„Vissza akartam menni külföldre, de beszippantott a startupok világa”

shutterstock 530262040-1920
2017.08.31. 10:20
Nem egészen másfél év alatt több mint 15 ezer felhasználót és egy komoly tőkebefektetést is elkönyvelhet a koncert- és fesztiváljegyek másodlagos online értékesítésével berobbanó magyar startup, a Tickething. Az alapító-ügyvezető, Töreky Bence az alapötletről, az akcelerátor programokról és a hazai startupok túlélési esélyeiről is mesélt.

22 évesen alapítottad az ország egyik legmenőbb startupját. Ez volt az első ilyen projekted?

Már a hollandiai egyetemi éveim alatt belekóstoltam a vállalkozók világába, akkor a „hagyományosabb” - vedd meg olcsón, és add el kicsit drágábban – jellegű üzlettel próbálkoztam. A közgazdász alapdiploma megszerzése után eredetileg csak fél évet akartam Magyarországon tölteni, és vissza akartam menni külföldre, de azonnal beszippantott a startupok világa.

Miért éppen az online jegyértékesítésben láttál fantáziát?

A vizsgaidőszakok között sokat utazgattam Nyugat-Európában, és a gyakran vadásztam az utolsó pillanatban koncert- és fesztiváljegyekre. Sok hasonló tematikájú oldalt használtam külföldön, és hiányoltam itthon egy olyan szolgáltatást, ahol biztonságosan lehet eladni a feleslegessé vált jegyeket. 2015 decemberében találtuk ki, hogy másodlagos jegyértékesítésre alapuló online vállalkozást indítunk.

Tickething 2 Telenor Accelerate 2017 01 12 063 web - Copy
Fotó: Telenor

A Drukka Startup Stúdióval közösen vágtunk bele a cégindításba, és 2016 márciusára már készen volt az MVP (minimum viable product, első prototípus), a mostani projekt nagyon leegyszerűsített változata. Elkezdtük hirdetni a neten úgy, hogy csak minimális összeget költöttünk rá, hogy lássuk, van-e kereslet, szívesen használják-e, és kiderült, hogy erre tényleg szükség van. Májusban megkaptuk az első nagyobb kockázati tőkebefektetésünket a GB & Partners jóvoltából, szeptemberben pedig bekerültünk a Telenor akcelerátor programjába.

Miért érdemes a Tickethingtől jegyet venni a közösségi oldalak és más fórumok helyett?

Az elektronikus jegyeknél a vásárlás után egy dokumentumot kapunk, amit bárki be tud váltani a helyszínen. Az e-jegyek cseréje éppen ezért sok visszaélési lehetőséget hordoz magában: hiába veszem meg valakitől a pdf jegyét különböző fórumokon, vagy facebook-csoportokban, és hiába kapom meg emailben, ha az eladó előbb odamegy a helyszínre ugyanazzal a jeggyel, akkor ő fog bejutni. És az estek 99 %-ban a jegyek viszonylag alacsony összege miatt egy rendőrségi feljelentésnek sincs értelme, ha átvernek.

A Tickething harmadik félként lép be a tranzakcióba. Igyekszünk ellenőrizni, hogy a jegy tényleg oda szól-e, ahová a feladó meghirdette, és nem értékesítették-e már rajtunk keresztül. Az eladó felet csak akkor fizetjük ki, ha lezajlott az esemény, és ha nem kap negatív visszajelzést a vásárlótól.

Tickething - mehet a jegycsere
Fotó: Tickething

Mi történik, ha elmarad a koncert, vagy fesztivál?

Az elsődleges jegykibocsátó visszatéríti az összeget. Erről emailt küldünk annak, aki a Tickething felületén adta el a jegyét. Mi annak tudjuk visszatéríteni a pénzt, aki nálunk vette meg a jegyét.

Milyen programokra szóló jegyek pörögnek a leginkább?

A nyári szezonban egyértelműen a fesztiválok és a könnyűzenei koncertek, a színházi szezonban ehhez jönnek a színházi előadások és a komolyzenei koncertek. De leginkább a könnyűzene közönsége használja ezt a felületet.

Hányan használják a Tickething szolgáltatásait, és mekkora a csapat?

Magyarországon nemrég átléptük a 15 ezer főt, de német nyelvterületről is sokan regisztráltak, a nyári fesztiválszezonban pedig a világ számos részéről kerestek jegyeket az oldalon. Részben még a startup stúdió szolgáltatásaira támaszkodunk, és sok mindent még alvállalkozókkal oldunk meg. A központi csapat jelenleg 3 fős.

Tickething
Fotó: Tickething

Mit gondolsz az akcelerátor programokról?

Kevés cég foglalkozik az induló vállalkozások világával, pedig rengeteg tapasztalat és ügyfél van náluk, amikre alapozva rengeteg sikeres céget lehetne elindítani.

A Telenor programja ideális azoknak a projekteknek, amelyeknek már van valamilyen béta termékük, és szeretnék rövid időn belül kideríteni, lehet-e ebből életképes, vagy akár nemzetközi céget építeni.

