További Üzlet cikkek
Először a kormányzat rendelhet a hálón
A magyarországi közbeszerzések éves volumene összesen 600 milliárd forintra tehető. A teljes pályázati rendszer elektronikus formába öntése még várat magára, az EKR egyelőre az MKGI alá tartozó intézmények számára jelent előrelépést.
Katalógusáruház
A rendszer már tartalmazza azon informatikai termékek katalógusát, amelyekre érvényes keretszerződés létezik. Erre építve a rendszer lehetővé teszi a létező keretszerződésekből való lehívást, katalógusböngészést, az informatikai keretszerződésekben listázott termékek összehasonlítását, vásárlói kosarak és megrendelések készítését, nyomtatását. Jelenleg 10 kiválasztott intézménnyel az EKR tesztelése zajlik.
A Posta tízéves koncessziót kapott az e-beszerzésre
Mint Kalmár István elmondta, a közbeszerzési rendszer működtetésére a Magyar Posta a MeH-től először felkérést, majd 10 évre szóló koncessziót kapott. Piaci alapon saját forrásaikból 1,8 milliárd forintot fordítottak a hardveres és szoftveres háttér megteremtésére, illetve a fejlesztői kapacitás kiépítésére.
A világban máshol hasonló rendszer még nem működik, legfeljebb kvázi online áruházként lehet böngészni a kínálatok között. Ezzel szemben az EKR képes a teljes megrendelési és ellenőrzési folyamatot kezelni - mondta Kalmár István.
A posta számára az EKR kiépítése ugyanolyan üzlet, mint a többi logisztikai feladat, amit ellát - biztosította a sajtót Kalmár István. Arról ugyan közelebbit nem lehetett megtudni, hogy a 10 éves koncesszióért fizet-e a Magyar Posta, esetleg a rendszer működtetéséért nekik jár-e meghatározott összeg.
Számokat nem tudni
Az elnök-vezérigazgató arra sem tért ki, hogy milyen megtérülésre számítanak az EKR különben még konkrét dátumhoz nem kötött teljes beindulása után. Azt viszont megemlítette, hogy a rendszerhez csatlakozók a szakértői-szervezői munka fejében valamiféle díjat fognak az EKR használatáért leróni. Ahogy a megrendelt javak fizikai célba juttatása is várhatóan a posta feladata és bevétele lesz majd.
Az EKR a felhasználók azonosítását nem felhasználónév és jelszó alapján oldja meg. A hivatalos, minősített tanúsítványszolgáltatótól kapott tanúsítványokat intelligens kártyán (smart card) tárolják. A rendszerhez való csatlakozáskor a tanúsítvány és egy jelszó szükséges.
Nyílt kulcsú titkosítás
Az EKR nyílt kulcsú titkosítást alkalmaz a felhasználók és a tranzakciók azonosítására. A tájékozatón kérdésként elhangzott ugyan, de nem sikerült megtudni, hogy az adatforgalom titkosítását hogyan oldották meg.
A második fázisban a teljes kiépülés után minden közbeszerzési feladatot ezen a módon végezhetnek majd el az intézmények. Az EKR az első hivatalos megvalósítása a digitális aláírásról rendelkező törvénynek, de nem csak a megrendelések digitális aláírását oldja meg, hanem a felhasználók magas biztonsági szintű azonosítását is.
Archiválják a papírt
A projekt lényeges része még az archiválás kiépítése, a dokumentumkezelő rendszer megvalósítása. A dokumentumkezelő rendszerre a főleg az első időben még megmaradó papír alapú dokumentációk bevitelére és az elektronikus dokumentációkkal azonos módon történő kezelhetősége miatt van szükség.
Az archiválás, amely alapjaiban különbözik a mentési rendszertől, lehetővé teszi évekre visszamenőleg az elektronikus közbeszerzésben történő tranzakciók egyedi visszakereshetőségét.
A teljes kiépítés után várható, hogy az államigazgatási körbe tartozó intézmények beszerzéseiket elektronikus úton bonyolítják majd. Ehhez a megfelelő oktatást a Magyar Posta magára vállalja. 7 regionális oktatási központban és 250 bentlakásos oktatási bázison kívánják ezt megoldani.
A projekt infrastrukturális alapjait a Compaq építi ki. A rendszer alapját öt 64 bites Compaq Alpha szerver adja, melyek közül kettő DS 20-as, kettő ES 45-ös illetve egy példány a csúcskategóriájú GS 80-as (WildFire). A hardver eszközök
részét képezi még 6 db ProLiant szerver is.
A Compaq végezte a project teljes biztonsági rendszerének tervezését és
kivitelezését is. Ez magában foglalja többek között a biztonsági rendszer
(például tűzfal, titkosítás) kiépítését, a felhasználók azonosítását, a
rendszermenedzsmentet, a mentési rendszert, a gépterem és a hálózat (erős-
és gyenge áramú) kialakítását.
Szoftver oldalon az Oracle Exchange Marketplace funkciókészlete a teljes beszerzési ciklust támogatja, a termékek bemutatásától és kiválasztásától a rendelések
teljesítésén keresztül a fizetésig.
A jóváhagyás folyamata követi a törvényileg meghatározott hierarchiát és
minden lépése digitálisan hitelesített. A hatékony működtetést teszi
lehetővé, hogy az EKR-n végrehajtott tranzakciókról e-mailes értesítést
kapnak a folyamat érintett szereplői.
Ezeken az alapfunkciókon kívül az Oracle Exchange Marketplace dinamikus
kereskedelmi tevékenységeket is támogat, például az online árverést és az
online tárgyalást, ezen túlmenően a számlázás, a számlaegyeztetés és a
fizetés teljesen integrált támogatása teszi majd teljessé az EKR
szolgáltatásait.
Központi elektronikus közbeszerzési rendszer