Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Jogtalan a kötelező hangposta a Vodafone-nál is

2005.05.12. 16:11
A GVH szerint a Vodafone sem teheti meg, hogy sikertelen hívásnál kérés nélkül hangpostát számláz. A mobilcégnek három hónapja van arra, hogy átalakítsa a rendszerét, és egyértelművé tegye, ha a hívott fél nem elérhető.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa május 12-én tartott tárgyalásán gazdasági erőfölénnyel való visszaélésnek minősítette, hogy a Vodafone sikertelen hívások esetén kötelező hangpostára irányítja a hívót. A versenyfelügyeleti eljárás során megállapították, hogy a Vodafone, az előfizetői felé irányuló sikertelen hívásokat úgy küldi hangpostára, hogy a hívó fél előzetesen semmilyen formában nem értesül a hívott fél el nem érhetőségéről.

A hívó csak annyit hall, hogy elindul a hangposta automata szövege és ezzel együtt a felépült hívásokkal egyenértékű díjfizetési kötelezettsége keletkezik, álla a GVH közleményében. A jogsértő gyakorlat következtében azoknak is meg kell fizetni a hangposta szolgáltatás időarányos díját, akik egyébként nem szándékoztak a hangposta szolgáltatást igénybe venni, azaz üzenetet hagyni.

Negyedéves haladék

A versenytanács megítélése szerint a fent leírt gyakorlat tisztességtelen többletbevételt eredményez a Vodafone számára, és egyben indokolatlan többletfizetési terhet ró a bármely más hálózatból indított hívásokat kezdeményező előfizetőkre is.

Ezért a jogsértő magatartás folytatását a Versenytanács megtiltotta, de a határozat végrehajtására 90 napos haladékot adott a Vodafone-nak és bírság kiszabására sem került sor. A versenytanács által a jogsértő állapot megszüntetésére biztosított három hónap elegendő arra, hogy a Vodafone az általa legkedvezőbbnek ítélt módon szüntesse meg a jogsértő állapotot, állapította meg a GVH.

A T-Mobile szintén átállhat

Mint emlékezetes, a GVH egy héttel ezelőtt gazdasági erőfölénnyel való visszaélésnek minősítette a T-Mobile hasonló gyakorlatát. Az eljáró tanács ott is azt kifogásolta, hogy a hívó fél nem tudja előre, hogy a kívánt kapcsolat nem jöhet létre, és noha távolról sem biztos, hogy üzenetet is szeretne hagyni, a hangposta automatikus bejelentkezésével a számlázás ugyanúgy indul meg, mint egy sikeres hívás esetén.

A T-Mobile az Index érdeklődésére azt válaszolta, álláspontjuk szerint ez egy technikai kérdés, ahol több megoldás is szóba jöhet, ezt mutatja az is, hogy a GVH az esetükben sem szabott ki bírságot. A döntés írásos változatának kézhezvételét követően döntenek arról, milyen módon változtatnak a jelenlegi gyakorlaton.

Más lehet a GVH által ugyancsak vizsgált Pannon helyzete. Az Index úgy tudja, hogy a Pannon által alkalmazott, az ügyfelet az üzenethagyást illetően választás elé állító megoldás kiállhatja a versenyhivatali próbát.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!