Árpád
-2 °C
9 °C

Egyetemista netháború Yahoo-bukással

2005.08.18. 11:08
A Harvard Business School és az MIT Sloan School of Management hallgatói a közelmúltban azt a feladatot kapták, hogy csoportos szerepjáték keretében megvívják az internetháborút. Négy vállalatot kellett képviselniük: a Yahoo-t, a Google-t, a Time Warner AOL-jét és a Microsoft MSN-jét. A végeredmény a Google győzelmét hozta, a Yahoo lett az utolsó.
A hallgatók szerint a Yahoo filozófiája az elemzések alapján a következőben ragadható meg: "Nem kell mindenben a legjobbnak lennünk, egyszerűen csak elég jónak kell lenni." A Google csoportja ezzel szemben biztos volt abban, hogy az általuk képviselt vállalat az egyedüli technológiai innovátor. A játékban érdekes volt, hogy az MSN-csapat a Windows érdektelen előnyeit ecsetelte, míg az AOL-osok a hosszas elemzés után azt sem értették, hogy kerül vállalatuk ebbe az elit társaságba.

Svédasztal Yahoo-módra

A végeredmény a Google győzelmét hozta, a Yahoo lett az utolsó. Bár ez a végkimenetel csak egy játék eredménye, az alapul szolgáló elemzés mindenképp helyesnek nevezhető. A Yahoo hosszú ideje kommunikálja, hogy szeretne több lábon állni és csökkenteni a hirdetési piactól való egyoldalú függést. Ez valamelyest sikerült is, ezért tűnik úgy a vállalat mostanra, mint egy túldiverzifikált cég, a hallgatók szavaival élve "svédasztal".

A terjeszkedést jól szemlélteti a kínai Alibaba megvásárlása egymilliárd dollárért. Ez ugyan teret nyit a Yahoo ígéretes kínai terjeszkedése előtt, a vállalat portfolióját azonban még inkoherensebbé teszi.

Az egykor úttörőnek számító keresőportál mára tulajdonképpen egy fogyasztóközpontú szájttá fejlődött, ami a keresés mellett e-mail szolgáltatást, híreket, zenét, képeket, játékokat és chat lehetőséget is kínál felhasználóinak. Az Alibaba ezzel szemben az ügynevezett business-to-business, vagyis közvetlen üzleti megoldásokban érdekelt.

A fenti, nagyrészt a szakértők véleményét tükröző állításokkal szemben a Yahoo a következőképpen aposztrofálja magát: "Az egyetlen hely, amire valakinek szüksége lehet, hogy megkeresse a kívánt dolgokat, valakivel kommunikáljon, vagy vásároljon." A vállalat jelentései emellett büszkén kiemelik, hogy a Yahoo a világ 25 országában 345 millió felhasználóval rendelkezik.

Nem veszik komolyan

A valós képhez azért hozzátartozik, hogy a többi nagy játékos egyre kevésbé tartja komoly ellenfélnek a Yahoo-t. A Microsoft és a Google szinte csak egymástól tartanak, legalábbis ezt kommunikálják a nyilvánosság felé.

Mindez persze azért is lehet, mert a Yahoo teljesen más utat választott, mint a fenti két vállalat. Erre utalhat az is, hogy a hollywoodi figuraként ismert Terry Semmelt nevezték ki vezetővé és a Szilícium-völgyben lévő központ mellett egyre inkább Los Angeles irányába terjeszkednek. A különbséget jól érzékelteti, hogy ezzel szemben a Google inkább a programozó zsenikben bízik: Eric Schmidt vezérigazgató korábban a Novellt vezette és a Sun vezető technológusa volt.

Sarkítva elmondható tehát, hogy a Google az algoritmusokra koncentrál, míg a Yahoo médiavállalattá akar válni. Ezt támasztja alá az is, hogy a Google hírlistáját emberi beavatkozás nélkül programok válogatják össze, míg a Yahoo hírein szerkesztők dolgoznak. A Yahoo média-koncepciója alapvetően arra épít, hogy a 21. században az internetes tartalmat egyre inkább a felhasználók szolgáltatják majd blogok útján. Minden törekvése abba az irányba mutat, hogy a keresőre alapozva szeretnének létrehozni egy összetartó közösséget.

Fantáziátlan MSN és AOL

Szakértők szerint azonban ez az üzleti modell súlyos konfliktusokat hordoz magában: nem mindegy ugyanis, hogy egy kereső a legrelevánsabb találatokat jeleníti meg, vagy azokat, amikhez a Yahoonak érdeke fűződik. Az utóbbi esetben a vállalat könnyen elveszítheti hitelességét, mely veszély a Google esetében nem áll fenn, ők ugyanis nem szolgáltatnak saját tartalmat.

A legtöbb elemző szerint a Yahoo végzetes hibát követ el újabb és újabb terjeszkedésével, az MSN-ben és az AOL-ben pedig egyszerűen semmi fantázia nincs. Így nem meglepő a játék kimenetele, melyre a cégeknek is még idejében oda kellene figyelniük.