A nap, mikor az USA 46 helikoptert dobott a vízbe

2015.11.20. 10:31

Csinálnának egy kis helyet a fedélzeten, hogy le tudjak szállni? Már csak egy órán át tudok a levegőben maradni. Kérem, mentsenek meg. Buang őrnagy, a felesége és 5 gyerek.

Ezt az üzenetet dobta egy Cessna O–1-esről a dél-vietnami légierő egyik tisztje az amerikai Midway repülőgép-hordozó fedélzetére 1975-ben, a háború lezárásának napjaiban. A Midway parancsnoka, L. C. Chambers azonnal utasítást adott a fedélzeten dolgozóknak, hogy csináljanak helyet a gépnek, és akkor történt meg az alábbi képen látható jelenet:

Vietnamese UH-1 pushed over board Operation Frequent Wind
Fotó: Amerikai Haditengerészet archívuma

Az amerikai tengerészek egy 10 millió dollár értékű UH–1 Huey helikoptert már nem tudtak hova tenni, így egyszerűen beleborították a Dél-kínai-tengerbe. Persze a felségjelzésből látszik, hogy nem a saját gépük volt: a dél-vietnamiak egyik, korábban a hajón landolt helikopterét iktatták példás elszántsággal. Buang sikerrel tette le a kisgépet, egy pattanás után bőven a leszállófedélzet vége előtt állt meg, így azon túl, hogy megmentette a családját, ő lett az első vietnami, aki egy merevszárnyú géppel (vagyis repülővel) leszállt egy amerikai repülőgép-hordozóra. Aznap délután még egy másik vietnami Cessna is megtette ugyanezt.

Az esemény nem önmagában álló dolog volt, az amerikai hadsereg vietnami szerepvállalásának (mások szerint vereségének) egyik utolsó mozzanata volt Saigon kiürítése. Az észak-vietnami erők elől menekülő amerikai és dél-vietnami tömegek egész sora próbált meg helikopterrel vagy kisrepülőkkel kijutni a körülzárt városból. A Frequent Wind nevű hadművelet a történelem legnagyobb helikopteres evakuációja lett, mintegy 7000 ember menekült el 1975. április 29. és 30. között rengetegen hagyták el Saigont, eleinte a Tân Sơn Nhứt légitámaszpontról, aztán (miután a támaszpontot ágyúzni kezdték az északiak, és fosztogatni a déliek) az amerikai nagykövetség tetejéről indulva. A teljes kimenekítés során 138 869 ember került ki Dél-Vietnamból, ők menekültként jórészt az USA-ba kerültek.

Kövessen minket a Facebookon is!

Buang őrnagy az elkeseredetten menekülő dél-vietnamiak egyike volt, akik a hadsereg tagjaként joggal számítottak az északiak megtorlására, ezért inkább a családjukkal együtt menekülni próbáltak. A leszállás után készült képen jól látszik, hogy a Midway személyzetének két tagja még meg is tapsolta a szép landolást, aztán aki csak a fedélzeten volt, odarohant a géphez, hogy köszöntsék a családot. A Cessna amúgy nem jutott a miatta a vízbe hajított helikopter sorsára: a haditengerészeti repülés történelmét bemutató múzeumban állították ki a floridai Pensacolában.

A Midway fedélzetén nem a fenti fotón látott Huey volt az egyetlen, ami a vízben kötött ki, a menekülő dél-vietnamiak gépeitől (jobb ötlet és hely híján) rendszeresen így szabadultak meg, a kötelék hajóiról 45 Hueyt és legalább egy CH–47 Chinookot is a hullámok közé löktek. De volt, mikor látványosabb módszerhez nyúltak. Az egyik vietnami Huey pilótája például, miután a Midway fedélzetére tette az utasait, újra a levegőbe emelkedett, majd a hajótól biztonságos távolságra navigált, és egyszerűen kiugrott a nagyjából 15 méter magasan a víz felett lebegő helikopterből.

VNAF pilot jumps into the sea from his Huey

(A Ma is tanultam valamit rovat java sok új tartalommal megjelent könyvben is, az Index grafikusainak illusztrációival, ide kattintva tud belelapozni.)

Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM
Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM