Vilma
-8 °C
3 °C

Kirúgtak a blogom miatt

2006.05.19. 18:30
A Motoska blog magyar szerzője állítja, blogja miatt rúgták ki, miután "munkahelyi információkat" publikált a Ringier kiadóvállalatról. Nem ő az egyelten magyar blogger, akit webes naplójában írtak miatt bocsátottak el munkahelyéről. Az Egyesült Államokban külön kifejezés létezik arra, ha valakit a blogja miatt rúgnak ki. A 'dooced' szó a népszerű Dooce blog írónőjétől származik, akinek 2002-ben mondtak fel, miután azt írta, kollégája, "az ázsiai adatbázis-adminisztrátor kibaszott idegesítő".

Magyarországon még soha nem indult munkaügyi per blog miatt, de a tengerentúli munkaerőpiaci gyakorlathoz hasonlóan itthon is előfordul, hogy embereket rúgnak ki a webes napló szövege miatt. Mindezek ellenére a magyar blogoszférában is előfordul ilyen eset.

"Épp cikket írtam, amikor a (gyakorlatilag) főnököm és a tini-főszerkesztő behívott a tárgyalóba, majd kirúgtak. Az indok: dehonesztáló bejegyzéseket olvastak a blogomon a cégről. A munkámról vagy annak értékeléséről egyetlen szó sem esett - tudomásom szerint azzal a felelős szerkesztőm teljes mértékben elégedett volt" - írta Attila, a Motoska blog szerzője. A bejegyzés 2006. januári, akkor bocsátották el Motoska bloggert szerkesztői állásából a Ringier kiadóvállalattól. Egy évvel Motoska előtt az Istencsászár blog szerzője írta, hogy webnaplója miatt kellett kilépnie a blogban meg nem nevezett munkahelyéről.

Istencsászár

"Nos, vége. Azt találta ki a Főnök, hogy ésszerűsítsük a munkámat, rendszerezzük, estébé. Ebből jó nem lehet. (...) Olvasta (gondolom, ismét - ezúton köszönöm Béla kollegának, s kívánom, hogy burjánozzék el a kertjében a gyom), hogy kissé rosszul esett a 13. havi fizetés vagy bármilyen prémium hiánya, s azt mondta, hogy az elmúlt egy év alatt én egyszer sem "termeltem ki" a fizetésemet. Ez így is van. (...) Egyébiránt, peeeeersze, hogy semmi köze nem volt az istencsaszar.hu-n leírtaknak a kirúgásomhoz, egyszerűen nem tudna eltartani egy informatikust. Ez van. Az istencsaszar.hu megy tovább, de kemény tanulópénzt fizettem a csacskaságomért: ezentúl, bárhol is fogok dolgozni, soha egy szót sem fogok írni a melóról. (...) A törölt posztokat nem teszem vissza, mert... hát... tudjátok, miért. Apropó, ismeritek a "Polip" című olasz sorozatot? Sosem lehet tudni. Jóakarói mindig lesznek az embernek, főleg, ha Istencsászár" - fogalmazott Istencsászár a blogján.

Publikus olvasói levelek

Az Index megkeresésére mindkét blogger neve elhallgatását kérte. Egyikük sem indított munkaügyi pert elbocsátása után. A Motoska blog szerzője szerint azért rúgták ki, mert személyes megjegyzéseket írt kollégáiról.

"Állításuk szerint dehonesztáló dolgokat írtam a cégről a blogomban, ami konkrétan nettó nem igaz. Kínosan ügyeltem, hogy sem a kiadó, sem egyik lap, sem semmilyen összefüggés ne legyen nyilvánvaló, az meg, hogy az egyik férfi munkatársam seggét jónak találtam, a magánügyem. Másrészt én személyes ellentéteket véltem felfedezni a döntés hátterében, ezért csupán ürügynek gondolom az esetet. Azt vettem észre, hogy már régebb óta tudtak a blogomról, a döntés is már megszületett, csak velem közölték utoljára" - mondta, majd hozzátette, feltehetően nem volt jó ötlet az általa szerkesztett újságba érkező olvasói leveleket publikálnia a blogján. "Szigorúan név nélkül tettem fel, természetesen, mert némelyik annyira viccesen ostoba volt, hogy szinte kívánta a publicitást. Ezt természetesen elismertem, talán az is hiba volt, hogy ezeket az embereket tinipicsának tituláltam, ezt is elismertem. Az állapot megváltoztatására mindenesetre lehetőséget nem kaptam, tehát ha szóltak volna, hogy figyu, ez így nem fair, levettem volna, és kész" - fogalmazott.

