Auguszta
-7 °C
0 °C

A Microsoft elhalássza a Google orra elől a Facebookot

2007.10.25. 12:01
A Microsoft 240 millió dollárt fizetett a Facebook 1,6 százalékáért, megelőzve a szintén licitáló Google-t és Yahoot. A legmenőbb amerikai közösségi oldal ezek szerint 15 milliárdot ér.

Bár Amerikában több száz közösségépítő oldal létezik, kettő számít igazán: a MySpace és a Facebook. Előbbi kétszáz-, utóbbi ötvenmillió regisztrált felhasználóval rendelkezik, és felmérések szerint az ilyen profilú oldalak hirdetési piacának több mint háromnegyedét uralják közösen.

A MySpace már elkelt: 2005 nyarán a News Corp médiabirodalom 580 millió dollárt fizetett érte, ami akkoriban döbbenetesen nagy összegnek számított egy webes cégért, de mára kiderült, hogy az év üzletét csinálta vele Rupert Murdoch. Az eredetileg egyetemisták zárt rendszerének induló - éppen ezért a hirdetők számára nagyon értékes - Facebook évekig ellenállt a felvásárlási ajánlatoknak, pedig a hírek szerint erősen nyomult a Yahoo (egymilliárdos, elutasított vételi ajánlatról szól a fáma), a Google, a Viacom médiavállalat és a Microsoft is. A cég értékét idén tavasszal, amikor forradalmi lépésként megnyitották a programozási felületét, kismillió amatőr kiegészítésnek adva ezzel utat, tőzsdei elemzők 3 és 8 milliárd dollár közé becsülték.

Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója

Úgy tűnik, a felvásárló-jelöltek versenyfutásának most vége, és a Microsoft bankszámlája bizonyult a legvastagabbnak: a cég 240 millió dollárt fizetett, amiért cserébe 1,6 százalékos részesedést kap a Facebookban, plusz 2011-ig a Microsoft szolgáltatja a Facebook oldalain a hirdetéseket. Az üzlet a közösségi oldal értékét 15 milliárd dollárra teszi, ami főleg annak tükrében tűnik méregdrágának, hogy a cég 30 milliós profitot vár az idei évre. Ezzel a tempóval pont ötszáz év alatt hozná be az árát.

A Microsoft reményei szerint a közösségépítő oldal felhasználóinak számát néhány év alatt 300 millióra emelheti, ami segíthet az online hirdetésekben utazó osztályának felzárkózni a piacvezető Google-höz, aminek ma tízszer akkora forgalma van, és háromszoros ütemben növekszik a Microsofthoz képest.

Mark Zuckerberg, a Facebook mindössze 23 éves alapítója megint győztesen jött ki a buliból: úgy zsebelt be egy zsák pénzt, hogy a függetlenségét azért megtartotta; finoman jelezte a cége körül legyeskedő kérőknek, hogy a Microsoft a barátja, de az ár ennyi, lehet próbálkozni.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!