Előtte-utána fotókon a Pecsából kipakolt „titkos” repüléstörténeti kiállítás
További Tudomány cikkek
- Vészhelyzeti csúcstalálkozót hívtak össze a kutatók, katasztrofális tengerszint-emelkedésre figyelmeztetnek
- Kiderült, az állva végzett irodai munka semmivel sem egészségesebb, mint ha ülve dolgozunk
- Horror vagy médiahack az első fejátültetés?
- És ön mennyit káromkodik a munkahelyén?
- Vulkánkitörések alakíthatták a Hold túloldalát
Mint azt csütörtökön megírtuk, hamarosan elkezdik lebontani a Városliget egykori kulturális központját, a Petőfi Csarnokot. Az intézményt, amely működési évtizedei alatt oly sok koncertnek, rendezvénynek adott helyet, sokan gyászolják, felemlegetve a rengeteg élményt, szép emléket, amit a Pecsának köszönhetnek. És siratják a Pecsát azon kevesek is, akik tudták: az emeleten repüléstörténeti kincsek bújtak meg. Harminc évig volt ugyanis a csarnok otthona a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításának, amiről annak ellenére tudtak viszonylag kevesen, hogy a Petőfi Csarnok főbejárata fölött egy jókora Il–14-es légcsavarral díszített híd vezetett oda.
Az 1985 óta itt tárolt, egyre halmozódó gyűjtemény 2015-ben zárt be végleg, a rengeteg vitorlázórepülőt (a kiállítás legerősebb része a magyar fejlesztésű vitorlázók hosszú sora volt), motoros gépet, helikoptert, modelleket, maketteket, az űrhajózási relikviákat azóta mind-mind kipakolták, teljesen kiürítve a hatalmas emeleti teret.
Megkérdeztem a múzeumot, hogy mi történt a kiállítás műtárgyaival, és azt a választ kaptam, hogy műtárgyvédelmi szakemberek felügyelete mellett kerültek a Liget Zrt. által bérelt műtárgyvédelmi külső raktárba. A műtárgyak az előírásoknak megfelelően szétszerelve és becsomagolva vannak, és mivel a műtárgyraktár a közönség számára nem látogatható, a repülés barátainak az újjáépült közlekedési múzeum megnyitásáig (minimum 2018 tavaszáig) várniuk kell, hogy újra láthassák kedvenceiket. (Esetleg addig is látogassák sűrűbben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér melletti Aeropark repülőmúzeumot, ahol a Közlekedési Múzeum hét repülőgépe is ki
van állítva.)
Az alábbi egy tucat előtte-utána képpár segítségével a bezárás előtti és a bontás előtti helyzetet lehet összehasonlítani a fotók közepén lévő csúszka jobbra-balra mozgatásával.
Rabnecz Experimental légcsavaros gép.
***
A Zsélyi I. monoplán replikája.
***
Super Aero kétmotoros gép, a második világháború után Csehszlovákiában elsőként gyártott típus.
***
Replika a repülés hőskorából.
***
Aszódi Lloyd prototípus.
***
Kaszala Károly Brandenburg BI gépe.
***
Lampich L-2 "Róma" (balra), és Junkers F-13 (jobbra).
***
Az első világháború után tervezett egyik első polgári repülőgép volt az 1919-ben tervezett Junkers.
***
Aero L-60 Brigadýr.
***
A lengyel gyártmányú Mi1-es helikopter az 1950- es évek általános felderítő, légirendészeti és mentőhelikoptere volt.
***
Polikarpov U-2AP mezőgazdasági repülőgép, fölötte egy Sirály vitorlázórepülő.
***
Rubik R-32.
***
(Előtte-utána fotók: Nagy Attila Károly/Index.hu)