Natália

Szivacsos agyvelőgyulladás-járvány fenyeget Nagy-Britanniában

2004.05.21. 13:15
Nagyon nyugtalanítóak a lehetséges lakossági fertőzöttségről hírt adó legújabb kutatási eredmények - állítják brit tudósok. Noha a kialakult kórral megbetegedettek száma viszonylag alacsony, azt azonban nem tudni, hogy hányan fertőződtek meg ténylegesen. A tudósok szerint több ezren is lehetnek a kór hordozói.
A kergemarhakór emberi változatát, a Creutzfeldt-Jakob kórt (vCJD) okozó abnormális fehérjéket (az úgynevezett prionokat) hordozhatja több ezer gyanútlan nagy-britanniai lakos - derül ki egy pénteken nyilvánosságra hozott kutatási jelentésből. A Reuters híradása szerint a brit tudósok azt állítják, hogy csaknem négyezer brit fertőződhetett meg a halálos kórt okozó prionokkal.

Potenciális fertőzöttek

A Journal of Pathologyben megjelent tanulmányban a kutatók beszámolnak arról, hogy közel tizenháromezer eltávolított vakbélnyúlványt és orrmandulát vizsgáltak meg a leginkább a veszélyeztetett népesség körében. Az 1990 óta tárolt szövetmintákat a húsz és harminc év közöttiek csoportjában elemezték, és háromban egyértelműen kimutatták a Creutzfeldt-Jakob kórt okozó prionokat. Dr. David Hilton, a tanulmány egyik szerzője elmondta, hogy a kutatócsoport egész népességre vetített számításai szerint hozzávetőleg 3800 brit hordozhatja a fertőző anyagot.

A becsült adatokat természetesen óvatosan kell kezelni - tette hozzá dr. Hilton, tekintetbe véve, hogy a három pozitív minta közül kettő némileg eltért az utóbbi időben Creutzfeldt-Jakob kór áldozatául esettek mintáitól. Ettől függetlenül azonban "nagyon nyugtalanítóak" a kutatási eredmények - nyilatkozott John Collinge professzor, az Orvosi Kutatótanács prion csoportjának vezetője. "Szerencsére a kialakult kórral megbetegedettek száma viszonylag alacsony, azt azonban nem tudjuk, hogy hányan fertőződtek meg ténylegesen" - mondta el a BBC-nek a tudós. "Aggasztó, hogy vannak akik hordozzák ugyan a kórt, de nem betegedtek meg eddig. Ők másokra is veszélyt jelentenek, főleg ha vért adtak, vagy a szöveteikkel érintkezésbe került műszereket mások műtéteinél is felhasználták" - tette hozzá John Collinge.

Évente húszan halnak meg

Eddig 141-en haltak meg Creutzfeldt-Jakob kórban a szigetországban, évente átlagosan húsz halálos megbetegedésről szólnak a statisztikák. Hogy csökkentsék a kór terjedésének esélyét, márciusban eltiltották a véradástól azokat, akik az elmúlt 24 évben maguk is részesültek vérátömlesztésben.

A Creutzfeldt-Jakob kór
A Creutzfeldt-Jakob kór klasszikus változatát az 1920-as években azonosították a kutatók. A betegség mindkét nembeli, 60-65 éves személyeket sújt a világ minden táján. Éves átlagban egymillió emberre egy megbetegedés jut, oka ismeretlen, véletlenszerűen fordul elő, feltételezett lappangási ideje 5-20 év. Az egyelőre gyógyíthatatlan betegség jellegzetessége, amelyről a szivacsos agysorvadás elnevezést kapta, hogy a beteg agyában kisebb-nagyobb "lyukak" keletkeznek, s végül az agyszövet a szivacshoz hasonlóvá válik.

A betegség új változata, a vCJD a Nagy-Britanniát a kilencvenes években sújtó kergemarhakór-járvány nyomán bukkant fel 1996-ban fel, a tudósok feltételezése szerint a betegséget BSE-fertőzött állatból származó hús, illetve belsőségek fogyasztása idézheti elő. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legfrissebb adatai szerint eddig 139 betegnél mutatták ki a vCJD-t.

A szivacsos agysorvadás néven közismert Creutzfeldt-Jakob kór kialakulásáért felelősnek tartott prionok (abnormális fehérjék) nemcsak az agyszövetben, hanem izmokban és nyirokszervekben is kimutathatók. Nemcsak az idegsebészeknek, hanem az általános sebészeknek is komoly óvintézkedéseket kell tenniük, mert a legegyszerűbb beavatkozásnál is előfordulhat a kórokozó átvitele a műszerek közvetítésével.

Forrás: biotechnology.hu

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!