További Net cikkek
A nemrégiben megújult Pixsy ugyanezt a logikát követi. A híroldalakon található cikkekből kiveszi a képillusztrációt, és ezeket a képanyagokat teszi kereshetővé (úgy, hogy a kulcsszavakat metaadatként rendeli hozzájuk). Magyarán rengeteg képet láthatunk a Pixsy keresőoldalain, melyek mind egy-egy olyan cikkre mutatnak, melyek az adott képillusztrációt tartalmazzák.
Miben különbözik ez az elv mondjuk a Google vagy a Yahoo képkeresőjének logikájától? A nagy keresőmotorokon kifejezetten képeket keresünk, míg a Pixsy csak felhasználja a képeket arra, hogy "arcot adjon" a hírtartalmaknak. Ha például rákeresünk egy sztár nevére, a megjelenő képek mind a sztárral kapcsolatos cikkekre mutatnak.
A Pixsy a nagy keresőkkel ellentétben gondot fordít arra, hogy csak a friss és megbízhatónak tekinthető hírforrásokból merítsen. Például a New York Times logójára kattintva a lap online kiadásában frissen megjelent cikkek képillusztrációi közt böngészhetünk.
A vizuális kereső az alapelv mellett alkalmazza az úgynevezett AJAX-technológiát (lásd keretes írásunkat) is, melynek segítségével a találati oldalon a navigálás dinamikusabb lesz. A találati oldalak közti lapozáshoz nem tölti újra a teljes oldalt, ezzel gyorsabbá válik a navigálás, és a képtalálatokra kattintva a részletes adatlap is pop-up helyett egy JavaScript-ablakban nyílik meg, ahonnan tovább klikkelhetünk a forráshoz.
A Pixsy a szöveges tartalmak mellett videókat is kereshetővé tesz. Egyéb előnyei közé tartozik, hogy a címlapon megjelenítik nekünk a legnépszerűbb hírforrásokat és a legutóbb használt keresőszavakat is. A keresőindexet óránként frissítik.
Nézelődés a találati listákon
Mennyire használható ez az alkalmazás? A Pixsy alapproblémáját az okozza, hogy a képek nem mindig fejezik ki egyértelműen, hogy milyen tartalmat érünk el, ha rájuk klikkelünk. Ez a probléma hatványozottan jelentkezik, ha a Tech rovatban keresgélünk. Éppen most, miközben e cikk készül, az első találati oldalon csak egy olyan informatív kép van, melyről nagyjából sejthető, milyen tartalomra vezet.
És ez pedig egy mobiltelefonról készült kép. Ha ráklikkelünk, láthatjuk, hogy a Seattle-PI a japánok mobiltévézési szokásairól szóló cikkére mutat a fotó. A haszontalan képtalálatokon egy bolygó metszetét vagy épp egy fociképet látunk. (Utóbbi egyébként a focivébé alatti önkéntes HDTV-tesztelésről szóló cikkre mutat. Innen tehát a teches szál. Ez persze nem derülhet ki a becsúszó szerelést ábrázoló képből.)
Célirányos keresés
A céltalan nézelődés mellett szoktunk céltudatosan is keresgélni. Kezdjük mindjárt egy könnyű leckével. Az "ipod" kifejezésre kerestünk rá és kaptunk is egy csomó mosolygós embert ábrázoló házifotót. Mi köze ezeknek a magánképeknek az ipodhoz? Kattintunk a képekre, és íme: "ez a kép valószínűleg épp akkor készült, mikor megállt az ipodom", vagy: "épp az ipodomat hallgatom". Igen, bizony énblogok képeit találta meg nekünk a kereső, ami ugyan nem túl izgalmas, viszont képet kaphatunk az amerikai blogoszféra önfényezésének aktuális állapotáról.
Nyilván a Pixsynál is gondolhattak arra, hogy ez problémát fog okozni, ezért kategorizálják nekünk a találatokat. Ha a technológiai hírekre szűkítjük a keresési találatokat, már meg is jelennek előttünk a releváns találatok. Ma még nem lehet tudni, mennyire lesz sikeres a vizuális kereső.
Az biztos, hogy a Nielsen/Netratings legutóbbi kutatása szerint a képkeresés felfutóban van. Az elmúlt egy évben a Google produkálta a legnagyobb növekedést: 71,9 százalékkal több a képkeresés ma a Google-on, mint egy éve, míg a Yahoo csak 19,1 százalékot könyvelhetett el.
A Nielsen piaci elemzője szerint a képkeresés egyre növekvő népszerűségének elsősorban az az oka, hogy a szélessávú net terjedésével az emberek könnyedebben tudják letölteni a nagy képfájlokat. Az elemző szerint a képkeresés terjedésében szerepet játszanak az egyre népszerűbb közösségi portálok is, ahol napi rutinná válik a képfeltöltés és -megosztás.