További Net cikkek
Mikor jó fél évvel ezelőtt beszámoltunk egy, a webes irodai alkalmazásokról szóló vitáról, még nem látszott pontosan hogy a Microsoft és a Google milyen lehetőségeket lát a web és az asztali gép házasságában.
Azóta történt egy s más. Például a Google felvásárolta a Writely webes szövegszerkesztőt, majd hozzácsapta Spreadsheets néven a maga webes táblázatkezelőjét, és az egészet integrálta a Google Calendarral együtt a Gmail webmail-szolgáltatás alá. Ez röviden azt jelenti, hogy a Google előállt egy ingyenes, weben elérhető alapszintű irodai alkalmazáscsomaggal. Plusz megvette a kisvállalkozásokat célzó, közösségi wikiben utazó Jotspotot.
Mit tettek értünk a rómaiak?
Mindez annak fényében tűnt még érdekesebbnek, hogy tudni lehetett, a Microsoft szokásos szoftverpremierre készül: hamarosan megjelenik az Office 2007. Ami továbbra is pénzbe kerül, ráadásul továbbra is elsősorban az asztali (offline) használatot támogatja. Bár ami az irodai alkalmazások piacát illeti, nem valószínű, hogy a Google web office-a a közeljövőben képes lesz a Microsoft Office közelébe felérni, mégis, mintha megint egy fontos háborút veszített volna el a Microsoft: ők maradnak a régi jó, bejáratott felfogásnál, a színes, pezsgő Google pedig megint képes volt továbbgondolni a helyzetet és valami előremutatóval, frissel, innovatívval előállni.
Persze a helyzet nem ennyire egyértelmű. Már csak azért sem, mert még az év elején, februárban jelentette be a Microsoft, hogy elindítja Live-projektje keretében az Office kisvállalkozásoknak szánt webes verzióját. A fizetős Office Live tesztidőszaka több mint fél évig tartott, miközben nyilván a Microsoft főhadiszállásáról is tisztán látszott, hogy a Google nagy erőket fektet saját webalapú irodai alkalmazásaiba. Elsősorban persze a Writely felvásárlása volt intő jel, másodsorban pedig az a törekvés, hogy a Gmail alá integrálják office-jellegű szolgáltatásaikat.
A Microsoft most novemberben jelentette be, hogy lezárult a Live Office tesztidőszaka, ám a webes alkalmazáscsomag célcsoportja nem változott. A fizetős szolgáltatás továbbra is az amerikai kisvállalkozásokat szeretné megnyerni magának. Bár azt lehet tudni, hogy a Microsoft tervei szerint más nyelvekre is le akarják fordítani az interfészt, valamint Amerikán kívül is elérhetővé akarják tenni a szolgáltatást, arról nincs hír, hogy alapvetően elmozdulnának ebből az alapállásból. Úgy tűnik tehát, a Google útja szabad az ingyenes, személyes célú felhasználás felé.
Pozícióharc a sorok között
Bár Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója nemrégiben a Web 2.0 Summiton azt mondta, saját webes alkalmazásaikat nem hívják irodai csomagnak. "Nem a Microsoft Office-t célozzuk, soha nem is állítottunk ilyet." Schmidt következő mondatával viszont már azt hangsúlyozta, hogy ezen a területen az a céljuk, hogy nagyon jól kereshető, egyre könnyebben megosztható ingyenes szolgáltatásokat fejlesszenek. Merthogy szerintük ez kell ahhoz, hogy az emberek napi rutinjába beépüljön mondjuk egy szövegszerkesztő vagy egy webmail vagy egy táblázatkezelő. Szóval, míg az első mondatban látszólag zárójelbe tette a Google-Microsoft rivalizálást, a végére csupa olyan érvet hozott fel, melyeket épp a Microsoft Office gyengeségeiként szokás hangsúlyozni.
A béke oly annyira látszólagos, hogy a Microsoft Office csoportjának társvezetője, Antoine Leblond a Reuters hírügynökségnek hosszasan fejtegette, hogy bár már sok kihívója akadt az Office-nak, egyik sem volt túlzottan veszélyes. Leblond szerint egyszerűen nem igaz, hogy a weboffice-próbálkozások 90 százalékban kiváltanák a Microsoft Office-t. Érvelése szerint ha a felhasználó a feladatvégzés teljesítése szempontjából kritikus pontra ér (mission critical task), az elvárásai is megnövekednek az adott szolgáltatással kapcsolatban. És persze a Microsoft embere szerint ez a tényező az ő Office-ukat erősíti.
A versengés egyébként nagyon is tétre megy, hiszen a Microsoft összbevételének harmada, profitjának fele az Office értékesítéséből származik. Úgy tűnik azonban, hogy az elvi szembenállás - asztali kontra webes alkalmazások - hamarosan nyugvópontra juthat. Ugyanis mind a Google, mind a Microsoft a jövőt a hibrid (webes és asztali egyaránt) szoftverekben látja. Persze, hogy melyik cég hova helyezi a hangsúlyt, nagyban meghatározhatja a piac jövőjét.
A Google jövőképe
Talán picit ebbe a jövőbe enged bepillantást Eric Schmidt az Economistban publikált írása, melyben a Google-vezér 2007-re azt jósolja, hogy a mai asztali szoftvertől át fogják venni a hatalmat az internetalapú szolgáltatások, melyek lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy választhassanak a dokumentum-formátumok, keresők és szerkeszthetőségi képességek között, aszerint, ahogy az nekik a legkényelmesebb legyen.
Egyébként pedig a Microsoft mission critical-érvére is megadja Schmidt a választ: az egyszerűség győzedelmeskedik az összetettség felett. A hozzáférhetőség kiüti az exkluzivitást. Ilyennek látszik a Googleplexből a jövő.