Judit
-2 °C
8 °C

Fekete lepkék és a dotkom káröröm

2001.06.13. 10:04
A megzuhant dotkom-szektor egykedvű: aki elbukhatott, már elbukott, és mindenkinek rossz. Ugyanakkor végül visszatérnek a tudományos igényű elemzések, és megjelent a bukásokból élő morbid humor.
Mint ismert, az internetes gazdaságnak rohadt egy éve volt. Reggelente csődjelentésekkel teltek meg a híroldalak, a vezérigazgatók a szektorból távozó vagy távozni kényszerült vezérigazgatók számáról olvashattak statisztikai kimutatásokat. A korábban hurráoptimista elemzők elhallgattak, mint tavaszi békák atomvillanáskor, és azóta csak valami távoli fogcsikorgatás hallik. Illetve csak hallott, mert a tudományos rálátás végül lassan visszaszivárog a hálóra: témája elsősorban a vész okainak elemzése.

Fehér nyírfalepke
Amol Darva, a Stanford Egyetem filozófiatanára és a Salon magazin szakírója például egy olyan könyvön dolgozik, amely helyreteszi azt a vulgárdarwinista világlátást, amelyre az új gazdaság első felívelő periódusának féktelen optimizmusát alapozta. A régi gazdaság főszereplői (General Motors, AT&T) lassú és kihalásra ítélt dinoszauruszoknak tűntek, a szüntelenül terjedő technológia és innováció sodrásában élő új cégekkel szemben, amelyek ebben a hasonlatban a győzelemre ítélt melegvérűeket képviselték. Ezt az elméletet fényesen igazolta, hogy az America Online végül képes volt bekebelezni a Time-Warnert - bár mire a fúzió végbement, nagyjából véget ért minden.

Bioforradalom és a fekete lepkék

A 18. századtól a dél- és kelet-angliai iparvidékek széntüzelésű gyárai telefüstölték a vidéket, és a környékbeli növényzetet befedte a korom. Ez nagyon megnehezítette a nyírfalepkék életét, akik nagy előszeretettel lazítottek egy-egy jó kiállású fatörzsön: korábbi rejtőszínük messziről látható jelzőfényként virított a koromfekete háttér előtt. A nyírfalepkék kevesen lettek, de nem haltak ki. Végül 1950 körül egy kutatás megállapította, hogy a lepkék rejtőszíne alkalmazkodott az leszíneződött fatörzsekéhez. Mindez a gyakorlatban indokolta Darwin elméletét a természetes kiválasztódásról, és ráadásul összefüggött a gazdasággal.

Fekete nyírfalepke
A kilencvenes években az új gazdaság leendő vezetői az iskolákban már olyan közgazdaságtannal találkoztak, amely sokat merített a biológiai rendszerekben tapasztalható törvényszerűségekből. A Szilícium-völgyben működő Bionomics Institute alapítója, Michael Rothschild úgy véli, az információtechnológia világában az utóbbi években lezajlott folyamatok a földtörténeti középkorban, a kambriumban bekövetkezett evolúciós robbanáshoz hasonlóak. A kambriumi hasonlatot egyébként az Amazon vezére, Jeff Bezos is megpendítette a Business Weeknek. "Amire a legtöbben nem gondolnak, hogy ez ugyanakkor állatfajok tömeges kihalásának ideje is volt. Ez a kísérletezés ideje, de tévedés azt hinni, hogy mindenki sikeres lesz" - mondta. Mindenről Steven Spielberg tehet.

Honnan tudod, hogy túlélted?

Az állatok közül azonban az ember szeret leginkább biztos lenni a dolgában. A Washington Post online kiadásán az olvasók válaszaiból összállítottak azoknak a jeleknek a listáját, amelyekből biztosan meg lehet állapítani, hogy egy vállalat túlélte a krízist. A tízes lista alapján a bizonytalan cégvezetők egyértelműen megállapíthatják, hogy cégvezetők-e még.

A Tíz Legfőbb Jel, Hogy Önt Még Nem Vitte El a Dotkom-Bukta:

10. Ön a kormánynak dolgozik.
9. A konferenciákon az emberek szóba állnak önnel, miután elolvasták a nevét a kitűzőn.
8. A faxgépben nem használt papír van.
7. A fizetés nem a repikeretben van feltüntetve.
6. Ön nem egy helyi alternatív telefonszolgáltatónak dolgozik.
5. Fél év után újra frissül a vállalati honlap.
4. Az ön vállalati honlapja nem szerpel a Fucked Company hírességek csarnokában.
3. Amikor a telefonálók megkérdezik a vállalat nevét, a recepciós nem kérdez vissza, hogy "ki akarja tudni?"
2. Az ügyvédek fogadják az ön telefonhívásait.
1. Nem keresik önt a Bid4Assets online árverési oldal üzletkötői.

A félig-meddig tréfás, de mindenképpen optimista hangulatú listából különösen a negyedik tételt emelném ki: a Fucked Company (magyarul Elbaszódott Vállalat) küldetése a kambriumi tömeges fellendülésben és kihalásban megemlékezzen a vesztesekről. A hírességek csarnokában a cikk írásának pillanatában háromszázharmincegy tönkrement internetes vállalkozás nekrológja tekinthető meg. Például: "Vége a Xigo.com-nak, amely alkalmazásokat fejlesztett brókereknek. Az emberek állítólag fizettek volna a szolgáltatásaikért, de ők ingyen adtak mindent... az idióták".