Natália
-3 °C
7 °C

'Az internet egy szemétdomb'

2005.05.05. 15:00
Hamis az illúzió, hogy információs társadalomban élünk, és hogy az emberiség összes tudása a rendelkezésünkre áll. A felhasználó túlbecsüli magát és elfelejt gondolkodni, mondta egy előadáson Joseph Weizenbaum.
Joseph Weizenbaum német származású amerikai számítástechnikai szakértő és filozófus szerint az interneten vannak ugyan gyöngyszemek, az egész viszont nagy halom szemét, és csak arra jó, hogy túlbecsülje magát az ember.

A világ legnagyobb számítáctechnikai múzeumában, a németországi Padebornban rendezett "Digitális demokrácia" előadássorozaton szólalt fel Joseph Weizenbaum, a MIT 82 éves tiszteletbeli professzora, aki a 60-as években kifejlesztette az ELIZA nyelvelemző programot.

A "Mennyi technológiát igényel a demokácia" című előadásában az idős kutató annak a nézetének adott hangot, hogy az internet hatalmas trágyadomb, amely tartalmaz gyöngyszemeket is. A gyöngyök megtalálásához viszont a megfelelő kérdések megfogalmazására van szükség. Weizenbaum szerint a legtöbb ember éppen erre nem képes.

#alt#
Joseph Weizenbaum
Forrás: academia-engelberg.ch
Csak a fejben áll össze

Az idős kutató szerint az emberiség abba az illúzióba ringatja magát, hogy információs társadalomban él. Használhatjuk az internetet, a Google keresőt, és megvan az az illúziónk is hogy az emberiség összes tudása a rendelkezésünkre áll, mondta Weizenbaum.

Viszont semmilyen számítógép nem képes az információ valódi továbbítására. Csakis a felhasználó interpretációja, vagyis agymunkája után lesz a számítógépen megjelenített jelekből információ, figyelmeztetett a MIT professzora.

Legtöbbször pedig nem azok a jelek érkeznek, amelyek fontosak a döntésekhez. A legfontosabb emberi eredmények közé tartozik, hogy képesek vagyunk kritikusan gondolkodni illetve valóban odafigyelni, idézte a dpa a veterán kutató szavait.

Elbutuló ifjúság

A MIT tiszteletbeli professzora élesen kritizálta a gyerekek korai számítógép elé ültetését. "Számítógépet a gyerekeknek és almapüré lesz az agyuk helyén" - fogalmazott Joseph Weizenbaum.

A következmények közé tartozik, hogy az egyetemisták nagyrésze nem képes a kreatív írásra, és részben már a házi feladatok összeállítását is programokra bízza. Még a legjobb egyetemeken is megfigyelhető, hogy a hallgatók negyede nem tud írni, mondta az idős kutató.

Más médiumok is jutott az ostorozásból. Weizenbaum szerint a televízió maga az emberemlékezet óta történt legnagyobb kulturális katasztrófa. A Berlinben élő kutató azzal fejezte be mondandóját, hogy a legfontosabb feladat a gyerekek beszédképességének feljesztése.