Milyen lesz a jövő városa? Szuperfutár, koccanásmentes parkolóház, alkoholmentes forgalomszámlálás

2014.11.02. 10:37 Módosítva: 2014-11-02 10:38:14
1 hozzászólás

Mitől lehet intelligens a közműrendszer és a közlekedés? Mit jelent az ökohatékony energiagazdálkodás? Hogyan épülnek az innovatív parkolóházak? Milyen az a légi irányítási rendszer, amiben a repülőgépek csökkenthetik a települések környezeti terhelését? Hogy néz ki egy innovatív vasúti személykocsi? Egyebek mellett e kérdésekre is választ kaphatunk azon az egyedi szakkiállításon, mely először teremt fórumot a lakosság, a szolgáltatók és az okos technológiák fejlesztői és szállítói között.

Az alábbi intróval hirdette programjait a nemrég Budapesten a SYMA Csarnokban megrendezett Urbania 21 szakkiállítás. Megnéztem és láttam néhány izgalmas koncepciót.

Országos, sőt uniós Szuperfutár-rendszer

Alsóbivalygöcsödről franciaországi műtétre, bármilyen fogyatékossággal? A technológia adott!

Tömören csak úgy tudnám jellemezni Voitovici Péter, a Közlekedéstudományi Intézet  munkatársa által felvázolt modellt, mint egy Szuperfutárt (Futár alatt a BKK nemrég debütált tájékoztatórendszerét értem.)

– Tegyük fel, hogy egy kicsiny falu, a képzeletbéli Alsóbivalygöcsöd egyik lakosának van szüksége speciális egészségügyi ellátásra. Az illető lehet akár halmozottan fogyatékos is. Például mozgás-, és látássérült – példálózott Voitovici, majd részletezte:

–  Rendszerünk képes ennek megfelelően összehangolni a menetrendet. Mikor indul alkalmas, a speciális igényeknek megfelelő jármű a közeli városba, onnan mivel tud továbbutazni a megyeszékhelyre – ha oda nincs közvetlen kapcsolat –, valamint Budapesten hogyan jut el abba a kórházba, ahol a megfelelő egészségügyi ellátást megkapja, amennyiben a megyeszékhelyén erre nincs lehetőség. Ha szükséges, a kisérőszemélyzetet is megszervezi a rendszer. Lefuttatja, vajon a beteget – akár kísérőstől és a speciális igényeivel együtt – tömegközlekedtetni olcsóbb, vagy mentőautót küldeni érte. (Természetesen, ha buszoztatható állapotban van a járóbeteg.)

Sőt, ha a megfelelő orvosi beavatkozásra csak egy más EU-tagállam kórházában – például egy németországiban vagy egy franciaországiban kerülhet sor –, annak a teljes logisztikáját is leszervezi a rendszer, beleértve a repülőgépjegyek foglalását is.

– Mikor lesz ebből Magyarországon valóság? – kérdeztem az intézet Közlekedési Módszertani Központjának  képviselőjét.  A politikai korrektség fellegvárából, Kanadából nemrég hazatelepült, enyhén akcentusos, rokonszenves, középkorú Voitovici Péter elmondta, hogy a műszaki háttér már most adott. Az összes többi állami, szabályozási kérdés. EU-irányelvek ötven éves távlatban várják el a maradéktalan megvalósulást.

Soha többé lógós forgalomszámlálók

A Dolphio Consulting Kft. kamerákkal számol forgalmat, méri a tömegközlekedési járművek telítettségét, és hogy a fesztiválokon hol, mennyi látogató fordul meg. Mindezt jóval hatékonyabban csinálják, mint mások akik diákokkal dolgoznak, gyakran hasraütésszerű, hagyományos módszerrel.

Az egyik Volán üzemeltési igazgatója mesélte, hogy maga szállított le két bevörösboroskólázott diákot a társaság buszáról, akik mindent csináltak, csak nem számoltak. Egy önkormányzati vezető pedig arra panaszkodott, hogy a forgalomszámlálást elvállaló nénike egy padon szundikált.

