A világ legnagyobb számítáctechnikai múzeumában, a németországi Padebornban rendezett "Digitális demokrácia" előadássorozaton szólalt fel Joseph Weizenbaum, a MIT 82 éves tiszteletbeli professzora, aki a 60-as években kifejlesztette az ELIZA nyelvelemző programot.
A "Mennyi technológiát igényel a demokácia" című előadásában az idős kutató annak a nézetének adott hangot, hogy az internet hatalmas trágyadomb, amely tartalmaz gyöngyszemeket is. A gyöngyök megtalálásához viszont a megfelelő kérdések megfogalmazására van szükség. Weizenbaum szerint a legtöbb ember éppen erre nem képes.
Joseph Weizenbaum
Forrás: academia-engelberg.ch
Az idős kutató szerint az emberiség abba az illúzióba ringatja magát, hogy információs társadalomban él. Használhatjuk az internetet, a Google keresőt, és megvan az az illúziónk is hogy az emberiség összes tudása a rendelkezésünkre áll, mondta Weizenbaum.
Viszont semmilyen számítógép nem képes az információ valódi továbbítására. Csakis a felhasználó interpretációja, vagyis agymunkája után lesz a számítógépen megjelenített jelekből információ, figyelmeztetett a MIT professzora.
Legtöbbször pedig nem azok a jelek érkeznek, amelyek fontosak a döntésekhez. A legfontosabb emberi eredmények közé tartozik, hogy képesek vagyunk kritikusan gondolkodni illetve valóban odafigyelni, idézte a dpa a veterán kutató szavait.
Elbutuló ifjúság
A MIT tiszteletbeli professzora élesen kritizálta a gyerekek korai számítógép elé ültetését. "Számítógépet a gyerekeknek és almapüré lesz az agyuk helyén" - fogalmazott Joseph Weizenbaum.
A következmények közé tartozik, hogy az egyetemisták nagyrésze nem képes a kreatív írásra, és részben már a házi feladatok összeállítását is programokra bízza. Még a legjobb egyetemeken is megfigyelhető, hogy a hallgatók negyede nem tud írni, mondta az idős kutató.
Más médiumok is jutott az ostorozásból. Weizenbaum szerint a televízió maga az emberemlékezet óta történt legnagyobb kulturális katasztrófa. A Berlinben élő kutató azzal fejezte be mondandóját, hogy a legfontosabb feladat a gyerekek beszédképességének feljesztése.