Az erdőtelepítéstől az ingyenes képzésekig – Hogyan lehet egy bank fenntartható?

shutterstock 1826876567
2023.09.18. 00:01
A környezeti változások negatív hatásait már most érezzük, és ez alól a bolygó egyetlen pontja sem kivétel. Az éghajlatváltozás elleni küzdelemben a bankoknak és a hitelintézetnek is kulcsszerepe van, elég, ha a zöld gazdaságra való átállás finanszírozására, a fenntarthatóságot elősegítő beruházásokra, vagy akár egy energiahatékony épület kivitelezéséhez nyújtott hitelre gondolunk. De a hétköznapi működésükkel is sokat tehetnek a jövőnkért, ezt az OTP Bank projektjein keresztül mutatjuk be, amelynek része a Mastercard globális erdősítési programjában való részvétel is, és mára számos új elemmel is kiegészült.

Az erdők az éghajlatváltozás hatásai ellen folytatott harc egyik legfontosabb bázisai. A Mastercard az erdők helyreállításával járul hozzá a szén-dioxid megkötéséhez, és egyben az éghajlatváltozás hatásainak mérsékléséhez. A vállalat elhatározta, hogy 100 millió fa ültetésével csökkenti az erdőirtások által okozott károkat, és így szorítja vissza az klímaváltozással kapcsolatos katasztrófákat (például a tüzek és az áradásokat).

A Priceless Planet Koalíció célja nemcsak a 100 millió fa ültetése, hanem a Föld legsérülékenyebb területein található erdők újratelepítése is. A kezdeményezés olyan erdőterületekre koncentrál, amelyek helyreállítása globálisan a legnagyobb pozitív hatással van a klímára, a közösségekre és a biológiai sokszínűségre: Brazíliában az amazóniai és az atlanti-parti esőerdők, Kenyában a vízgyűjtő területek, Ausztráliában az erdőtüzek által elpusztult zöldterületek helyreállítása a cél. A projekt irányításra a Conservation International és a World Resources Institute környezetvédelmi szervezeteket kérték fel.

A kezdeményezéshez világszerte számos olyan pénzügyi szolgáltató, ügynökség, légitársaság és más cég csatlakozott már, mint pl. a Barclays, a Citi, a HSBC, a London Transport Museum, a londoni közlekedési vállalat vagy a magyar OTP Bank.

Greenwashing helyett megbízható hitelezési gyakorlat

Az éghajlatváltozás negatív hatásainak csökkentése, és a fenntarthatóbb gazdaság és hétköznapok elősegítése azonnali, létfontosságú feladat, és ebben a pénzintézeteknek meghatározó szerepük van.

A környezetvédelmi szempontok az OTP Banknál is egyre nagyobb jelentőséget kapnak a gazdasági és a beruházási döntésekben. Az OTP Csoport zöld finanszírozási keretrendszereket és zöld termékeket, illetve folyamatokat fejleszt, melyeken keresztül segíti az alacsonyabb karbonintenzitású gazdaságra való átállást, illetve enyhíti a társadalmi problémákat.

Az OTP Bank a magyar piacon elsőként kapta meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) jóváhagyását nemzetközi sztenderdekre alapozott vállalati zöldhitelezési keretrendszer bevezetésére. Ez a keretrendszer nemzetközileg is elismert kereteket ad a zöld beruházások és zöld tevékenységek hitelezéséhez, és a célja az olyan beruházások azonosítása, amelyek a pozitív környezeti és társadalmi hatásokat növelik, a negatívakat pedig csökkentik, illetve segítik a vállalkozások és társadalmak alkalmazkodását a klímaváltozás hatásaihoz. A keretprogram kritériumai az EU Taxonómiarendeletén, valamint a Klímakötvény-kezdeményezés Taxonómiáján alapulnak.

A zöld projekthitelek többek között energiatermelésre, ingatlanfejlesztésre, közlekedési infrastruktúra és az elektro-mobilitás fejlesztésére, de erdősítésre, vagy mezőgazdasági és feldolgozóipari fenntarthatósági fejlesztésekhez és beruházásokhoz is használhatóak.

Napelemmel fűtött üvegházak
Napelemmel fűtött üvegházak
Fotó: Shutterstock

A nemzetközi sztenderdeknek megfelelő zöld hitelezési gyakorlat azért is fontos, mert így a befektetők is meggyőződhetnek arról, hogy a hitelezési rendszer megalapozott, és nem greenwashingról van szó.

A lakáshitel is lehet zöld

A lakossági ügyfelek számára a bank Zöld lakáshitelt kínál, amit új lakóingatlan (lakás vagy új családi ház) építésére vagy vásárlására, illetve használt lakóingatlan korszerűsítésére igényelhető, ha az megfelel az előírt energetikai elvárásoknak. További segítséget jelentenek az Évnyerő Lakáshitelek, amelyek 12 hónapos türelmi időt biztosítanak - a futamidő első évében csak a kamatot kell fizetni, a kölcsönt a türelmi idő lejárta után, a 13. hónaptól havi egyenlő részletekben kell visszafizetni a hátralévő futamidő alatt. (Az Évnyerő Lakáshitelek kamatai megegyeznek az egyenletes törlesztésű lakáshitelek kamataival.)

