További Üzlet cikkek
A Microsoft 240 millió dollárt fizetett a Facebook közösségépítő oldal 1,6 százalékos tulajdonrészéért; ebből pedig könnyen kiszámolható, hogy az oldal, illetve a mögötte álló cég összesen 15 milliárd dollárt ér. Képtelenek vagyunk elnyomni a bensőkben lakó kicsi Frei Tamást, és lefordítjuk forintra az összeget: 2649 milliárd 708 millió, plusz egy kis apró. Mindezt úgy, hogy az oldal évi szinten 30 millió dolláros nyereséget termel, tehát pont 500 év alatt termelné ki az árát.
Minden nagyobb webkettes cégfelvásárlásnál felerősödik az új dotkomlufit kiáltók kórusa, és látszólag a MySpace és a YouTube eladása után a mostani üzletben is a valódi érték sokszorosa cserélt gazdát. De vajon miért?
Végtelen bankszámlák csatája
Amerikában két közösségi oldal számít igazán: a MySpace és a Facebook. MySpace már elkelt, harmadik nagyágyúnak nemigen van már hely a piacon, így a Facebook addig srófolhatta a saját árát, amíg nem szégyellte, elvégre nem volt konkurens, aki aláígérhetett volna. Ráadásul a licitálók - a Microsoft mellett a Google és a Viacom médiaóriás - mind rettentő sok pénzzel rendelkeztek, és óriási szükségük volt a Facebookra: előbbi kettőnek főként az egymás elleni harcban az online hirdetési piacon, utóbbinak a MySpace-tulaj News Corp mellé való felzárkózásban. Nem számít, hogy mennyi pénzbe került, a Microsoft most legyőzte a Google-t, és már ez önmagában presztízsben mindent megér. Ez nem pénzügyi, hanem stratégiai befektetés volt.
A hirdetési piac a cél
A Facebooknak ma közel 50 millió regisztrált felhasználója van, ami napi 200 ezerrel növekszik - egyetlen konkurens közösségi oldal sem képes ilyen tempót felmutatni.
tech-céget venne meg a Microsoftnak
A felmérések szerint az átlagos Facebook-felhasználó jobb anyagi körülmények között él, mint a hasonló oldalak közösségei (ez nyilván az oldal egyetemi gyökereiből fakad), és a felhasználói többet is töltenek az oldalra belogolva, mint más hálózatokban. Ez hirdetési szempontból a lehető legszebb kombináció. Márpedig a Microsoftnak kapkodnia kell magát, ha az online hirdetési piacon lépést akar tartani a Google-le, ahol az AdSense program soha nem látott mértékben szárnyal, és a MySpace-re is ők viszik a reklámokat.
Az sem elhanyagolható, hogy ma Amerikában a Facebook a divathullám csúcsán van. Blogolni önmagában kicsit geek dolog - a Facebook-oldaladon blogot vezetni viszont trendi. A Facebook üzenetküldője az új e-mail, a Facebook Status Update szolgáltatása az új Twitter, a rendszer programozási felületének megnyitásával most a világ összes programozója Facebook-alkalmazásokat ír.
Mihez kezd a Google?
Vajon mit tesz a Google most, hogy a MySpace után a Facebookról is lecsúszott (bár az 1,6% persze nem jelent még Microsoft-uralmat, inkább csak szoros szövetséget)? A leglogikusabb a saját közösségi oldalának az Orkutnak a felfuttatása lenne, ami ugyan elvileg nagyobb a Facebooknál (65 millió felhasználója van, és a 9. leglátogatottabb oldal oldal az interneten), gyakorlatilag azonban a tagok túlnyomó része brazil illetve indiai, akik a hirdetők szempontjából messze nem olyan érdekesek, mint a gazdag és trendi amerikai és európai fiatalok.