Hedvig

Több alfaja volt a neandervölgyi embernek

2009.04.16. 16:30 Módosítva: 2009-04-16 16:30:28
A neandervölgyi ember első maradványait százötven éve találták meg Európában, a felfedezés óta rengeteget vitáztak a tudósok arról, hogy milyen helyet foglal el ez az ősember az emberi evolúcióban. Mostanra már biztosnak tűnik, hogy a neandervölgyi ember nem a mai ember őse volt, bár egy időben és egy helyen is éltek.

A neandervölgyi ember nem elszeparáltan élő ősember volt, több alfaja létezett – erre a következtetésre jutottak francia tudósok tizenkét különböző neandervölgyi-maradvány DNS-elemzésével. A mostani eredmények szerint legalább három, de lehet, hogy négy alfajról is beszélhetünk – írja a LiveScience.

A genetikai mintázat alapján jól elkülöníthető csoportok látszódnak Európa nyugati, déli, és keleti részén, és egy lehetséges negyedik Nyugat-Ázsiában. Ezeknek a csoportoknak a létezését előzetesen már más kutatók is valószínűnek tartották, de ez az első olyan tanulmány, ami DNS-elemzéssel konkrét bizonyítékot szolgáltat. A neandervölgyi ember 130-30 ezer évvel ezelőtt élt, részben a mai emberrel egy időben és egy helyen, de nem a mai ember őse.

„A neandervölgyi ember hatalmas területen élt, ezért érdekes kérdés, hogy léteztek-e alfajai, vagy homogén populációban élt. Más tanulmányok már kimutatták a különbséget a mai ember és a neandervölgyi közt. Ez az első alkalom, hogy a neandervölgyin, mint emberfajtán belül próbáljuk megvizsgálni a különbségeket” – Mondta Silvana Condemi, francia paleoantropológus.

A kutatók hozzátették, hogy a DNS-vizsgálat korlátozott számú minta alapján történt, így könnyen lehet pontatlan az eredmény. Aland Mann, a Princeton Egyetem paleoantropológusa szerint még nagyon korai felvázolni a neandervölgyi ember csoportjait, mivel az afrikai és a délkelet-ázsiai neandervölgyi csoportokról semmilyen információval nem rendelkezünk. Szerinte a tudósoknak nagyon óvatosan kell következtetéseket levonni az eddigi adatokból.