Új-Mexikóban a Plútó még mindig bolygó

2017.06.01. 07:13

Emlékeznek a régi szép időkre, amikor még kilenc büszke bolygó keringett a Naprendszerben? És arra a szomorú 2006-os augusztusi napra, amikor a Plútót a tudomány egy tollvonással kisbolygóvá silányította? Ha az önök szívében is (kis)bolygó méretű lyuk tátong azóta, mostantól Új-Mexikó lesz a kedvenc amerikai államuk.

A csillagász körökben is vitatott döntés után mindössze hét hónappal, 2007 márciusában ugyanis Új-Mexikó képviselőháza úgy döntött, hogy az ő államukban a Plútó bizony továbbra is bolygó marad. Na nem úgy általában, hanem akkor, amikor a hányattatott sorsú égitest éppen az állam éjszakai ege fölött halad át. (Vagy mégis általában, és az állam fölötti áthaladás csak a bolygóvá nyilvánítás időpontját jelöli ki – a szöveg megfogalmazásából ez nem egyértelmű.) Jogi vitát nem gerjesztett a döntés, mert nem törvénybe iktatták a Plútó státuszát, csak egy hivatalos képviselőházi állásfoglalást, amolyan törvényhozói véleményt fogadtak el a kérdésben.

Clyde Tombaugh
Fotó: Wikipedia

A határozattal nemcsak a Plútó, de felfedezője, Clyde Tombaugh előtt is tisztelegtek, aki élete nagy részében az államban élt, és nyugdíjba vonulásáig az Új-mexikói Állami Egyetem oktatója volt, még ha magát a felfedezést a szomszédos Arizonában tette is. Ő egyébként már nem érhette meg ezt az egész csúfságot, kilenc évvel a Plútó lefokozása előtt meghalt.

Ezenkívül a Plútó egy saját napot is kapott Új-Mexikóban: 2007. március 17. a „Plútó bolygó napja” lett az államban. Azért ezt a napot, mert 1930-ban a Nemzetközi Csillagászati Unió ekkor emelte méltó helyére, a Naprendszer bolygói közé az azóta száműzött Plútót. Ehhez 2009-ben Illinois állam is csatlakozott, ők 2009. március 17-ét jelölték ki a Plútó bolygóságának emléknapjaként, szintén Tombaugh tiszteletére, aki náluk született.

Ne maradjon le semmiről!