Motoska felettese, Juhász György, a Ringier online divíziójának vezetője az Indexnek azt mondta, elsősorban nem a személyes megjegyzések, és nem a szexuális utalások, hanem a személyiségi jogokkal való visszaélés, és a munkahelyi információk jogtalan publikálása miatt váltak meg a szerkesztőtől. "Az egész kollektíva körében felháborodást okozott, hogy megjelentette és kommentálta a blogján a tinilányoknak szóló magazin tanácsadó rovatába érkező, meg nem válaszolt leveleket, a tanácsadó rovat logójával együtt. Ezen kívül egy pornóblogot is vezetett, amelynek ugyan nincs köze a munkahelyéhez, de a munkahelyi légkört befolyásolta, etikátlannak tartották a kollégák. Az elbocsátáskor közöltük vele, hogy nem szexuális beállítottsága, hanem az olvasói levelek publikálása miatt bocsátottuk el, akkor azt mondta, megérti érveinket, és elnézést is kért" - fogalmazott.

Magyar Dooce

Istencsászár ennél is titokzatosabban fogalmazott: "Csak nagy vonalakban válaszolok, részint azért, mert nem szívesen beszélek erről, részint azért... mert sosem lehet tudni. Nem a retorziótól tartok, de nem véletlen, hogy azzal a céggel kapcsolatos bejegyzéseket máig nem tettem vissza. A blogban írottak miatt bocsátottak el (de ezt sosem vallották be). Másfél évvel ezelőtt történt. A kollegáimról és a cégvezetésről írtam le a véleményemet - teljesen anonim módon, még nagyjából sem találhatta ki senki, hogy melyik cégről lehet szó" - írta az Indexnek küldött emailben, azt azonban nem árulta el, melyik cégről van szó. Később leszedte blogjáról a hivatkozott bejegyzést, és visszavonta nyilatkozatát.

Idén márciusban egy szegedi orvost bocsátottak el sürgősségi állásából, gyanúja szerint azért, mert blogján gúnyolódott és viccelődött betegeiről. Tavaly júliusban például azt írta: "Mostanában valahogy kevésbé vicces dolgok történnek. Tegnap éjjel mentőztem, és kimentünk egy emberhez, aki megpróbált valami sufniba világítást csiholni, minek során drótot húzott a sufniba, majd megpróbálta bedugni egy foglalatba - mindezt úgy, hogy a kábel áram alatt volt... Innen már nem nehéz kitalálni, hogy mi történt, a jóembert megcsapta az áram, és azonnal meg is halt. Megpróbáltuk újraéleszteni, de a szíve semmire sem reagált, valószínűleg teljesen megsült." A Szegedidoktor blog azóta megszűnt.

Külföldön szokásos

Rendszerint üzletititok megsértése vagy személyiségi jogi sérelmek miatt bocsátják el a bloggereket. Az első, és egyben leghíresebb kirúgottat, a Dooce szerzőjét 2002. február 22-én rakták ki Los Angeles-i cégétől, ahol webdizájnerként dolgozott. Heather Armstrong blogger azt is megírta, hogy az elbocsátáskor főnöke elmondta neki, nem tetszett a vezetésnek, amit a blogon a kollégákról írt. A Dooce.com azóta az egyik legnépszerűbb amerikai blog, amelyen Heather Armstrong minden évben megünnepli kirúgása napját, és külön kategóriában gyűjti azokat a bejegyzéseket, amelyek elbocsátással kapcsolatosak.

2004-ben a Delta légitársaságtól bocsátották el Ellen Simonettit, miután Queen of Sky (Égkirálynő) című blogján pajzán fotókat közölt magáról, amelyeken a társaság egyenruhájában pózolt. 2005. márciusában Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója három Apple-rajongó szájtot perelt be ipari titoksértés miatt, miután a cégről és termékeikről nem hivatalos információkat jelentettek meg. A bíróságon az Apple-vezér arra hivatkozott, ezeket az oldalakat nem védheti a szólásszabadság joga, ugyanis nem számítanak hivatalos médiumnak. 2005 februárjában a Google bocsátotta el Mark Jen nevű alkalmazottját, mivel bejegyzéseiben kollégái fizetését elemezte.

Az Egyesült Államokban a bloggerek érdekeit védő jogi szervezet is működik. Az EFF mozgalom célja, hogy lefektesse a "legális blogolás" alapjait, illetve hogy jogi segítséget nyújtson a webnapló-tulajdonosoknak.