Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Városi közlekedés, gyorsabban az autóknál

shutterstock 1062086924
2018.06.12. 06:24
Budapesten ismét napirendre került a parkolási díjak emelése, de kérdéses, hogy ez hoz-e majd megoldást a legnagyobb problémára, a helyhiányra. Közlekedni mindenki szeretne és a fő probléma eddig sem az volt, hogy túl olcsón lehet megállni napközben a belvárosban, hanem, hogy alig lehet helyet találni, mert kinőttük a várost. Kinek és miért lehet jó megoldás a legújabb közösségi megoldás, az elektromos kölcsönrobogókat kínáló blinkee.city ?

Nincs mit tenni, a meglévő helyen kell elférnünk, ezeken az utakon kell közlekednünk, itt kell időben célbaérkeznünk. Érdekes helyzet ez, mert a dráguló és lassuló autós közlekedés jelentette káosz már rég kitermelte az alternatív megoldásokat azok számára, akik nem akarnak tömegközlekedésre váltani, de ha valamikor, hát most tényleg napirendre kerülhet a váltás sokak számára. Az autómegosztó szolgáltatások használóinak tábora folyamatosan duzzad, nekik máris könnyebb dolguk van a parkolással, de még ők sem tudnak minden helyzetet olyan lazán megoldani, mint akik a robogót választják.

20180531 EON sajtoesemeny (4)

A robogó előképe a motorral felszerelt roller volt és a korai konstrukciók, mint az Autoped a múlt század tízes éveiben bukkantak fel először. A motoros rollereket kifejezetten a könnyű használat szempontjai szerint fejlesztették, és kis tömegüknek, átléphető vázuknak és széles lábtartóiknak köszönhetően hamar megtalálták rajongóikat.

Robogó történelem

A robogózás tömeges elterjedését mi, európaiak az olaszoknak köszönhetjük, hiszen a Második világháború utáni évek nehézségein egy egész társadalmat átsegítő minimáljárműveket eredetileg a repülőgépgyártásból megmaradt alkatrészek és eszközök felhasználásával ők alkották meg, így véglegesítve a robogók máig érvényes receptjét. A háború utáni modellek olcsók voltak, csekély karbantartási igény mellett biztosították az eljutást a város egyik feléből a másikba és mivel vezetésüket mindenki könnyen megtanulta, hamar divatba jöttek.

A robogó nem gyors, de lendületes jármű, ami lassan beépült minden fejlett európai ország városi közlekedéskultúrájába. A robogózás európában az örök második a népszerűségi rangsorban, Ázsiában viszont egyértelműen az első helyen áll.

Gyakran keverjük a segédmotorokkal, de ezt a félreértést egyszerű tisztázni. Az utóbbi jogilag definiált járműkategória, amelybe az ötven köbcentit nem meghaladó hengerűtartalmú hagyományos felépítésű motorkerékpárok és robogók tartoznak. A belépőszint másik jellemzője, hogy a KRESZ szerinti legnagyobb sebessége síkúton 40 km/óra, legnagyobb tervezési sebessége pedig ennél csak öttel több, ugyanakkor ezek a gépek egyelőre nem rendszámkötelesek, így forgalmi engedélyük sincs és műszaki vizsgára sem kötelezik őket. Az ötven köbcentinél nagyobb hengerűtartalmúl motorok és robogók rendszámkötelesek és minden esetben külön vizsgát kell tennünk a használatukhoz.

Az utóbbi évtizedekben már messze nem csak az ötven köbcentisek uralják a robogók kategóriáját, a kétszázötven, négyszáz vagy akár nyolcszázötven köbcentis automataváltós modellek gyorsulása és utazósebessége a hagyományos motorkerékpárokéhoz mérhető.

A robogókat nem csak a természetes üléshelyzet, a kis átmérőjű kerekek és a rövid tengelytáv együtteseként adódó játékos vezethetőség definiálja de az is, hogy szemben a motorkerékpárokkal, egy igazi robogón nincs hagyományos lábváltó. Sőt, általánossá vált a fokozatmentes automata váltó, amelyben speciális hajtószíj gondoskodik az erőátvitelről. A robogózás alapjai így hamar elsajátíthatók és aki kerékpárral biztonságban érzi magát a városi forgalomban, percek alatt megszokja majd a robogót is.

Az utóbbi tíz évben az ötvenesek közt is egyre nagyobb számban jelentek meg a négyüteműek, melyek nem csak sokkal tisztább üzeműek, de lényegesen csendesebbek és benzinből is kevesebbet kérnek, igaz, csúcsteljesítményük visszafogottabb. A tökéletes megoldást azonban nem ezek, hanem az elektromos hajtás elterjedése jelenti majd. A világ legrobogósabb országaiban, például Kínában vagy Japánban már most is divatosak és keresettek a villanyrobogók, melyek egyszerre tudnak mindent, amit benzinmotoros társaik, csak egy kicsit mindent jobban.

