Az áttervezéssel indokolják a metróköltségek megszaladását
További Belföld cikkek
- Politikatörténeti pillanat volt Menczer Tamás és Magyar Péter találkozása?
- Nemi erőszak és gumibotozás a tiszalöki börtönben – jelentést tett közzé az Európa Tanács
- 2053-ig minden titkosítottak a Védelmi Beszerzési Ügynökség hekkertámadásáról
- Tűz ütött ki egy gödöllői házban és egy soproni lakásban
- Felmondott a Kutyapárt hegyvidéki képviselője a privát munkahelyén a vagyonnyilatkozata miatt
A fővárosi metróbiztos jelentése szerint az első tíz metróállomás építési költségének megduplázódása okozta az eddig bekövetkezett 43 milliárd forintos túlköltést a metróberuházásban. Ami az eredeti, 2005-ben meghatározott mérnöki becslés szerint 40 milliárd forintba került volna, az szűk két év múlva, a megkötött kivitelezési szerződésekben már több mint 80 milliárd forinttal szerepelt.
A beruházás összes többi nagy eleme, így az alagútfúrás, vagy a járműbeszerzés nagyjából a becsült ár körül alakult.
Az Infó rádió kérdésére, hogy mikor lódult meg az állomások költsége, Becker László metróbiztos elmondta, az eredeti állomástervek helyett az építészmérnöki szakma krémjét magában foglaló Fővárosi Tervtanács korszerűbb, nagyvonalúbb terveket szeretett volna. Ezért az állomások megtervezésére pályázatot írtak ki, és a nyertes mérnöki iroda új koncepcióval állt elő.
Ennek a lényege úgy foglalható össze, hogy az állomások lyukak helyett nagy, nyitott terű dobozokká váltak. Csakhogy az új felfogás egy Magyarországon még ismeretlen, úgynevezett vastag résfalas technológiát igényelt, amelynek az árára itthon még nem volt referencia.
Felülárazással reagált az építési piac
Az InfoRádió által megkérdezett szakértők szerint ezért lehetett, hogy a kivitelezők a pályázatokon kis túlzással olyan árat mondhattak, amilyet akartak. A metróbiztosi jelentés úgy fogalmaz, hogy "az építési piac a helyzetet felülárazással kezelte".
Erő Zoltán, a tíz megálló új terveit készítő Palatium Stúdió Kft. vezetője az InfoRádió kérdésére kizártnak tartotta, hogy csak az áttervezés miatt emelkedtek kétszeresükre a költségek. Véleménye szerint a 2005-ös, vasúthatósági engedélyeken és kiforratlan terveken alapuló mérnökárat nem lehet összehasonlítani a kidolgozott szerkezetek piaci áraival.
Mindenki jóllakott
A 4-es metrót három nemzetközi konzorcium építi, mindhárom egy-egy jelentős hazai céget is magában foglal. A konzorciumok tagjai indultak az alagútfúrási munkákért és az állomásépítésekért is.
A francia Vinci Constructions vezette, és a többek között a magyar Strabagot, valamint a Hídépítő Rt-t tartalmazó Bamco konzorcium nyerte az 53 milliárdos alagútfúrást.
Az összességében 83-85 milliárd forintos állomásépítési munkákon pedig egyenlő arányban a Vegyépszer Rt-t is magában foglaló osztrák-német BPV Metró4 konzorcium, a magyar Swietelskyt is tartalmazó Sw-O konzorcium, és a magyar Hídépítő Rt osztozott, valamint egy állomást elnyert külön a magyar Strabag Rt is.
A szerdai háttérbeszélgetésen elhangzott újságírói felvetésre a főváros vezetése részéről elhangzott, semmi jelét nem tapasztalták, hogy a kivitelező cégek esetleg árkartellt hoztak volna létre.