Árpád
-2 °C
9 °C

Ötmillióért kelt el a virtuális sziget

2004.12.17. 10:30
26 500 dollárnak (majdnem ötmillió forintnak) megfelelő összegért talált gazdára egy sziget, mely azonban csak a Project Entropia című játékban létezik. A földterület az újonnan felfedezett Calypso bolygón található, és újdonsült gazdája befektetésként vásárolta meg.

26 500 dollárnak (majdnem ötmillió forintnak) megfelelő összegért kelt el egy sziget, ami azonban csak egy számítógépes játék virtuális világában létezik. A szigetet, ami az újonnan felfedezett Calypso bolygón található a Project Entropia című játékban, a 22 éves, ausztrál David Storey vásárolta meg. Storey egy hónapokig tartó aukción nyerte el 265 000 Project Entropia-dollárért (PED-ért) a területet.

A sziget 24 négyzetkilométer területű, áll rajta egy kastély, van bányája és erdeiben fantasztikus lényekre lehet vadászni. "A tulajdonos megkapja a bányászati és vadászati adók kivetésének jogát, és el is adhat földterületeket más játékosoknak - mondta Marco Behrmann, a játékot üzemeltető MindArk képviselője. - Storey ezt befektetésnek látja."

"Virágzó, jól működő települést szeretnék létrehozni mindenki örömére - nyilatkozta Storey. - A cél, hogy a Kincses Sziget a lehető legjobban szolgálja a Calypso lakosságát."

Jövedelmező befektetés

A Project Entropia különleges a sokszereplős online szerepjátékok között, ugyanis itt a virtuális pénzt valódira lehet váltani. Ez eddig a legnagyobb összeg, amit valaki egyetlen tételért kiadott online játékban, mondta Edward Castronova, a virtuális világok gazdaságának szakértője. A játékosok értéktárgyak eladásával vagy valódi pénz beváltásával tudnak virtuális pénzhez jutni. Azonban szintén valódi pénzt kell adni a tulajdonaik fenntartásáért. A MindArk ilyen módon jut bevételhez, nem pedig havi díjak beszedéséből.

A valódi és virtuális gazdaságok közötti határvonal számos más sokszereplős online játékban is elmosódott. Az Everquestben vagy az Ultima Online-ban birtokolható tárgyak és karakterek például dollárezrekért cserélnek gazdát az eBayen vagy más aukciós oldalakon.

Castronova, az indianai egyetem munkatársa szerint a kifizetett pénz eltörpül amellett, amit már eddig is termeltek ezek a játékok. "Ha arra gondolunk, hogy a Project Entropia nőni fog, és nagyon sikeres játék lesz, ez valójában nagyon jövedelmező befektetés lehet" - mondta a New Scientistnek.

Jobb sok kötvénynél

Castronova szerint többmillió dollár lehet befektetve különböző virtuális világokban. "Ez jó és rossz befektetés is lehet - mondta, - de valószínűleg jobb sok kötvénynél." Ő volt egyébként, aki tavalyelőtt kiszámította az Everquest online játék nemzeti jövedelmét, játék világában beszerezhető mágikus tárgyakkal és karakterekkel ugyanis aukciós portálokon kereskednek a játékosok. Akkori számításai szerint ha ez a világ a valóságban is létezne, egy főre eső nemzeti összterméke 2266 dollár lenne, amivel a világranglistán a hetvenhetedik helyre kerülne Oroszország mögé.

Egy újabb sokszereplős szerepjáték, a Second Life virtuális árucikkeiért, ingatlanjaiért és földjeiért is több száz, sőt akár ezer dollárt is fizetnek a fanatikus játékosok. Ebben a játékban ugyanis minden árucikk vagy szolgáltatás igazi vagy "Linden-dollárokra" váltható. Az online birtokok egy hektárja nagyjából 550 dollárba kerül, a játék hivatalos fizetőeszközét, a Linden-dollárt pedig egy vállalkozó és a játékosok által működtetett pénzváltóban lehet valódi dollárokra váltani.

Bár a számítógépes játékok rajongói már évek óta fizetnek valódi pénzzel virtuális tárgyakért, azok a pénzösszegek, amiket a Second Life-ban egy-egy ingatlanért vagy birtokért kifizetnek, nagyságrendekkel nagyobbak a korábbiaknál. Az ingatlanok után a Lindenek - a játék felügyelői - szednek adót, és a csupán a játék valóságában létező ingatlanok után fizetett adók most már több bevételt hoznak a cégnek, mint az előfizetések.