miniszterelnök 2006 szeptemberi maximuma egybeesik az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülésével (ki hitte volna), Orbáné meg nagyobb botrány híján a 2006-os parlamenti választások előestéjével.
Külön csemege, hogy az Orbánhoz kapcsolódó keresések között első két helyen maga Gyurcsány szerepel; aki viszont Gyurcsányra keresett, azt leginkább Gyurcsány blogja érdekelte (az első négy keresési terminus a blogra vonatkozik). A "rising searches", vagyis a feltörekvő témák között kiemelkedik Gyurcsány emlékezetes Hugh Grant-imitációja, már ha erre gondoltak azok, akik a Gyurcsány táncra és a Gyurcsány táncára kerestek. Orbánból a mostanában a netezőket leginkább beszédei, köztük az évértékelő érdeklik leginkább, na meg a blogja, de arra kár keresni, mert az nincs neki.
És ez még mind semmi. A részletes keresési térképből az is kiderül, hogy Orbánra Bács-Kiskunban (100), Borsod-Abaúj-Zemplénben (93) és Jász-Nagykun-Szolnok (92) megyében kerestek a legtöbben (Budapest holtversenyben a negyedik), Gyurcsány viszont a Tolna (100), Somogy (99) és Vas (96) megyeiket érdekli a legjobban. Ismét hangsúlyozzuk, hogy az eredmények nem abszolút számokat jelentenek, és nehezen ugyan, de elképzelhető, hogy Tolnában egy időszakban csak öten kerestek a Google-lel, de ők mind Gyurcsányra.
Az meg már csak a sors gonosz tréfája, hogy Speakre 2007-től mostanáig szinte folyamatosan többen kerestek, mint Gyurcsányra és Orbánra összesen, sőt volt idő, hogy egymaga népszerűbb volt, mint a két politikus együttvéve.
Mi mindenre jó még a Google Insights? A cég szerint például piackutatásra, trendelemzésre. A hivatalos példa egy autógyártó, amely el akarja dönteni, mivel reklámozzon egy új autót: a kis fogyasztással, a biztonsággal vagy a motorteljesítménnyel. A tankönyvi példázatból az derül ki, hogy a biztonság (70) sokkal jobban érdekli az embereket, mint a lóerők (33) vagy a fogyasztás (28), érdemes tehát a légzsákok számát hangsúlyozni a hirdetésekben. Próbálják ki magyar viszonylatban, érdekes.