Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Liberalizált távközlés - fenékig tejfel?

2001.02.04. 13:42
Dániában a távközlési piacot már 1996-ban liberalizálták, és ma Európa egyik legszabadabb piacának tekinthető. A 90-es évek elején a 4 regionális telefontársaságot egyesitették Tele Danmark néven. Az 1996-ban bevezetett liberalizálás során a politikusok a szakértői figyelmeztetések ellenére elmulasztották az addig monopóliumot élvező Tele Danmarkot felosztani egy szolgáltató, és egy infrastruktúra-cégre. Ezzel megakadályozták az új piaci szereplők és a volt monopólium közötti piaci egyensúly gyors kialakulását.
A kezdeti időkben az új szolgáltatók nagymértékben függtek a Tele Danmark infrastrukturájától, mely megmaradt a legnagyobb vezetéktulajdonos és szolgáltató szerepében. Ennek ellensúlyozására rendkívül bonyolult, egyes árak maximálásával aszimetrikus szabályozást vezettek be az új szolgáltatók támogatására, melyet a Hírközlési Felügyelet adminisztrál. Az idők folyamán kiderült, hogy a szabályozás nem kielégitő, igy a törvényeket többször felül kellett vizsgálni.

"A kezdeti időkben az új szolgáltatók nagymértékben függtek a Tele Danmark infrastrukturájától, mely megmaradt a legnagyobb vezetéktulajdonos és szolgáltató szerepében."
A verseny a külföldi beszélgetések területén igen hamar beindult, mert az új szolgáltatók itt saját kapacitással rendelkeztek és korábban a különböző call-back rendszerekkel ,,kikezdték" a monopóliumot. Ennek eredményeként az árak jelentősen csökkeni kezdtek. Míg a monopólium idején egy perc transzatlanti beszélgetés ára a helyi tarifa 20-25-szöröse volt, addig ez mára a helyi tarifa 3-szorosára mérséklődött. Az előválasztó számmal vagy előrefizetett kártyával elérhető nagyszámu szolgáltató között mindenki talál előnyös ajánlatot. Az idők folyamán a Tele Danmark a külföldi beszélgetések piacának kb. 60%-at elvesztette.

Nem ilyen rózsás a helyzet a belföldi beszélgetések piacán. Annak ellenére, hogy az új szolgáltatók hamar kiépitették saját gerinchálózatukat és a piacon megjelentek az un. carrier's carrier cégek, melyek csak gerinchálózati kapacitást szolgáltatnak, továbbra is nehezen jutnak el az előfizetőhöz. A Tele Danmark defacto monopóliumot élvez a telefonközpontok és az előfizetői vezeték területén, és kapacitását csak saját tarifarendszerével árulja, mely megakadályozza, hogy az új szolgáltatók eltérő termékcsomagokat tudjanak összeállitani. Igy az internet-hozzáféréshez olyan fontos átalanydijas megoldások sem jöttek létre.

Az ADSL technika bevezetésekor a Tele Danmark időmérés helyett forgalommennyiség méréssel próbálkozott, nagyon kevés sikerrel. Ezt csak a konkurrensek által bevezetett valódi átalánydijas ADSL söpörte el. Ez a változás az ADSL-t annyira népszerüvé tette, hogy a szolgáltatók az igényeket csak nagy nehézségek áran tudják teljesiteni. A magas összekapcsolási dijak, vezeték-bérleti dijak, valamit a központok epületeibe való bejutás jogának dijai megnehezitik a konkurrencia életét. Nehezen teljesithető műszaki követelmények fékezik a konkurrensek új szolgáltatásainak - mint pl. az ADSL - bevezetését. Ez csak a tavalyi törvény-revizió után javult. A Tele Danmark mindent elkövet, hogy a vitás kérdéseket a Felügyelet és a biróság elé cipelve húzza az időt.

A tapasztalat azt mutatja, hogy az új szolgáltatók hasznukat a kisebb, effektivebb szervezetük alacsonyabb költségein keresztül tudják megkeresni. Az új szolgáltatók vezették be először a ,,Dánia-tarifát", mely az egész országot helyi tarifával elérhetővé tette. Ezt a Tele Danmark is kénytelen volt bevezetni - a csökkent bevételt a kapcsolási dij megduplázásával kompenzálva. Ezt a konkurrencia is azonnal megtette, miután a kapcsolási díj több százmilliós bevételt hoz. Itt lehetett először a kartell kialakulásának jeleit észlelni.

"A Tele Danmark mindent elkövet, hogy a vitás kérdéseket a Felügyelet és a biróság elé cipelve húzza az időt."
A fogyasztó helyzete is megváltozott. Az árak áttekinthetetlen dzsungele alakult ki és gondos számitásokat igényel annak ellenőrzése, hogy érdemes-e egy ajánlatot megvenni. Miután a távközlés un. szektor-szabályozás alatt áll, az általános fogyasztóvédelmi törvények csak korlátozottan érvényesek. A távközlési törvények alig védik a fogyasztót, az esetleges panaszokat hosszadalmas bürokratikus eljárásnak vetik alá. A fogyasztó többnyire a rövidebbet húzza, és szinte esélye sincs arra, hogy a bonyolult szabályozást megértse. A magyar fogyasztók okosan tennék, ha kiharcolnák egy műszaki szakértelemmel és politikai súllyal rendelkező független távközlési érdekvédelmi egyesülés alapitását. Az okosak mások hibáiból tanulnak....
Szerzőnk a Dán Computer Szövetség távközlési bizottságának tagja.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!