Lajos, Patrícia

Dinógyilkos meteoritdarabot találhattak

2016.03.16. 19:09 Módosítva: 2016-03-16 19:10:53

A dinoszauruszok 66 millió évvel ezelőtti kihalását okozó aszteroida maradványait fedezhették fel Kolumbiában, a csendes-óceáni Gorgonilla-szigeten – írja az MTI.

Hermann Bermúdez, a Kolumbiai Nemzeti Egyetem geológusa szerint az expedíció bizonyítékokat talált arra, hogy az általuk feltárt parányi kristályos szerkezetű képződmények akkor keletkeztek, amikor az áttüzesedett aszteroida anyaga összeolvadt a becsapódás helyszínén lévő kőzetekkel.

Bermúdez szerint a felfedezett maradványok úgynevezett szferulitek - 1,1 milliméter átmérőjű gömböcskék. E képződmények rétege Gorgonilla-szigeten eléri a 2 centimétert; az igen jó állapotban fennmaradt gömböcskék mintegy 90 százaléka üveges állagú.

A Gorgonilla-szigeten talált leletek alapján Hermann Bermúdez úgy véli, a becsapódás nyomán a Richter-skála szerinti 13-as erősségű földrengés rázta meg a nyugati féltekét.

A geológus egyedülállónak nevezte a leletet, mivel még sehol sem kerültek elő ilyen jó állapotban lévő szferulitek. Nem tudni, ez minek köszönhető. Bermúdez feltételezése szerint a katasztrófa idején a mai Gorgonilla területe az óceán mélyén volt, és csupán egymillió évvel később emelkedett a felszínre. Az itt felfedezett leletek az első szferulitek, amelyeket Dél-Amerikában találtak: korábban a becsapódás törmeléke kizárólag Közép- és Észak-Amerika területén került napvilágra.

Az aszteroida becsapódáskor egy körülbelül 200 kilométer átmérőjű kráter keletkezett. Ez a Chicxulub-kráter, amelynek nyomai a Yucatán-félszigeten, illetve annak közelében, a tengeraljzaton maradtak fenn.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!