Nagyszerű, hogy az internetszolgáltatók is próbálnak valamit tenni a spamek ellen, hiszen mindenki azt szeretné, hogy ne csak a potencianövelős reklámok kiirtása után lehessen hozzáférni a fontosabb levelekhez. A T-Online például azt találta ki, hogy az SMTP port szűrésével csökkenti a spamforgalmat, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ügyfeleknek a T-Online SMTP címét kell megadniuk a levelezőprogramban, alapértelmezésben saját SMTP szervert nem használhatnak.
Ezzel a tiltással a T-Online elsősorban azt akarja elérni, hogy a trójaival vagy más kártékony programmal megfertőzött számítógépekről ne áramoljon ki spam. Ezek az alantas programok ugyanis többnyire saját SMTP szervert használnak, és a felhasználó tudta nélkül futnak. Nem cél, hogy a saját SMTP szerverünk használatára kényszerítsük a felhasználókat, a cél az előfizetők védelme, a spam elleni globális küzdelem támogatása. Nemzetközileg bevált gyakorlat a nagy ISP-k esetében a 25-ös kimenő port szűrése – mondta lapunknak Tüdős András, a T-Online informatikai igazgatója.
Kéremkapcsojjákki!
Ez a megoldás sok olvasónknak nem tetszett, egy tárhelyszolgáltató cég például azt kifogásolta, hogy emiatt több ezer ügyfelének kell átállítania a levelezését. A T-Online ugyanakkor azt mondja, hogy egyrészt minden ügyfelüket figyelmeztették a várható szigorításra, másrészt a szűrés igen könnyen leállítható az online ügyfélszolgálatán, ahol egy leírás is van arról, hogy hol mit kell átkapcsolni. Ráadásul a T-Online szerint az ügyfelek 99 százaléka az általuk megadott mail.t-online.hu szervert használja.
Egy olvasónk ugyanakkor azt állítja, hogy a port szűrés kikapcsolása után sem tudta használni a levelezését, és emiatt állandóan át kell állítania a levelezőjét, ha laptopjával elhagyja a T-Online szolgáltatási területét, márpedig ez elég gyakran megtörténik.
E levél hatására felfigyeltünk a T-Online által kiküldött tájékoztató levél egyik zárójeles megjegyzésére, miszerint visszaélés esetén - ha a szűrést kikapcsoló felhasználóra indokolt panasz érkezik - az ügyfelek védelmében a szűrést központilag visszaállítják. Erről emailben tájékoztatják az ügyfelet, akinek ebben az esetben érdemes lefuttatnia egy víruskeresést a számítógépén, mert könnyen előfordulhat, hogy egy trójai terjeszti a spameket a gépéről.