5G és mobilkommunikáció az autóiparban
További Brand and Content cikkek
- Az Index-olvasók eredménye egyáltalán nem lett égő
- „A betegség korai felfedezésének és a korszerű terápiáknak nagy jelentősége van az életkilátások szempontjából”
- „Nem mindennapos, hogy a jegesmedve kikerget a kifutóból”
- Milliárdokat csalnak ki tőlünk az online csalók, de ön ne dőljön be nekik!
- Mi kell ahhoz, hogy külön bankárunk legyen?
Az azóta eltelt közel 80 év még szorosabbra fűzte az autók és a mobiladat viszonyát, és nem az a lényeg, hogy van-e mindent tudó, internettel kommunikáló kijelző az autóban, hogy akadásmentesen futnak-e az online zenei szolgáltatások, vagy épp le tudunk-e tölteni valami kényelmi funkciót egy frissítéssel, hanem itt távoli vezérlésről, okos ökoszisztémáról és egymással kommunikáló autókról kell beszélnünk: ha egy balesetmentes, önvezető jövőt képzelünk el magunknak, abból nem maradhat el a mobiladat sem, az 5G pedig ezen belül is kiemelten fontos szereppel bír. Nem zárójelesen érdemes megemlíteni, hogy önvezetés terén van egy nemzetközileg is sikeres magyar cég (AImotive), míg elsőként a Vodafone-nak köszönhetően már nálunk is adott az ilyen típusú fejlődéshez és fejlesztésekhez az 5G-technológia.
Ahhoz, hogy az 5G fontosságát megértsük, tudnunk kell, hogy egy internethálózat nagyon sokféleképpen lehet gyors. Hagyományos értelemben a gyors internet alatt a sávszélességre szoktunk gondolni, amit lényegében úgy kell elképzelni, mintha egy sima országutat hasonlítanánk össze az autópályával: semmit nem érzünk az előnyeiből, amíg adatpöttyként csak egyedül haladunk az úton, de nagyon áldásos, ha sokan vannak körülöttünk. Ha nagy a sávszélesség, akadálymentesen tud jönni a sok adat, lehet nézni 8K-felbontásban a filmet, gyorsan mennek a feltöltések, és a nagy, bonyolult weboldalak betöltése is lerövidül – az 5G ebben az értelemben is fejlődött a 4G-hez képest, de nem ez az első számú előnye.
Az 5G tervezési előnyei közül a nagyon sok kapcsolható eszköz, illetve a válaszidő, más néven ping lerövidítése a két legfontosabb. 2009-ben, amikor a 4G-szabványt megalkották, még nem volt képben, hogy a mobiltelefonokon kívül az okosórák, az autók, de még a hűtőgépek és a közlekedési lámpák is kapcsolódni akarnak majd a hálózathoz, a hasonló frekvencián működő 5G-nél viszont ez az első pillanattól fogva megvolt tervezési szempontból, és egyszerűen kötelező ahhoz, hogy az út rengeteg pontjáról, illetve a környező autóktól is valós idejű információkat kapjunk közlekedés közben. Egy önvezető rendszer csak akkor fog jól működni, ha minden mindennel kommunikál – ebből a szempontból az 5G az első olyan mobilhálózat, amely erre tényleg alkalmas is.
A válaszidő legalább ennyire fontos, hiszen a kis méretű adatcsomagok esetén ez adja meg ténylegesen az internet gyorsaságát. A 4G-hálózatok esetén az 50 ms (milliszekundum: a másodperc ezredrésze) már jónak számít, ideális körülmények között 30 ms körül tud, az 5G viszont nagyon stabilan van 20 ms alatt, és akár 5 ms-nál is kisebb tud lenni, ebből adódóan aztán annyira gyorsan szaladnak ide-oda az adatok, hogy akár az is megvalósítható, hogy egy valódi autót a kilométerek százaira lévő szimulátorból vagy távirányítóval is lehet vezetni, 4G-vel ez csak jelentős késés árán lenne megvalósítható, az pedig elég szerencsétlen dolog egy autó irányításánál.
Az 5G előnyeit a Formula Student East versenysorozatban is tudják már használni a Vodafone támogatásával. A Formula Student a lelkes mérnökhallgatók által épített pályaautók versenysorozata, amely a modern hálózatot többszörösen is kihasználja: nekik már nemcsak egy elmélet, hanem valós tapasztalat a távolról irányítható versenyautó, a BME csapata a megfelelő hardverek és szoftverek elhelyezésével külső szimulátoros irányítással tudja vezetni autóját.
Ezenkívül a versenyautókból valós idejű információkat nyernek ki futam közben, meg lehet tudni, hogy minden versenyző betartja-e a szabályzatot – korábban ezeket a méréseket csak adattárolóra rögzítették, az azonnali kontroll viszont hitelesebb és biztosabb egy ilyen megmérettetés esetén, de nemcsak a verseny tisztaságát, hanem a személyes fejlődést is elő lehet segíteni azzal, ha a csapattagok a saját eredményeiket azonnal látják, és tudják, mit kell változtatni a vezetési stíluson vagy a technikán.
Az 5G azonban nemcsak azoknak nyújt jó alternatívát a modern internetezésre, akik most ismerkednek a technológiával: a régebbi mobilhálózatokon üzemeltetett flottakövető rendszerek is új szintre emelkedhetnek az 5G-vel, gondolhatunk itt a hagyományos követésre, ami kevesebb energia felhasználásával sokkal pontosabb, több adatból álló statisztikát ad az üzemeltetőknek az autó mindenkori sebességéről, a speciális, például hűtést igénylő áruk szállítási biztonságáról, de lényegében bármiről tud valós idejű adatokat villámgyorsan a kezelőhöz juttatni, sokkal magasabb szinten, mint a 2G, a 3G és a 4G valaha.
Az 5G kapcsán fontos, hogy a lakossági felhasználók gyorsabb, kevesebb energiát használó szolgáltatást kapnak, de a mobiltelefonos használaton túl megannyi egyéb területen nagyon hasznos szerepet kap, a következő évek pedig egyre inkább arról fognak szólni, hogy mindenféle felhasználási módja elterjed. Ma még lehet belőle a piacon versenyelőnyt csinálni, holnap viszont már csak kapkodni lehet, hogy le ne maradjunk róla.
A cikket a Branded Content készítette, a Vodafone Magyarország megbízásából, nem az Index szerkesztősége.
Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben, ha üzenne nekünk, ezen a címen elér minket.