Mi köze a csokinyuszinak a húsvéthoz?

2016.03.28. 08:02

Ma már természetes, hogy ha közeleg a húsvét, már hetekkel az ünnep előtt ellepik a boltokat a csokinyuszik. Ez minden gyerek számára a húsvét nélkülözhetetlen kelléke, és ezzel szoros összefüggésben óriási üzlet is. De vajon mi köze a húsvéthoz egy szőrös kis állat édes kis szobrának? Mert hogy a Biblia nem ír a kereszt környékén ugráló nyulakról, az világos.

A csokinyuszi-hagyomány eredetéhez először magát a húsvéti nyuszi képbe kerülését kell megértenünk. Mint oly sok keresztény kötődésű ünnep, a húsvét is előszeretettel merít pogány hagyományokból, a nyulat például a germán mondavilágból kölcsönözte. Bár Ferenc pápa is megmondta, hogy nem attól lesz jó katolikus valaki, ha úgy szaporodik mint a nyulak, a kisállat éppen a termékenysége miatt vált a németül Ostern, angolul Easter néven futó ünnep szimbólumává.

A monda szerint ugyanis egy kislány egyszer az Ostara vagy Ēostre nevű istenséghez imádkozott, aki a tavasz és termékenység istennője a germán mitológiában. Azt kérte tőle, hogy mentsen meg egy haldokló madarat, mire az istennő úgy tett eleget a kérésnek, hogy mezei nyúllá változtatta az állatot. Bónuszként azt is megígérte a kislánynak, hogy a nyuszi minden évben visszatér, és színes tojásokat tojik a fűbe, ahol a jó gyerekek megtalálhatják.

Maga a tojásfestés és -ajándékozás egyébként ennél is jóval régebbi szokás, amelyet az egyiptomiakon és görögökön át a perzsákig számos népcsoportnál megfigyeltek. A kereszténységgel először a mezopotámiai keresztényeknél kapcsolódhatott össze, akik Krisztus keresztre feszítése miatt festették pirosra a tojásaikat. A tojásvasalás viszont újabb kori hagyomány, és semmi köze a húsvéthoz.

Mindenesetre a 17. századra a húsvéti nyuszi és tojásai már jól beágyazott részei voltak az ünnepnek német nyelvterületen. A 18. században német telepesek is nagy számban érkeztek Amerikába, ők vitték magukkal a nyuszis-tojásos húsvéti tradíciót.

Az ehető húsvéti nyúl – mármint ami már nem magából az állatból készült – a 19. század környékén jelent csak meg, először német földön, majd a tengerentúlon is. Akkoriban viszont még ezek se csokiból készültek, hanem tésztából és cukorból, sőt néha még egy főtt tojást is elrejtettek a gyomrukban.

Azt pontosan nem tudjuk, hogy ki jött rá először, hogy akár csokiból is készülhetne a húsvéti műnyúl, de az valószínű, hogy ez is német származásúaknak jutott eszébe: Münchenben láthatók 1890-ből származó csokinyuszi-csomagolások, és egy bizonyos Robert L. Strohecker nagyjából ugyanekkor készített Pennsylvania államban egy másfél méteres csokinyúl-szobrot, amelyet az üzletében állított ki húsvéti reklámként.

Az 1920-as évekre kezdett igazán népszerűvé válni az új húsvéti édesség, ami  eleinte tömör csokiból készült. A ma általános üreges változat csak később jelent meg, de az biztos, hogy 1939-ben már létezett ez is. Nagy előnye volt a gazdasági világválság idején, hogy ugyanakkora csokinyúl jóval kevesebb csokiból is kijött.

A második világháború ínsége idején a csokinyuszik is eltűntek egy időre a polcokról, de a háború után annál nagyobb lendülettel tértek vissza. Ekkor már az üreges változat dominált, de nem csak azért, mert olcsóbb volt:

  • a költséghatékonyság miatt nagyobb, tehát látványosabb nyuszik gyártása is belefért,
  • a vékony réteget könnyebb volt megformálni, ezért részletgazdagabbak lettek a figurák,
  • könnyebb volt elrágni a célcsoportot jelentő kisgyerekeknek, mint a nagy tömör csokitömböket.

Hátránynak bizonyult viszont, hogy óvatosabban kellett csomagolni és szállítani, hiszen sokkal törékenyebb volt. Ahogy ma is láthatjuk, az árusoknak még így is bőven megérte.

Ma is tanultam valamit 5

Megint 150 vadonatúj, izgalmas téma ismét meglepő válaszokkal

MEGVESZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM