Ambrus
-7 °C
3 °C

Online orálszex és agyhalott punkok

2004.07.13. 20:15
"Guadalupe Pepper Gonzales összetalálkozik egy férfival, úgyhogy leveti ruháit, térdre ereszkedik és egy kis szívességben részesíti az idegent. Vajon azért, mert így akar biztonságban továbbállni, vagy csupán mert élvezi az ilyesmit? Ki tudja?" A 21 év felettieknek szóló Sociolotronban minden megengedett, ami ellenkezik a társadalmi konvenciókkal. A pszichológus szerint ennek ellenére nincs hatással a való életre.
"Guadalupe Pepper elfárad a sétálásban, ezért megáll a parkban és körülnéz, hogy van-e még valaki a füves területen rajta kívül. Miután elhelyezkedik a földön egy számára kényelmes pozitúrában, egy kis önkényeztetés mellett dönt." - olvasható a Sociolotron többszereplős online szerepjáték bemutatószövegében.

Felláció és erőszak

Pepper letérdel és kényeztet egy kék urat
A Sociolotronban, amely jelenleg bétatesztelés alatt áll, a többi online szerepjátékhoz hasonlóan a siker érdekében le kell gyilkolászni egy-két szörnyet, el kell foglalni területeket, barátkozni kell és ellenségeskedni. Abban azonban minden eddigi játéktól eltér, hogy ez az egyetlen, amely nyíltan és célzottan a szexualitásra épül, vagy ahogy a Sociolotron bírálói fogalmaznak, egyszerű provokációra, illetve beteg emberek önkifejezésére szolgál.

A Sociolotronban megszokott, hogy egyes karakterek szexuális erőszakot kövessenek el, de az sem meglepő, ha ketten a megkötözéses szex, vagyis a bondage mellett döntenek. A játékban olyan mértékben hangsúlyos a szex, hogy már a nyitóoldalon közlik, csak az játsszon, akinek nincs ellenére az erotikus szöveg és képi világ. A bétatesztelésnek igen kötött keretei vannak, a játékkészítők ugyanis - arra hivatkozva, hogy meg kell bizonyosodniuk arról, hogy a játékosok 21 év felettiek - útlevélmásolatot kérnek a teszteléshez.

A kielégülés gyorsasága - képesség

Patric Lagny, a Sociolotron fejlesztője a Wirednek adott interjújában elmondta, a játék elsődleges céljának tartja, hogy ledöntse a társadalmi konvenciókat, amelyek a többi online szerepjátékban, például az EverQuestben korlátozzák a felhasználókat. "Ez egy olyan környezet, ahol mindenki azt tehet, amit akar. Meghaladja a valóságot és lehetőséget ad az embereknek arra, hogy véghez vihessék azokat a dolgokat, amelyeket a valóságban talán soha."

Majd egy kis önkényeztetés mellett dönt
Kevéssé igaz azonban, hogy a játékos valóban bármit tehet, nehézségekbe ütközik például, aki mondjuk jóravaló pék szeretne lenni, a beállítható képességek köre ugyanis korlátozott. A játékosnak karaktere finomításában akkor van könnyű dolga, ha a konvenciókkal ellenkező értékeket szeretne képviselni. A karakterleírásokban például a speciális képességek között szerepel a szexuális kielégülés gyorsasága, a szadizmus és a mazochizmus is. A társas képességek sorába tartozik, hogy az illető milyen mértékben tud verekedni, lopni, mennyire fejlett a gyilkolással kapcsolatos képessége és milyen jól tud kurválkodni.

Erőszak a kibertérben

A virtuális szexuális erőszak nem a Sociolotronban fordul elő először, Julian Dibbell már 1993-ban leírta 'Erőszak a kibertérben' címmel az online nemi erőszak lehetőségeit, amely aztán a LambdaMOO című játékban öltött testet. A két játék közötti különbség az, hogy a LambdaMOO-ban a játékosokat váratlanul érte az erőszak és Dibbell leírása szerint nem igazán tudtak mit kezdeni vele, míg a Sociolotron karakterei tisztában vannak vele, hogy a nemi erőszak megtörténhet, így fel tudnak készülni arra, hogyan kezeljék.

Persze mindez nem jelenti azt, hogy ne érintené őket rosszul az esemény. A Phoenix nevű karakter tulajdonosa így számolt be a kellemetlenségről a Wired magazinban: "Teljes önuralomvesztést jelent, ha megerőszakolnak. Velem már előfordult egyszer, egy ismeretlen támadt rám és ez iszonyatos rettegéssel töltött el a való életben is. Ugyanakkor amikor bekapcsolódunk a játékba, tudjuk, hogy az ilyesmi előfordulhat, így azt is kitalálhatjuk, hogyan reagálunk ezekre az érzelmi sokkhatásokra."

A pszichológus szerint nem káros

Végül agyhalott punkok támadnak rá
Mindezek ellenére a pszichológus szerint nem kell attól tartani, hogy a számítógépes játékban zajló események, például a nemi erőszak elszenvedése, vagy maga az erőszaktétel kihatna a való életre. "Jobban kellene ismernem a játékot ahhoz, hogy konkrét véleményt fogalmazhassak meg, így inkább csak feltételezésekbe tudok bocsátkozni. Úgy vélem a játék nem hat ki a valódi életre, csupán azzal, hogy levezeti a feszültséget és adott esetben kevésbé lesz agresszív a játékos.

Természetesen nem mindegy, hogy ki játszik, személyiség-, élethelyzet- és lelkiállapot-függő a reakció. A frusztrációt a játék során kiélheti, vagyis átirányíthatja, de ha kumulálódnak az érzelmek, adott esetben még rosszat is jelenthet" - mondta el az Indexnek Bujdosó Bori pszichológus.

Guadalupe Pepper Gonzales mindenesetre rosszul járt a leírás szerint, ugyanis a felláció végrehajtását követően sajnos egy punkbanda támadt rá, akik a Sociolotron valóságában agyhalott erőszakos gonoszok, és bárkit megtámadnak, aki szembejön.