Tette egyértelművé módszerük versenyelőnyét Robotka Zsolt matematikus, a két cégalapító közül a szakmai vonalat képviselő.

Módszerükkel a két vállat és a fejet rögzíti a kamera és ezeket az adatokat dolgozzák fel, rendkívül megbízhatóan. Eszközeik egyszerűen telepíthetők, ráadásul a megrendelői igényeknek megfelelően könnyen álcázhatók filléres felszereléseknek, így kiküszöbölhető annak a kockázata, hogy azoknak lába kéljen.

Szupergyors villanyautó-töltés és lakásautomatizálás

Az ABB az Urbanián elektromos autók gyorstöltését mutatta be. Rendszerükkel 15-30 perc alatt képesek a villanyautók aksijait akár 70-80%-osra tölteni.

A többórás, esetenként egész éjszakás áramtöltéshez képest az autópályákra telepített ultragyors töltőik egy hagyományos benzin-, vagy gázolajas kocsi tankolásához képest csak egy pisilésnyivel hosszabbak.

Másik bemutatott termékük az immár nem csak irodaházak és új építésű, soklakásos lakóparkok számára versenyképes intelligens épületautomatizálási rendszer. Akár egy családi háznál, vagy egy nagyobb értékű, felújítandó lakásnál is megéri az intelligens, programozható, távvezérlésű komplex automatizálás. A falakat sem kell vésni, hiszen a vezetékek is kiválthatók .

A SWEEP Parkolóház előregyártott elemű parkolóházai a koccanásokat kiküszöbölő, oszlopmentes, nagyfesztávú, gyorsan és olcsón összeszerelhető, akár P+R-rendszerbeállításra is alkalmas parkolókat kínál.

Megnéztem még néhány kiállító standját, amikor is nem várt lehetőséggel szembesültem.

Sztárom a párom – az államtitkár és én

– Most készíthet interjút az Államtitkár Úrral! – hívták fel a figyelmemet a készséges szervezők a rendkívüli lehetőségre. Lévén a kétnapos kiállítás másnapján jártam ott, amikor már nem nyüzsögtek az újságírók.

– De hát, talán elég lesz a szakkiállítókkal – próbáltam udvariasan kitérni.

– Most pont ráér! Ez egy remek lehetőség! – és már előttem is állt az államtitkár, várva a kérdéseimet.

Becsey Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára profi közhelypaneljeivel ügyesen tért ki kérdéseim elöl, anélkül, hogy bármi konkrétumot mondott volna.

Egy kicsit olyan volt a szitu, mint amikor a noname londoni könyvkereskedőt alakító Hugh Grant keveredett a világsztár színésznőt megformáló Julia Roberts sajtótájékoztatójára a Sztárom a párom (Notting Hill) című filmben, azzal az eltéréssel, hogy köztünk nem bontakozott ki romantikus szál. Még egy csokor virág sem volt nálam.

Arról érdeklődtem az államtitkártól, vajon hogyan tetszenek neki a kiállításon bemutatott megoldások és melyik gyakorlati alkalmazása várható Magyarországon a közeljövőben? Becsey elmondta, hogy vannak ígéretes koncepciók, ám ezek bevezetése annak függvénye, hogy vajon mi az, ami akár már rövidtávon is képes hasznot hozni.

Budapest-fixált olvasóink kielégítése érdekében megpróbáltam kicsikarni, hogy vajon az intelligens jegyrendszer bevezetésében és a BKV-járműflotta megújításában, valamint a hármasmetró felújításában milyen kormányzati szerepvállalás várható?

Elegánsan hárított, mondván, hogy ezekben a konkrétumokban a főváros az első számú illetékes. A kormány természetesen amennyit megtehet, és ésszerű, abban segít.

Ezzel ért véget a nagyinterjú.