A SUV próbája a vezetés
További Brand and Content cikkek
Jó autót venni nem könnyű. Ez a tétel nemcsak a használt kocsikra igaz, hanem az újakra is, csak éppen más okból.
Eligazodni a bőség zavarában
A kínálat óriási, kimondottan nehéz eligazodni. Hatványozottan érvényes ez az olyan kulcsfontosságú kategóriákra, mint mondjuk a kisautóké, a kompaktoké vagy éppen a városi terepjáróké. Utóbbi – nevezzük akár SUV-nak vagy crossovernek – kétségkívül a legdinamikusabban fejlődő szegmens, ma már tényleg nincs olyan, magára valamit is adó gyártó, amely ne tartana legalább két-három ilyen modellt a kínálatában.
SUV, crossover vagy városi terepjáró?
A közbeszéd mára szinte teljesen összemosta ezeket a fogalmakat, pedig eredetileg nem pontosan ugyanazt takarták. Oké, maga a terepjáró kifejezés elég egyértelmű: kemény célgépet értünk alatta, olyat, ami összkerékhajtással, kimondottan a terepezéshez ideális futóművel, tekintélyes hasmagassággal és megfelelő terepszögekkel rendelkezik.
A SUV-ok (hobbiterepjárók, szabadidőautók) tervezésekor még többnyire gondoltak a terepképességekre, de már bizonyos szintű személyautós kényelmet nyújtanak. Elég nagy a szórás, ami magát a terepjárást illeti, hiszen van, amelyik közelíti a célszerszámokat, míg más típusokat földútra is csak óvatosan vinnénk. Érdekes, hogy SUV alatt Amerikában jóval nagyobb és terepjárósabb gépeket értenek, mint Európában.
Amikor mi itt, az öreg kontinensen hobbiterepjárókról beszélünk, valójában javarészt crossoverekre gondolunk. Vagyis azokra az autókra, amelyek személykocsis alapokra épültek, hasmagasságukat alig-alig emelték meg, itt-ott egy fényezetlen műanyag elemmel, vagy fém (esetleg fémhatású) dekorral próbálják marconábbnak mutatni. Sokat közülük egyáltalán nem is gyártanak összkerékhajtással.
Az autógyártók persze nem ontanák magukból a crossovereket és SUV-okat, ha nem lenne rájuk komoly piaci kereslet. A vevők szeretik a robusztus megjelenésű autókat, a magas felépítésnek köszönhetően nagyobb biztonságban érzik magukat, ráadásul föntről figyelik, talán jobban át is látják a forgalmat. Idősebbeknek vagy olyanoknak, akik mozgásszervi betegséggel küzdenek, könnyebb jelent a be- és kiszállás, ha magasabb az ülés. Lehet tehát vitázni arról, hogy kinek mi tetszik, és hogy egy ilyen magas felépítésű, nagy homlokfelületű jármű lehet-e környezetbarát, de a műfajnak kétségkívül vannak előnyei.
Egy próbát megér
Azt, hogy mennyire nagy a városi terepjárók rajongótábora, mi sem mutatja jobban, hogy jelenleg közel száz különböző modellt találunk a magyar piacon, a paletta széles, van itt fapados és luxus, aprócska benzines és konnektoros hibrid, de még tisztán elektromos, sőt hétszemélyes is. És ez a szám nem tartalmaz minden egyes modellváltozatot.
Ha már nagyjából be is lőttük, mennyit tudunk rászánni, még mindig marad vagy tíz-tizenöt lehetőség a kalapban, nagyon észnél kell lenni a mérlegelésnél.
Van persze néhány tényező, ami megkönnyítheti a választást. Vonzó lehet az ízlésünknek megfelelő formaterv, vagy a hosszú garancia. A puding próbája viszont mindenképpen az evés, cipőt sem veszünk anélkül, hogy felpróbálnánk, egy autó meg mégiscsak a legdrágább ingóságunk, érthető, ha nem szívesen fizetünk ki több millió forintot valamiért, amiről azt sem tudjuk pontosan, hogy milyen.