A Telenor programjában résztvevő mentorok segítségével akár 3-4 hónapon belül kaphatunk piaci visszajelzést arról, hogy van-e létjogosultsága a projektnek.

Milyen fejlesztéseket terveztek?

Dolgozunk azon, hogy az elsődleges jegyértékesítés piacának fontos szereplőivel minél szorosabban együtt tudjunk működni, elsősorban biztonságtechnikai kérdésekben. Annak érdekében, hogy még több információt tudjunk gyűjteni arról, valódi-e az adott jegy, tényleg be lehet-e jutni vele a rendezvényre, stb. Ezen természetesen házon belül is állandóan dolgozunk, de szükség van az együttműködésre. Folyamatosan igyekszünk visszajelzéseket gyűjteni a felhasználóinktól is, és ezek alapján egészítjük ki kisebb-nagyobb funkciókkal az oldalt.

Az eBay 165 millió dollárért vette meg 2016-ban az online jegypiacként működő Ticketbis oldalt. Számítotok-e hasonló sikerekre?

Nemzetközi szinten több olyan oldal van, akik szintén másodlagos jegyértékesítéssel foglalkoznak, egy kicsit máshogy közelítve meg a témát, és volt már néhány felvásárlás. Hosszú távon természetesen számolunk azzal, hogy ha sikeresen építkezünk, akkor előbb-utóbb remélhetőleg felkeltjük valakinek a figyelmét. A befektetőknek is az a céljuk, hogy pár éven belül ki tudjanak szállni, és a részesedésüket megvegye egy versenytárs vagy egy nagyobb piaci szereplő. De nem hiszem, hogy ez a következő 1-2 évben történne meg.

Mit gondolsz a magyar startupok életképességéről?

Egyre több a kezdeményezés, és egyre szélesebb skáláról lehet támogatásokat kapni, egyre többen nyitnak a befektetői oldalról is ebbe az irányba, de egyértelmű, hogy ennek nincs akkora múltja ebben az országban, mint Amerikában vagy Németországban. Ez azzal is jár, hogy az elején nagyobb a bukási arány.

Azt szokták mondani, hogy tízből három startup tud megélni öt évnél tovább, és ebből a háromból is egy, maximum kettő lesz az, amit sok pénzért megvesznek. A többi vagy elbukik, vagy szép lassal eldöcög.

Ha megtehetnéd, hogy néhány éven belül nyugdíjba vonulsz, mivel foglalkoznál?

Ez attól is függ, van-e családom. Amíg nincs, félnomád életmódban körbevitorláznám a világot, családdal pedig úgy alakítanám az életemet, hogy minél több időt tölthessek velük. Igyekeznék minél többet vízközelben lenni.

Mit tanácsolsz azoknak, akik most alapítanának startupot?

A korombelieknek azt szoktam mondani, hogy ha valakiben aggályok merülnek fel, hogy egyáltalán belevágjon-e, akkor inkább ne. Csak annak érdemes, akinek egyértelmű, hogy az adott projekten neki 0-24-ben dolgoznia kell, mert  hosszú távon ez nem életbiztosítás, és sok bukási lehetőség van. Aki már az indulás előtt kételkedik magában, a termékében vagy a szolgáltatásában, annak ez nem egy jó út.

Miről szól a Telenor strartup pályázata?

A 2016-os sikeres programot követően a Telenor Magyarország másodszor is meghirdeti startupokat támogató akcelerátor pályázatát. Az idén három nyertes startupot választanak ki, és a következőket biztosítják a számukra:

  • azonnali 5-10 millió forintos befektetés, és összesen 150 millió forint értékű támogatás
  • workshopokból és mentoring-foglalkozásokból álló öt hónapos intenzív bootcamp (service design, lean és agilis módszertan, UI/UX, digitális marketing, growth hacking, fund raising és pitching ismeretek)
  • co-working iroda a Kaptárban és a törökbálinti Telenor Házban
  • hozzáférés a Telenor Csoport nemzetközi ügyfélköréhez és partnerhálózatához
  • a mentorok a magyar befektetői társadalom legtapasztaltabb résztvevői: Pistyur Veronika (Bridge Budapest), Oszkó Péter (Oxo Group), Varga Zoltán (Central Invest), Várkonyi Balázs (Extreme Digital), Vinnai Balázs (Misys Digital Channels), Simó György (Day One Capital)
  • Telenor Hello Data tarifacsomag mellé Samsung S8 készülékek és Microsoft BizSpark felhőszolgáltatás

A vállalkozások 2017. szeptember 4-ig jelentkezhetnek itt.

Tavaly öt nyertes startupot választottak ki, a szolgáltató 5-10 millió forint azonnali befektetést is biztosított az eSports Horizon, a Musicating, a Moow (Zoi), a Tickething, valamint a Zyntern számára.

A jelentkezés egyszerű, magyar vagy angol nyelvű one-pagert és egy videóinterjút kérnek.

Brand & Content Brand & Content
A cikket a Brand & Content készítette a Telenor Accelerate támogatásával, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.