![Párizs minket is várt: az Index helyszíni stábja is rácsatlakozott az olimpiára](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5747/57478/574785/57478563_4251271_8faf1cbc1b9d98fe8cf5c41d22bcb69e_wm.jpg)
Így nyaral az Index-olvasó
További Brand and Content cikkek
Igyekszünk egyre többször nekivágni a világnak. Vagy Magyarországnak.
A kérdőív eredményei szerint nem csak határon túlra megyünk szívesen, hanem szeretjük felfedezni a hazai turisztikai célpontokat is: a megkérdezettek 50 százaléka válaszolta azt, hogy külföldön és itthon is szokott üdülni.
![shutterstock 711486460](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1979/19792/197925/19792511_1562dd2c7ac83d81050d2fc20d7a8467_wm.jpg)
Korábbi kutatások igazolják, hogy ez eddig is jellemző volt ránk, de az már kevésbé, hogy egy évben egyre többször utazunk: a kitöltők 30 százaléka évente legalább kétszer megy üdülni, míg ezek 41 százaléka kettőnél többször is megpróbál kiszakadni a mókuskerékből.
És míg régebben a magyarok főleg csak nyáron utaztak, addig olvasóink jóval rugalmasabbak, 42 százalék mondja azt, hogy rendszeresen utazik más évszakban is. A szakértők szerint ez a tendencia szorosan összefügg az egyre olcsóbb repülőjegyekkel, amelyek hatására az utazási időszak már nem csak a nyárra korlátozódik, és ha tehetjük, közlekedési eszköznek inkább a repülőt választjuk.
![hanyszor.png](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1977/19778/197786/19778629_b2ea5ecf48e5712b956f3f4f2009e5f4_wm.png)
Szeretünk előre tervezni
Bár a nemzetközi tendenciák azt mutatják, hogy az emberek egyre spontánabbak, ha utazásról van szó,
a mi kérdőívünkből az derült ki, hogy még mindig inkább előre tervezünk.
A kitöltők a 61%-a már hónapokkal korábban leszervez mindent: a szállástól kezdve a megnézendő látnivalók listájáig, és csupán 20 százalékuk állította azt, hogy megveszi a repülőjegyet, vagy beül a kocsiba és a továbbiakat helyben oldja meg.
![shutterstock 362295269](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1974/19747/197478/19747869_0afe73c84eeb28d932162171ccb8bdde_wm.jpg)
Úgy tűnik a szervezéssel járó feladatokat egyébként kevesen szeretik magukra vállalni, mintegy 62 százalékuk ezt inkább az utazási iroda szakembereire bízza, míg 9 százalékuk másokra: családtagjukra, párjukra vagy barátjukra.
A kérdőívből az is kiderült, hogy a legtöbben anyagi okok miatt szervezik saját maguk az utazást és nem azért mert rossz tapasztalataik voltak az utazási irodákkal, és az eredmények azt is mutatják, hogy a kitöltők szeretik mixelni a saját szervezést az utazási irodák szolgáltatásaival. Például a látnivalók megtekintéséhez, turisztikai programok szervezéséhez gyakran és szívesen veszik igénybe az irodák segítségét.
Kikerülhetetlen lett az internet
Általános trend, hogy ma a világ nagy részén az utazni vágyók egyik legfontosabb igénye, hogy az interneten minél gyorsabban el tudják intézni a tervezéssel kapcsolatos feladataikat. Az online szolgáltatások és az online marketing még dominánsabbá válik, különösen a mobilalkalmazások révén.
![online.png](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1977/19778/197786/19778655_1ddee387781ce5a48b3ffbbedb0d2504_wm.png)
A BCG (Boston Consulting Group) szerint az emberek 95%-a utazása megszervezéséhez digitális forrásokat – átlagosan 19 weboldalt, illetve mobilapplikációt – használ, nem kizárólag a foglaláshoz, hanem az információ- és inspirációgyűjtéshez, illetve az élmények megosztáshoz is. A nemzetközi trendekkel összecsengenek kérdőívünk eredményei is, melyekből jól látszik, hogy
a magyar utazni vágyók főleg az interneten keresgélnek, és sokszor böngészés közben, véletlenül futnak bele ajánlatokba.
A slágerhelyek maradtak
Bár ma már nem jellemző, hogy a magyar turisták az egész éléskamrát megpakolva vágjanak neki egy nyaralásnak, az változatlanul igaz ránk, hogy főleg autóval is megközelíthető helyekre vadászunk, és hogy toplistás helyeink hosszú évek óta ugyanazok. A megkérdezettek nagy része még mindig Görögországot, Olaszországot, Horvátországot és Spanyolországot említette kedvenc utazási céljának, míg továbbra is viszonylag kevesen vannak azok, akik Európán kívülre merészkednek.
![shutterstock 280938710](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1974/19748/197481/19748157_e2549fbd0f0ad52e3d1d439c72ed3490_wm.jpg)
Utóbbitól eltérnek a nemzetközi tendenciák, melyek szerint 2017-ben az utazók jelentős része döntött úgy, hogy felfedezi a világ kevésbé ismert részeit, és 47% szeretne olyan helyre eljutni, ahol még egyik ismerőse sem járt. Egy másik állandó preferenciánk a tengerpart: a megkérdezettek 61 százaléka ott töltődik fel legszívesebben, míg csak 9 százalék mondja azt, hogy a hegyvidéket keresi.
Új útitársunk, a kutya
Arra is kíváncsiak voltunk a kérdőívünkben, vajon kivel/kikkel utazunk a leggyakrabban.
3043 Index olvasó válaszolta azt, hogy főleg a párjával kerekedik fel, 1696-an a családjukkal, sokan vannak, szám szerint 1038-an, akik barátaikkal mennek üdülni és 354-en egyedül indulnak el utazni.
A szabadszavas válaszokból az az érdekesség is kiderül, hogy a tesztet kitöltők közül sokan a kutyájukkal vágnak neki a nyaralásnak.
![shutterstock 378474271](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1974/19747/197478/19747855_315a11dd32b5757885b85b20f547421f_wm.jpg)
Az eredmények szerint nem töltünk túl sok időt az adott célországban, 20% 5 nara, 37% 5-7 napra, 29% 7-12 napra megy, míg csak 12% mondja azt, hogy általában 12-14 napot tölt nyaralással.
![mennyit-kolt-vegleges.png](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1979/19795/197955/19795537_6621db177ee404d1c4b23dd2bcb93e52_wm.png)
Az is kiderült a válaszokból, hogy nem szórunk el óriási összegeket egy-egy nyaralás során: 1554-en válaszoltak úgy, hogy 120 000 és 250 000 Ft között költenek, 1302-en vannak, akik 70- 120 000 Ft-ból jönnek ki a pihenésük ideje alatt, 801-en 70 000 Ft alatt, míg 989-en 250 000 Ft felett költenek.