Zöld bankolás, környezettudatos működés

A fenntartható, környezettudatos működés alapfeltétele, hogy egy szervezetnél hatékonyan használják az erőforrásokat. Az OTP Bank az új beruházások, felújítások során az aktuálisan legjobb technológiát alkalmazza, a modern gépészeti megoldásoktól az energiatakarékos (LED) fényforrásokig, a bankfiókok felújításánál pedig megvizsgálják a napelem és a hőszivattyú telepítésének lehetőségét.

shutterstock 2228875753
Fotó: Shutterstock

Előnyben részesítik az alacsonyabb fogyasztású gépjárműveket, a bank flottájában elektromos és hibrid autók is találhatóak. Törekednek arra, hogy minél kevesebb papírt használjanak, és bővítsék az újrahasznosított papír használatát, aláírópadokat alkalmaznak. Az ügyfelek is tehetnek a „zöld bankolásért”: a papírra nyomtatott és postán küldött kivonat helyett választhatják a zöld (elektronikus) bankszámlakivonatot. Az elektronikus bankszámlakivonatokkal és a különböző elektronikus információkezelési megoldásokkal

éves szinten több mint tízmillió oldal papírt tudnak megspórolni.

A berendezéseket és az eszközöket a lehető legtovább, akár több helyen is használják. A „hulladék keletkezésének megelőzése/újrahasználat/újrahasznosítás/lerakás” prioritási sorrendjét követik, folyamatosan bővítik a szelektív hulladékgyűjtés lehetőségét, a már szükségtelenné vált, de még használható bútorokat és működő IT-eszközöket (elsősorban számítógépeket és laptopokat) jótékony célra adják tovább.

Ingyenes képzés a tudatos pénzügyi döntésekért

A fenntartható működés része a szemléletformálás, a felelős pénzügyi kultúra előmozdítása, illetve a

hátrányos helyzetű emberek segítése

a közösségi szerepvállalásokon keresztül. Az OTP Bank kiemelten fontosnak tartja a pénzügyi edukációt, ezért a lakosság, különösen a fiatalok pénzügyi ismereteinek fejlesztésével a bank hozzájárul a körültekintő és tudatos pénzügyi döntések meghozatalához, a hosszú távú szemlélet kialakításához és az öngondoskodás támogatásához.

shutterstock 273259688
Fotó: Shutterstock

Az OTP Fáy András Alapítvány által irányított ingyenes pénzügyi képzési programja élményszerűen, modern módszerekkel és eszközökkel tanít pénzről, gazdaságról, gazdálkodásról.

A képzés évente 20 ezer diákhoz jut el

Magyarországon, a budapesti oktatóközpont mellett Nyíregyházán, illetve az OTP leánybankjaival együttműködésben Romániában, Szlovákiában és Moldovában is elérhető.

A bank évente felmérést végez azzal kapcsolatban, hogy a takarékosság – vagyis az öngondoskodás – milyen szerepet tölt be az emberek hétköznapjaiban. Az évente közzétett Öngondoskodási Index eredményei ráirányítják a figyelmet az előtakarékosság fontosságára és a túlfogyasztás problémáira is. Többek között arra, hogy a megvásárolt, de soha, vagy alig használt termékekkel nemcsak a pénztárcánkat, hanem a környezetet is jelentősen terheljük.

Díjazzák az önkénteskedő kollégákat

A közösségi szerepvállalás keretein a belül a bank a pénzbeli adományozáson túl számos civil szervezettel működik együtt, az aktív önkéntes közösségnek köszönhetően évente több mint száz értékes helyi program megvalósulásához járul hozzá. Az önkénteskedő kollégák munkájának elismerése fontos, az anyagi és időbeli támogatás mellett erkölcsi elismerést is kapnak:

a Felelősséggel Egymásért Díjjal az OTP Bank a példamutató közösségi szerepvállalási gyakorlatokat ismeri el.

2021-ben például a Jászberényi Fiók kapta a díjat, ahol a munkatársak a Covid hatására a beteg emberek és idősek megsegítését tűzték ki célul.

Egy bank is lehet fenntartható, ha befektetési és banki szolgáltatásaiban egyaránt jelen vannak a környezettudatos elemek, és törekszik arra, hogy minimalizálhatóak legyenek a szervezet működtetéséből és fenntartásából eredő negatív környezeti hatások, és szerepet kap a közösség, pénzügyi szemléletformálás is.

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Dialogue Creatives készítette, a Mastercard  megbízásából, nem az Index szerkesztősége. 
Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben, ha üzenne nekünk, ezen a címen elér minket.