Szerencsére a legtöbb márka már kínál tesztvezetési lehetőséget. Bejelentkezni többféleképpen is lehet, de a legegyszerűbben talán egy internetes űrlap kitöltésével tehetjük, ilyet kínál többek közt az Opel is. Nevünk és elérhetőségünk megadása, valamint a kiszemelt modell és a hozzánk közeli márkakereskedés kiválasztása után már csak várnunk kell, míg felveszik velünk a kapcsolatot.
Az előre egyeztetett helyszínen és időpontban aztán szakértő segítséggel ülhetünk a volán mögé, hogy megbizonyosodjunk arról, valóban megfelel-e nekünk a kiválasztott autó. Ehhez csupán érvényes jogosítványra van szükségünk, valamint egy tesztvezetési nyilatkozat kitöltésére. Nem kell megijedni, ebben mindössze azt rögzítjük, hogy nem állunk alkohol vagy egyéb tudatmódosító szer befolyása alatt. Szerepel benne felelősségvállalás is, de ez nem azt jelenti, hogy egy szerencsétlen baleset után a teljes vételárat ki kell csengetnünk: a bemutatóautók cascóval rendelkeznek, így annak önrészére terjed ki a felelősségünk.
Ha az adminisztrációval megvagyunk, már be is ülhetünk az áhított modellbe. A tesztautópark összetétele kereskedésenként változhat. Ha az adott helyen nem elérhető a kiválasztott típus vagy kivitel, átirányítanak minket máshova, sőt egyes esetekben átkérik nekünk az autót - akár a központból is. A tesztvezetésre jellemzően minden márkakereskedésnek van egy bejáratott útvonala, amelyhez térképet is kapunk. A többnyire tizenöt perc körüli út első felében az értékesítő vezet, közben elmondja a legfontosabb tudnivalókat. A második felében átadja a kormányt, hogy magunk is megtapasztalhassuk az autó viselkedését, szolgáltatásait. Ha szeretnénk, akár a családot is beültethetjük magunk mögé.
Az egyetlen kikötés az, hogy tartsuk be a KRESZ előírásait.
A tesztútvonal hossza, a vezetés időtartama általában rugalmas. Ha valaki hosszabb utakra keresi új társát, a kereskedés elhelyezkedésétől és a körülményektől függően akár autópályára, autóútra is kiviheti a demóautót, ilyenkor harminc-negyvenöt percig is tarthat a próba. A telephelyre visszaérkezve az értékesítővel együtt kiértékelhetjük a tapasztalatokat, sőt, ha szeretnénk, akár ajánlattal a kezünkben is hazamehetünk.
Bár a koronavírus-járvány az élet számos területén változásokat hozott, a tesztvezetéseket jelenleg nem veszélyezteti. A márkakereskedők, így az Opel partnerei is mindent megtesznek a vevők és érdeklődők biztonságáért. Ennek megfelelően a próbaút során elengedhetetlen a szájmaszk viselése, az autókat pedig minden egyes kör után fertőtlenítik és átszellőztetik.
De miért is fontos, hogy már a szerződéskötés előtt testközelből tapasztalhassuk meg, milyen is az autó?
A válasz egyszerű, mégis összetett. A katalógusban szereplő adatok, így a lóerők, a gyorsulás, a méretek mindössze számok. Ezek alapján lehetetlen megítélni, hogy illeszkedik-e a kocsi a saját stílusunkhoz, szokásainkhoz. Viszont a tesztvezetés során nagyjából a második gyorsításnál érezni fogjuk, elegendő-e az erő, megkapjuk-e a várt dinamikát. Azt is meglátjuk, egyáltalán be tudjuk-e állítani az ülést saját testalkatunkhoz. Roppant kellemetlen lenne a hazaúton, vagy akár pár nap után szembesülni azzal, hogy megfájdul a derekunk, vagy nem látunk ki tolatáskor.
Még márkán belül is nagy lehet a választék
Vannak gyártók, akik nem is foglalkoznak mással, csak vérbeli terepjárók és SUV-ok gyártásával. De a jellemzően személy- vagy haszonjárművekről ismert népszerű márkáknak is több különböző méretű és stílusú crossover szerepel a kínálatában, és akkor a motorváltozatokról még nem is beszéltünk.
