Vince, Artúr
-11 °C
-1 °C

Jogtalan a kötelező hangposta a Vodafone-nál is

2005.05.12. 16:11
A GVH szerint a Vodafone sem teheti meg, hogy sikertelen hívásnál kérés nélkül hangpostát számláz. A mobilcégnek három hónapja van arra, hogy átalakítsa a rendszerét, és egyértelművé tegye, ha a hívott fél nem elérhető.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa május 12-én tartott tárgyalásán gazdasági erőfölénnyel való visszaélésnek minősítette, hogy a Vodafone sikertelen hívások esetén kötelező hangpostára irányítja a hívót. A versenyfelügyeleti eljárás során megállapították, hogy a Vodafone, az előfizetői felé irányuló sikertelen hívásokat úgy küldi hangpostára, hogy a hívó fél előzetesen semmilyen formában nem értesül a hívott fél el nem érhetőségéről.

A hívó csak annyit hall, hogy elindul a hangposta automata szövege és ezzel együtt a felépült hívásokkal egyenértékű díjfizetési kötelezettsége keletkezik, álla a GVH közleményében. A jogsértő gyakorlat következtében azoknak is meg kell fizetni a hangposta szolgáltatás időarányos díját, akik egyébként nem szándékoztak a hangposta szolgáltatást igénybe venni, azaz üzenetet hagyni.

Negyedéves haladék

A versenytanács megítélése szerint a fent leírt gyakorlat tisztességtelen többletbevételt eredményez a Vodafone számára, és egyben indokolatlan többletfizetési terhet ró a bármely más hálózatból indított hívásokat kezdeményező előfizetőkre is.

Ezért a jogsértő magatartás folytatását a Versenytanács megtiltotta, de a határozat végrehajtására 90 napos haladékot adott a Vodafone-nak és bírság kiszabására sem került sor. A versenytanács által a jogsértő állapot megszüntetésére biztosított három hónap elegendő arra, hogy a Vodafone az általa legkedvezőbbnek ítélt módon szüntesse meg a jogsértő állapotot, állapította meg a GVH.

A T-Mobile szintén átállhat

Mint emlékezetes, a GVH egy héttel ezelőtt gazdasági erőfölénnyel való visszaélésnek minősítette a T-Mobile hasonló gyakorlatát. Az eljáró tanács ott is azt kifogásolta, hogy a hívó fél nem tudja előre, hogy a kívánt kapcsolat nem jöhet létre, és noha távolról sem biztos, hogy üzenetet is szeretne hagyni, a hangposta automatikus bejelentkezésével a számlázás ugyanúgy indul meg, mint egy sikeres hívás esetén.

A T-Mobile az Index érdeklődésére azt válaszolta, álláspontjuk szerint ez egy technikai kérdés, ahol több megoldás is szóba jöhet, ezt mutatja az is, hogy a GVH az esetükben sem szabott ki bírságot. A döntés írásos változatának kézhezvételét követően döntenek arról, milyen módon változtatnak a jelenlegi gyakorlaton.

Más lehet a GVH által ugyancsak vizsgált Pannon helyzete. Az Index úgy tudja, hogy a Pannon által alkalmazott, az ügyfelet az üzenethagyást illetően választás elé állító megoldás kiállhatja a versenyhivatali próbát.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!