Miklós
-7 °C
4 °C

Épületeket kerülget az óriás Airbus

2003.08.14. 19:26
Ha ma egy repülőgép hegynek tart, egy hangszintetizátor figyelmezteti a pilótákat. Viszont a belátásukra van bízva, hogyan reagálnak a felszólításra. A vész esetén kérdezés nélkül beavatkozó Auto Avoid az Airbus 380-ban működhet először.
Mióta terroristák repülőgépeket irányítottak a World Trade Centerbe és a Pentagonba, a világ új fenyegetést ismert meg. Civil repülőgépek rakétaként zuhanhatnak atomerőműre, hidakra és toronyházakra. A Honeywell "védőbuboréknak" nevezett védelmi rendszert fejlesztett ki, amely elhárítja ezt a veszélyt.

A fejlesztés lényegében a jelenlegi figyelmeztető rendszerek kiegészítése az autópilótával. A biztonsági megoldások már most képesek előre figyelmeztetni a pilótákat az összeütközés veszélyére.

Ma még az emberre bízzák

Ha ma egy repülőgép hegynek tart, egy hangszintetizátor a pilótákat Terrain! Pull up! (Tereptárgy, húzd fel!) paranccsal riasztja. Most viszont még a pilótán múlik, hogyan reagál erre a figyelmeztetésre.

A Honeywell Auto Avoid nevet viselő újítása annyiból áll, hogy veszély esetén bekapcsolódik az autopilóta, és kizárja a személyzet beavatkozását. Ha ütközési pályán halad a repülőgép, az automata kikerülő manővert végez.

A rendszer nem csak az épületek körül von láthatatlan repülési tilalmi övezetet, de más gépek illetve a hegyek sem kerülik el a figyelmét.

Szempont lett az öngyilkos merénylő

Az Airbus kétszintes óriás utasszállítója, a 2006-tól forgalomba álló A380 lejhet az első utasszállító, amelyet felszerelnek a Honeywell új biztonsági rendszerével.

A Wall Street Journal Europe úgy tudja, hogy az Airbus és a Honeywell már a szeptember 11-i terrortámadások előtt dolgozott az Auto Avoid kifejlesztésén. A New Yorkban lezuhant utasszállítók miatt a terrorista fenyegetést is bevonták a kezelni kívánt lehetőségek közé.

A rendszer prototípusát mostanáig csak kisgépeken próbálták ki, viszont jó eredményeket hozott. A rendszer az olyan szándékos lezuhanásokat is megakadályozhatja, mint amiben 1999-ben az Egypt-Air egyik gépe veszett oda. Az életunt pilóta akkor lekapcsolta a hajtóműveket, és zuhanórepülésben majdnem hangsebességig gyorsult az utasszállító.

A pilóták már előre utálják

Az automata beavatkozási rendszer gondolatát azonban vegyes érzelmekkel fogadják a nemzeti légügyi hatóságok. Hiszen a terrortámadások ellen csak az jelentene valódi biztonságot, ha az autópilótát nem lehetne kikapcsolni.

Ezt utóbbi a gondolat ellen viszont a pilóták berzenkednek, hiába jelent segítséget a láthatatlan kiegészítő a lényeges manőverek összehangolt végzésében.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!