Felvillanyozó előnyök

A villanymotornak köszönhetően semmilyen sebességváltóra nincs szükség az erőátvitel folyamatosságához és vele az elindulás a gyorsítás, vagy éppen a szűk utcákon való lassú manőverezés soha nem volt ennyire kézenfekvő. A villanymotor szinte hangtalanul végzi a feladatát, miközben vonóereje már az első méterektől teljes egészében az ügy szolgálatában áll, vagyis nem kell felpörgetni a dinamikus gyorsításhoz.

Az elektromos hajtási rendszer viszonylag jól adaptálható a kistestű robogók méreteihez: az akkumulátorokat be lehet építeni a lábtaposó alá, a villanymotort a hátsó kerékagyba, a vezérlést pedig az ülés alatti rekesz köré. A legkisebb villanyrobogók hatótávolsága ma még a benzineseké alatt marad, de két feltöltés közt így is eléri az ötven kilométert.

Az elektromos robogók terjedése nem csak a parkolási és légszennyezési gondokat enyhíti, de használatukkal bármilyen forgalmi helyzetben biztosan kalkulálható a célbaérkezés időpontja is.

Hogyan használhatjuk?

A robogók és motorkerékpárok 2010-óta szabályosan közlekedhetnek a budapesti buszsávokon, sőt, ha pirosra vált a lámpa, akár előre is gurulhatunk velük a kocsisorok közt. A parkolás nemcsak ingyenes, de a kistestű gépeknek akár egy utcasarkon is azonnal találunk helyet, vagyis robogónkat időveszteség és bosszúság nélkül hagyhatjuk hátra az úticélunknál.

 

Ki vezetheti, hol mehet?
A Blinkee.city villanyrobogói a segédmotor-kategóriába tartoznak, ezért vezetőjük mögé nem ülhet más. A kisrobogókat bárki használhatja, aki rendelkezik B-kategóriás autójogosítvánnyal, vagy bármilyen motorjogosítvánnyal, beleértve a segédmotoros AM-kategóriát, amelyre már középiskolás kortól levizsgázhatunk. A segédmotorok, így a legkisebb robogók legfeljebb 40 km/óra sebességgel közlekedhetnek, így elsősorban városban praktikus a használatuk. Az egyetlen kötelező védőfelszerelés a bukósisak, de a robogózáshoz érdemes zárt cipőt, hosszúnadrágot és hosszú ujjú felsőruhát, esetleg kesztyűt viselnünk.

Nem mindenkiből lesz az első próbálkozás után megszállott robogós, de a műfaj sokkal könnyebben hozzáférhető és barátságosabb, mint a motorozás.

A közösségi autómegosztó szolgáltatások után, az E.ON együttműködésével Budapestre érkezett az eredetileg Lengyelországban kitalált szolgáltatás, a blinkee.city. A cég fehér villanyrobogói messziről felismerhetők, hiszen, kifejezetten bérbeadáshoz gyártották őket. A kistestű robogók nem gyűjtőpontokon, hanem főváros belső kerületeinek számos pontján várják bérlőiket.

A szolgáltatás igénybevételéhez nem tartozik többezer forintos regisztrációs díj, elég csupán letölteni a blinkee.city mobiltelefonos applikációját, melyet androidos és iOS rendszerű telefonokra is elérhetővé tettek.

Aki elköteleződés nélkül szeretné kipróbálni a városi robogózást, annak csupán a jogosítványa és a személyi igazolványa fényképeit kell feltöltenie a személyes adatainak megadása után. A regisztrációhoz ezeken kívül a fizetési módot is meg kell adni, majd ha mindezen túlvagyunk, a rendszer magyar üzemeltetői huszonnégy orán belül levélben igazolják vissza a belépésünket. Nem előírás, de érdemes hosszú nadrágot, zárt cipőt és zárt felső ruházatot viselnünk, az egyetlen kötelező védőfelszerelés, a bukósisak pedig a robogó ülése mögöttt várja a következő bevetést. A sisak alá ajánlott felvenni az egyszer használatos egészségügyi sapkát, amit szintén könnyedén, ugyanott megtalálunk.

A blinkee.city percenként 49 forintos árával (diákoknak 41 Ft) most a legolcsóbb és a leggyorsabb megoldás a bosszantó forgalmi dugók ellen és vele könnyű belátni, hogy a robogózás, száz évvel feltalálása után ugyanolyan felszabadító lehetőség, mint a kezdetekkor volt. A belvárosok nem lettek tágasabbak, csak a forgalom nagyobb, ideje felfedezni a robogózást!

Brand & Content Brand & Content
A videót a Brand & Content készítette a Eon megbízásából, nem az Index szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.