Az Opel például három modellel igyekszik lefedni az igényeket. A műfaj egyik legkedvezőbb árú ajánlata a Crossland X, amely ötmillió forint körül indul. Szívó és turbós benzinmotort, vagy akár dízelt is választhatunk. Felszereltségtől függően akár bőrülést, panoráma tetőt és számos innovatív funkciót is kérhetünk. Városon kívüli vezetéskor éjszaka nagyon hasznos lehet a kanyarfény és az automatikus távolsági fényszóró, a parkolást pedig a jó kilátáson és a kompakt méreteken kívül akár 180 fokos kamera és parkolóasszisztens is segíti.
Ha inkább egy mérettel feljebb nézelődnénk, akkor már nagyobb családi utazásokhoz is találunk ideális crossovert. Az Opel Grandland X 514 literes csomagtere például simán felülmúlja egyik-másik középkategóriás kombit, de közben még mindig kompaktak a külső méretek, így nem lesz nehézkes a városi használat sem.
A tesztvezetés lehetőségét már csak azért is érdemes kihasználni, mert így számos olyan extra működését is megismerhetjük, amelyekkel korábban talán még nem is találkozunk. A Grandland X-nél például az adaptív sebességtartó folyamatosan alkalmazkodik a forgalmi viszonyokhoz, az esetleges veszélyes helyzetekben pedig akár az automatikus vészfékező is közbeavatkozik. Szintén érdekes megtapasztalni élesben a sávtartót, a holttérfigyelőt, vagy a parkolóasszisztenst.
A SUV-okat, crossovereket gyakran éri az a kritika, hogy a magas felépítmény, a viszonylag nagy homlokfelület és esetenként szintén nagy tömeg miatt nem igazán mondhatók környezetbarátnak. Egyes gyártók erre reagálva hibrid vagy teljesen elektromos hajtásláncokat építenek hobbiterepjáróikba. A Grandland X-ből is készül úgynevezett plug-in, vagy konnektoros hibrid.
Bár sorozatgyártásban már a kilencvenes évek második fele óta készülnek hibridek, sokan azonban még mindig ódzkodnak az efféle megoldásoktól. Egyesek a szervizelés miatt, mások pedig attól tartanak, hogy a napi használat, a kezelhetőség lesz nehézkes. A gyakorlatban azonban – felhasználói oldalról – egy hibrid is pontosan ugyanúgy viselkedik, mint a benzinesek vagy dízelek. A rendszer saját magának szabályozza, mikor használja a belső égésű motort, és mikor megy villannyal.
A konnektoros hibrideknél egyedül a töltésről kell gondoskodnunk, cserébe viszont mondjuk a Grandland X-nél mintegy negyven kilométeres tisztán elektromos hatótávot kapunk. Nyilván ennyivel még külföldre nem tudunk elmenni nyaralni, viszont a napi ingázásunkat akár teljesen emissziómentesen is megoldhatjuk, már ami a lokális kibocsátást illeti. Ha a munkahelyünk közelében is van lehetőség töltésre, akkor az agglomerációból is kényelmesen be tudunk járni melózni, vagy éppen városon belül tudhatjuk le villanyos üzemmel az óvoda-iskola-bevásárlás kört.
Összegzés
Legyen szó hagyományos vagy alternatív hajtásról, crossoverről vagy kompakt személyautóról, egy biztos: a tesztvezetés egy olyan lehetőség, amivel érdemes élni. Semmilyen szakértő vélemény nem helyettesítheti a személyes tapasztalatokat. Ha pedig milliókról, vagy a hitel miatt sokéves elköteleződésről döntünk, érdemes alaposan mérlegelni előtte. A próbaúton sok olyan információt gyűjthetünk be, amelyek megmentenek a későbbi csalódásoktól.
A cikket a Branded Content készítette, a Opel Magyarország megbízásából, nem az Index szerkesztősége.
Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben, ha üzenne nekünk, ezen a címen elér minket.