WHO: Rákkeltőek a dízelmotorok kipufogógázai
További Egészség cikkek
- Magyarországon egyelőre nem lesz legális az orvosi marihuána
- Hadat üzennek a spanyolok a homeopátiának
- Akár 20 évvel is képesek késleltetni az orvosok a menopauzát
- Csokoládét vagy kávét kell szagolni, ha le akar szokni a dohányzásról
- Sejtekkel és véredényekkel is rendelkező szívet nyomtattak izraeli tudósok
Bizonyítottan rákkeltő hatásúnak nyilvánította a dízelmotorok kipufogógázait kedden közleményben az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége (IARC). Legutóbb 1989-ben elemezte az ügynökség a dízel-kipufogógázok hatását, amikor „valószínűleg daganatképzőnek” nyilvánította.
A döntés független szakértők egyhetes lyoni tanácskozásán született, amelyen a dízelolaj és a benzin lehetséges hatásait vizsgálták. A munkacsoport megjelent tanulmányokat, állatkísérletek, valamint korlátozott humánvizsgálatok eredményeit elemezte.
Az egyik legátfogóbb tanulmányt idén márciusban tette közzé az amerikai Nemzeti Rákkutatási Intézet, amely 1947-től követte 12 300 bányász egészségi állapotát. A szerzők arra jutottak, hogy a bányászoknál a dízel-kipufogógázok miatt magasabb a tüdőrák kockázata.
A WHO szakértők az elemzések alapján a dízelmotorok kipufogógázait a korábbi IARC 2A, az emberben „valószínűleg daganatképző” anyagok kategóriájából átsorolták az IARC1, vagyis az emberben epidemiológiai adatokkal is bizonyítottan daganatkeltő anyagok csoportjába. Ebbe a kategóriába tartozik az azbeszt, az arzén, a mustárgáz, a dohány és az alkohol.
„A munkacsoport arra a következtetésre jutott, hogy a dízelmotorok kipufogógázai tüdőrákot okoznak, és növelik a hólyagrák kockázatát is” – hangsúlyozza a WHO közleménye.
Christopher Portier, az IARC-munkacsoport elnöke azt emelte ki, hogy a szakértők egységes álláspontra jutottak, miszerint a dízel-kipufogógázok tüdőrákot okoznak.
„A dízelrészecskék egyéb egészségkárosító hatásából kiindulva világszerte csökkenteni kell e kemikáliáknak való kitettséget” – emelte ki Portier.
Az amerikai dízelmotorgyártókat képviselő csoport viszont arra mutat rá, hogy az elmúlt évtizedekben a jelentős technológiai újításoknak köszönhetően 95 százalékkal csökkent a teherjárművek és buszok nitrogénoxid- és kénkibocsátása.
Némely szakértő viszont semmi meglepőt sem talál az új besorolásban. „Közismert a karcinogén hatása annak, ha valaki rendszeresen ki van téve a dízelmotor kipufogógázainak” – hangsúlyozta Ken Donaldson, az Edinburghi Egyetem professzora. A kipufogógázokban lévő részecskék a tüdőbe jutva gyulladást okoznak, idővel ez rosszindulatú daganat kialakulásához vezethet.
Ugyanakkor Donaldson professzor megjegyzi, hogy a tüdőrákot többféle károsító tényező együttes hatása okozza, és például a dohányzás sokkal ártalmasabb. Leginkább azok az emberek veszélyeztetettek, akik munkakörük miatt rendszeresen ki vannak téve a dízel-kipufogógázok magas szintjének, ide sorolhatók a teherautó-vezetők, a gépszerelők és a bányászok.