Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Online közösség a Google-től

2004.06.03. 22:30
A Google megacsoporthoz tartozó feljlesztők azon kevesek közé tartoznak, akik álommunkahelyként élhetik meg hivatásuk helyszínét. Zord főnökeik hétről hétre ostort csattogtatva kötelezik őket, hogy munkaidőben egy teljes napot saját hobbi-projektjeiknek szenteljenek. Orkut Buyukkokten, a Google kezelőfelületének egyik tervezőmérnöke is a megfélemlített dolgozók közé tartozik. Január végén Buyukkokten és munkatársai hobbimunkájaként indult a Friendster után egy újabb nemzetközi online közösségi hálózat, Orkut néven. Az internetes közösségek összeesküvéselméleteket gyártanak, a felhasználók fanyalognak, vagy függővé válnak.
"Az orkut egy online közösség azzal a céllal, hogy online felületet biztosítson a társasági élethez és a hasonló érdeklődésű új ismerősök megtalálásához, illetve hogy ön hálózatba rendezhesse megbízható barátait" - hirdeti a nyitóoldal. Az Orkut elitista online közegébe kizárólag az kerülhet be, akinek egy már regisztrált felhasználó meghívót küld. Így a mindenki hozzon még egy embert-elv alapján, az újak legalább egyvalakin keresztül kapcsolódnak az óriás online szociometriába.

Orkut-függő és -gyűlölő indexesek

Orkut kontra WiW
Barczi Imre, Index-közeli szakértő szerint a magyar online közösségi háló, a Who is who és az Orkut között a felhasználók fényképének közlésén kívül a legnagyobb különbség az, hogy az utóbbi a WiW 'tudományos' felütése helyett inkább az ismerkedésre koncentrál. "A másik hangsúlykülönbség ott van, hogy az Orkut a közösségépítést kiemelten kezeli, a közösségek szekció sokkal erősebb, mint a WiW fórumai" - fogalmaz.
Az Index kollektíva legtöbb ismerőssel rendelkező Orkut-tagja, Moon szerint "állást, takarítónőt és ingyen elvihető hűtőszekrényt továbbra is a WiWen érdemes keresni, ahol ráadásul nem kell elviselni a közösségekbe tartozás hátrányait, például az ékes portugálsággal megfogalmazott körleveleket."

Szabó Márton, a WiW-et üzemeltető WiWNet Kft. egyik tulajdonosa az Indexnek elmondta, cégük számontartja az Orkutot, mint potenciális ellenfelet, azonban egyelőre nem tekintik veszélyforrásnak a WiW forgalmára nézve. A WiW készítője elsődlegesen abban látja a különbséget a két szájt között, hogy az Orkut mögött tőkeerős cég áll. "Sajnos minket a pénzhiány korlátoz a fejlesztésekben és a működtetésben, ez értelemszerűen beszűkíti a lehetőségeinket" - fogalmaz. Ezen kívül - Barczihoz hasonlóan - ő is az Orkut ismerős és párkereső funkcióját emeli ki, amely bár a WiW-en is lehetséges, de a magyar háló mindig is a meglévő barátságok online megjelenítésének célját hangoztatta.

Az Index munkatársak közül sokan felfedezték maguknak az Orkutot, egyesek szkeptikusak, mások függővé váltak. Gyors szerkesztőségi véleménykutatásunk eredményeként kiderült, az Indexes dolgozók az Orkut legnagyobb előnyének a fénykép felhelyezés lehetőségét tartják, illetve hogy szintezni lehet a kapcsolatokat. Vagyis be lehet jelölni, hogy az illető, akivel a kapcsolatot kialakítjuk legjobb barátunk, vagy csak egy ittas hajnalon dőltünk egymásra a Szimplakertben. Továbbá szívecskékkel, jégkockákkal és mosolygós fejekkel illethetjük a tagokat, aszerint, hogy az ismert információk alapján mit gondolunk felőlük. Másokat a nagyszámú közösségekben - például a 3012 tagot számláló 'Bush hülye', vagy a 'Zoolander, a tonhal', esetleg az 'Ez nem is közösség' elnevezésű közösségekben - történő ismerkedés kerítette hatalmába, továbbá az a szolgáltatás, amely szól, ha egy ismerősünknek közeleg a születésnapja. A rendszer nem belső emailt használ, ezért nem kell betölteni az oldalt, ha meg szeretnénk nézni a legújabb üzeneteket.

