Elemér
5 °C
16 °C

Liberalizált távközlés - fenékig tejfel?

2001.02.04. 13:42
Dániában a távközlési piacot már 1996-ban liberalizálták, és ma Európa egyik legszabadabb piacának tekinthető. A 90-es évek elején a 4 regionális telefontársaságot egyesitették Tele Danmark néven. Az 1996-ban bevezetett liberalizálás során a politikusok a szakértői figyelmeztetések ellenére elmulasztották az addig monopóliumot élvező Tele Danmarkot felosztani egy szolgáltató, és egy infrastruktúra-cégre. Ezzel megakadályozták az új piaci szereplők és a volt monopólium közötti piaci egyensúly gyors kialakulását.
A kezdeti időkben az új szolgáltatók nagymértékben függtek a Tele Danmark infrastrukturájától, mely megmaradt a legnagyobb vezetéktulajdonos és szolgáltató szerepében. Ennek ellensúlyozására rendkívül bonyolult, egyes árak maximálásával aszimetrikus szabályozást vezettek be az új szolgáltatók támogatására, melyet a Hírközlési Felügyelet adminisztrál. Az idők folyamán kiderült, hogy a szabályozás nem kielégitő, igy a törvényeket többször felül kellett vizsgálni.

"A kezdeti időkben az új szolgáltatók nagymértékben függtek a Tele Danmark infrastrukturájától, mely megmaradt a legnagyobb vezetéktulajdonos és szolgáltató szerepében."
A verseny a külföldi beszélgetések területén igen hamar beindult, mert az új szolgáltatók itt saját kapacitással rendelkeztek és korábban a különböző call-back rendszerekkel ,,kikezdték" a monopóliumot. Ennek eredményeként az árak jelentősen csökkeni kezdtek. Míg a monopólium idején egy perc transzatlanti beszélgetés ára a helyi tarifa 20-25-szöröse volt, addig ez mára a helyi tarifa 3-szorosára mérséklődött. Az előválasztó számmal vagy előrefizetett kártyával elérhető nagyszámu szolgáltató között mindenki talál előnyös ajánlatot. Az idők folyamán a Tele Danmark a külföldi beszélgetések piacának kb. 60%-at elvesztette.

Nem ilyen rózsás a helyzet a belföldi beszélgetések piacán. Annak ellenére, hogy az új szolgáltatók hamar kiépitették saját gerinchálózatukat és a piacon megjelentek az un. carrier's carrier cégek, melyek csak gerinchálózati kapacitást szolgáltatnak, továbbra is nehezen jutnak el az előfizetőhöz. A Tele Danmark defacto monopóliumot élvez a telefonközpontok és az előfizetői vezeték területén, és kapacitását csak saját tarifarendszerével árulja, mely megakadályozza, hogy az új szolgáltatók eltérő termékcsomagokat tudjanak összeállitani. Igy az internet-hozzáféréshez olyan fontos átalanydijas megoldások sem jöttek létre.

Az ADSL technika bevezetésekor a Tele Danmark időmérés helyett forgalommennyiség méréssel próbálkozott, nagyon kevés sikerrel. Ezt csak a konkurrensek által bevezetett valódi átalánydijas ADSL söpörte el. Ez a változás az ADSL-t annyira népszerüvé tette, hogy a szolgáltatók az igényeket csak nagy nehézségek áran tudják teljesiteni. A magas összekapcsolási dijak, vezeték-bérleti dijak, valamit a központok epületeibe való bejutás jogának dijai megnehezitik a konkurrencia életét. Nehezen teljesithető műszaki követelmények fékezik a konkurrensek új szolgáltatásainak - mint pl. az ADSL - bevezetését. Ez csak a tavalyi törvény-revizió után javult. A Tele Danmark mindent elkövet, hogy a vitás kérdéseket a Felügyelet és a biróság elé cipelve húzza az időt.

A tapasztalat azt mutatja, hogy az új szolgáltatók hasznukat a kisebb, effektivebb szervezetük alacsonyabb költségein keresztül tudják megkeresni. Az új szolgáltatók vezették be először a ,,Dánia-tarifát", mely az egész országot helyi tarifával elérhetővé tette. Ezt a Tele Danmark is kénytelen volt bevezetni - a csökkent bevételt a kapcsolási dij megduplázásával kompenzálva. Ezt a konkurrencia is azonnal megtette, miután a kapcsolási díj több százmilliós bevételt hoz. Itt lehetett először a kartell kialakulásának jeleit észlelni.

"A Tele Danmark mindent elkövet, hogy a vitás kérdéseket a Felügyelet és a biróság elé cipelve húzza az időt."
A fogyasztó helyzete is megváltozott. Az árak áttekinthetetlen dzsungele alakult ki és gondos számitásokat igényel annak ellenőrzése, hogy érdemes-e egy ajánlatot megvenni. Miután a távközlés un. szektor-szabályozás alatt áll, az általános fogyasztóvédelmi törvények csak korlátozottan érvényesek. A távközlési törvények alig védik a fogyasztót, az esetleges panaszokat hosszadalmas bürokratikus eljárásnak vetik alá. A fogyasztó többnyire a rövidebbet húzza, és szinte esélye sincs arra, hogy a bonyolult szabályozást megértse. A magyar fogyasztók okosan tennék, ha kiharcolnák egy műszaki szakértelemmel és politikai súllyal rendelkező független távközlési érdekvédelmi egyesülés alapitását. Az okosak mások hibáiból tanulnak....
Szerzőnk a Dán Computer Szövetség távközlési bizottságának tagja.