
További Tudomány cikkek
-
Így mosnak a magyarok, megvan, mit rontunk el
- Legalább két állást vállalnak a Z generációsok, ha nem akarnak éhen halni
- Izgalmas felfedezést tettek spanyol régészek, fény derülhet egy középkori titokra
- Az eddig ismert legrégebbi hangyafajt fedezték fel Brazíliában
- Addig toljuk a fűnyírót, amíg mind bele nem halunk
Az ellenhatás nélküli előremozgáson világszerte sok feltaláló dolgozott eddig. A legfrissebb nyilvánosságra került példa egy nyugdíjas dél-afrikai mérnök esete, akinek 47-es számú modellje 2003. tavaszán a beszámolók szerint sikeresnek bizonyult.
Erőgenerátor
A "Dup Drive" néven emlegetett, előre-hátra lengő tömeget használó eszközt bemutatták a sajtónak, egyetemeken vizsgálták be, sőt a feltaláló szerint hitelesített teljesítménymérést is készítettek róla.
![]() |
A Dup Drive Móricka-rajzon |
Hannes du Preez repülőmérnökként ment nyugdíjba. A tavaly májusban tartott sajtótájékoztatón mutatta be a sikeres modellt, amelyet saját szavaival "oszcilláló erőgenerátornak" nevezett. Szabadon futó négy keréken állt az átlátszó plexi alap, amely a szerkezetet hordozta.
Hosszanti irányban egy kisebb és egy nagyobb dugattyú volt rajta, illetve a hátsó részébe több szelepet építettek. Amikor Du Preez sűrített levegőt engedett a szerkezetbe egy hosszú csövön át, a dugattúk és a hengerek pulzáló mozgásba kezdtek, és a nagy dugattyú végének műanyag ütközőhöz csapódásával az egész modell folyamatosan gyorsuló futásba kezdett.
A feltaláló állítása szerint a készüléke cáfolja Newton harmadik mozgástörvényét, hiszen egyenes vonalú erőt gerjeszt ellenerő jelentkezése nélkül. Más szavakkal: anélkül képes előre haladni, hogy a kerekei eltolnák az utat maga alatt, propellerrel kapaszkodna a levegőbe, vagy fúvókákkal keltene hajtóerőt.
Autóban bizonyíthatna
A nyugdíjas éveit szülőfalujában, Klerksdorpban töltő mérnök szerint az általa kifejlesztett hajtási mód hajók, autók, repülőgépek és űrhajók hajtására egyaránt alkalmas volna. Meglátása szerint a megoldás 10-20-szor jobb hatékonysággal használja az energiát, mint a mostani autómotorok.
![]() |
Az alkatrészek kitérése egymáshoz képest: 1. Kitérés az alaphelyzethez képest 2. A fő henger kitérése az alaphoz képest 3. A dugattyú kitérése a fő hengerhez képest |
A számítógépes elemzés szerint egy 105 kW-os motorral szerelt személygépkocsi, amely álló helyzetből 9,7 másodperc alatt gyorsul óránként 100 km-es sebességre, mindössze 3 kW befektetésével ugyanerre volna képes, feltéve hogy a "Dup Drive" mozgatja.
Elő a fúvókákkal
Du Preez nem zavartatta magát egy, a bemutatót figyelő mérnök megállapítása miatt, miszerint a szerkezet sűrített levegős hengere szilárd alap nélkül, csöveken támaszkodva áll. Ez ugyanis esetleg lehetővé tenné, hogy a szerkezet a betápláló csőben szállított levegőre támaszkodik, és hagyományos elven, innen szedi a mozgási energiát.
Du Preez szerint viszont építettek már olyan kivitelt, amelyben a szerkezetre szerelt fix tartályból érkezett a gáz, a hajtóerő viszont változatlan volt. Ráadásul a levegő kivezetését eleve a szerkezet orrára, haladási iránnyal szembe helyezték, nehogy valaki egyszerű fúvókaelvet sejtsen a gyorsuló mozgás mögött.
A "Dup Drive" modelljét több egyetem és fejlesztőcég szakértői alaposan megvizsgálták, és valamennyi egyetértett abban, hogy valóban működőképes, állította a feltaláló. John Byl kanadai fizikus szerint ha beigazolódik a kísérletek eredményeinek hitelessége, az egyenesen vezet a fizika törvényeinek átírásához.
Newtont féltették
A találmány az elmúlt öt év folyamán a szkepticizmus és az elutasítás falába ütközött, éppen a newtoni törvények megkérdőjelezése miatt. Du Preez szavai szerint számos akadémikus ajtót mutatott neki, mivel szerintük a kreálmányával hazugként tünteti fel Newtont.
![]() |
A felfüggesztett szerkezet kitérése |
Ockert de Jager, a Potchefstroom egyetem professzora viszont szakmai kihívásnak tekintette a feladatot, és elvégezte az utolsó néhány modell matematikai elemzését. Azt akarta bebizonyítani a folyton nyakára járó feltalálónak, hogy a szerkezet egyszerűen nem működhet.
Jöttek a németek
A 47-es modell esetében a konstrukció ellenőrzése viszont azt adta, hogy ellenerő nélkül kelt előre mutató erőhatást. "Sajnálatos módon a szimuláció megcáfolta az érvelésem. Megpróbáltam megtalálni a hibát a programban, de annak nem volt nyoma sehol" - jelentette ki de Jager.
De Jaeger ragaszkodott hozzá, hogy a modell körül ébredő erőhatások nagy pontosságú mérésén túl elvégezzék a Jerry Pournelle sci-fi író által ilyen alkalmakra javasolt tesztet is. A teljes berendezést huzalokra akasztották, és a vízszintes kitérés igazolta a nettó húzóerő létezését.
A modell teljesítményéről meggyőződve és a számítógépes eredményekkel a kezükben Du Preez és de Jager megkeresett több motorgyártót. Végül a DaimlerCrysler beleegyezett, hogy megvizsgálják az újszerű hajtási módot. A német szakértők 2004. márciusára tervezték érkezésüket, hogy megvizsgálják a találmányt és a szimulációs modellt. A "Dup Drive" sorsáról azóta semmi hír.