Olyanok is akadnak, akik újabb online pótcselekvésként aposztrofálják az Orkutot. A kultúra rovat egy munkatársa szerint az oldalnak tulajdonképpen semmi értelme. "A WiWet sem tudom, hogy mire kell használni, és így vagyok az Orkuttal is. A netes ismerkedést hülyeségnek tartom, de különösen olyan felvezetéssel, hogy "szia, láttam, hogy te is a béla ismerőse vagy, és benne vagy az állatkert kedvelők közösségében. Nem jössz el velem a gorillaházba holnap?"

"Ezen túl semmi értelme nincs sem az orkutnak sem a WiWnek, hiszen a bejelölt ismerőseim azért az ismerőseim, mert találkozunk az életben is, ha viszont e-mailt akarok írni nekik, akkor küldök egyet siman, es nem jelentkezem be meg külön egy oldalra. vannak viszont ismerőseim, akik célszerű és trendi dolognak tartják, hogy a WiW keretein belül levelezzenek velem, de ők jól megbánják, mert csak rendszeres félévi bejelentkezésemkor válaszolok" - értékeli Földes András az online kapcsolati hálózatokat.

Barátság füzet

Aki meghívásos alapon bejut az Orkut rendszerébe, hosszas kérdőíven keresztül pozícionálhatja saját magát. Kizárólag 18 év felettiek csatlakozását fogadják el és talán kevés olyan online felület van, ahol ilyen részletes önismertetést kérnek. Bár a felhasználó döntheti el, hogy az alapadatokon kívül mire válaszol.

A név, nem, életkor és emailcím megadása mellett az általános önjellemzést (van-e gyerek, milyen vallás, milyen politikai orientáció, milyen etnikum, milyen szexuális orientáció) követően az alsótagozatos barátságfüzetekhez hasonlóan az érdeklődési kört, majd a szakmai képességeket firtató kérdéseken átjutva még arra is válaszolhatunk, hogy milyen külső ismertetőjegyeink vannak, és milyen párkapcsolatot szeretnénk.

Barczi Imre, az Index Veszteséges Interaktív Szolgáltatások szakértője éppen a felhasználókat monitorozó túlzó információtömeg miatt fogott gyanút. "Az a nagy kérdés, hogy a Google miért jön ki egy social networkkel. Van is némi bizonytalanság, hiszen nem vállalja teljes vállszélességgel, mint mondjuk levelező szolgáltatását, a Gmailt, hanem a hobbijukkal foglalkozó dolgozókra hivatkozva, kapitalista-romantikus-szociális szemszögből állítja be" - fogalmaz szakértőnk. A fél-vállalás a dizájnban is megmutatkozik, hiányzik a google-szolgáltatásoknál megszokott arculat, a hálózatnak Orkut a neve, amely távolról sem hasonlít a Google-ra, amely ráadásul csupán társvállalatként van feltűntetve a lap alján (in affiliation with Google).

Összeesküvéselméletek és az Orkut

A hálón a Google céljaival kapcsolatban megoszlanak a vélemények. "Egyesek szerint a Google egyértelműen a júzerbázis-építés felé tör, mivel az összes nagy internetes birodalom közül a Google az egyetlen, ahol a felhasználók regisztráció nélkül vehetik igénybe a szolgáltatást. Így papíron a Google keveset tud a felhasználóiról, és ez kereskedelmi szempontból rossz neki, emiatt logikusnak tűnik, hogy megpróbál információt és regisztrációt gyűjteni" - mondja Barczi Imre. Az Orkut pedig tipikusan olyan információkat kérdez, amelyek kereskedelmi szempontból rendkívül értékesek, általuk abszolút pontos profilt lehet a felhasználókról készíteni.

Mások szerint az egész összeesküvéselmélet marhaság, szerintük a közösségi hálózat nem lehet túlságosan hatékony módja a júzerbázis felépítésének, mivel jelenleg nincs mögötte működő pénztermelő üzleti modell, és a meghívásos rendszer nem a nagy számok felé mutat. Barczi szerint amennyiben a Google hatékonyan akart volna cselekedni, akkor valamilyen ütősebb alkalmazástípussal újít, például az azonnali üzenetküldők piacán kellett volna lépnie, amelyet akár milliók használhatnak. Azonban az instant messaging már túlságosan felosztott terep, amely már létező óriásszolgáltatók felhasználói adatbázisára épül.

A harmadik, szkeptikus csoport pedig úgy véli, a Google túl nagy, túlságosan szem előtt van, túlságosan kúl és túl értékes a márkanév, így ha valamilyen újdonsággal kijön, megindul a találgatás és az összesküvéselmélet-gyártás.