Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

Magántőke bevonását ajánlja az EU a metróberuházáshoz

2007.03.13. 17:35
Az Európai Bizottság szóvivője megerősítette az Index korábbi cikkét az unió kemény finanszírozási feltételeiről, amik akár a projekt bukását is okozhatják. Demszky szerdán áll a nyilvánosság elé.

Az Európai Bizottság attól tart, hogy a fővárosi 4-es metró társfinanszírozása a teljes pénzügyi keretet elvinné, ezért csökkentené a magyar fél által a beruházáshoz a kohéziós alapból igényelt összeget, és egyebek mellett azt ajánlotta, a magyar fél magántőkét vonjon be a projektbe, mondta el a magyar nyelvű brüsszeli Bruxinfónak Ana-Paula Laissy a bizottság illetékes szóvivője.

A szóvivő megerősítette az Indexnek azt a pénteki információját, hogy a bizottság szakmailag aggályosnak tartja a metró első szakaszának állomáskiosztását, túl sűrűnek tartja a metró tervében szereplő állomáskiosztást, ami aránytalanul megnöveli a költségeket.

Az Index korábban brüsszeli forrásokból úgy értesült, a bizottság álláspontja szerint csak 100-120 milliárd forinttal támogatná a 4-es metrót a kormány és a főváros által eredetileg elképzelt 240-280 milliárd forint helyett (vagyis a 340-400 milliárdos projekt 60 százalékát).

A kormány nem szándékozik annál többet fizetni a metróra, mint amennyi a metrótörvényben szerepel. A 2004-ben módosított törvény szerint az állam kb. 200 milliárd forinttal finanszírozná a projektet.

Demszky szerdán válaszol

A főváros egyelőre nem reagált érdemben a brüsszeli hírekre, Demszky Gábor főpolgármester szerdán délután áll először a nyilvánosság elé, hogy Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettessel beszámoljanak a metróberuházás állásáról.

Rövid nyilatkozatokból kiderült, a főváros egyelőre nem állítja le a metróépítését, áprilistól kezdődnek nagyobb útlezárások a pesti oldalon, a Kálvin és a Fővám téren.

"Ameddig nem tisztázódik a projekt pénzügyi háttere őrült hiba volna lezárni a fél belvárost, és feltúrni a Kálvin és a Fővám teret. Szerintünk az egyedüli megoldás a beruházás leállítása és a metró áttervezése és az alternatív projektek tervezésének mielőbbi folytatása" - nyilatkozta a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, Vitézy Dávid az Indexnek.

Demszky Gábor már hónapok óta nem hajlandó a nyilvánosság előtt mutatkozni metróügyben, újabban szocialista helyettese viszi a nyilvánosság előtt a metróügyeket, vagy a fővárosi SZDSZ közlekedésügyi megmondóembere, Dancs Gábor.

Össze-vissza nyilatkoznak

A Duna tévének kedden nyilatkozó Dancs Gábor tagadta, hogy többe kerülne, és hogy csúszik a metróprojekt. "Itt 2010-re metró lesz" - nyilatkozta a Közbeszéd c. műsorban, a költségtúllépésre vonatkozó kérdéseket, pedig a "nem tudok fejben számolni" válasszal intézte el.

Dancs szerint például "homályos alakok" tartják elavultnak a metró tervét, ami mögött több száz szakértő, 30 éves kutatómunka (!) és több tonnányi irat áll. A liberális politikus szerint híreszteléseken alapulnak a bizottság álláspontjáról szóló információk.

Pedig múlt héten Becker László metróbiztos az Országgyűlésben is közölte a metróberuházás azon számait, amiket az Index hetekkel ezelőtt bemutatott, miszerint a 4-es metró első szakasza 2012-re (2011 végére) lesz kész, és a beruházás összköltsége már most 470 milliárd forintnál tart.

A közlekedési és infrastruktúra-fejlesztési albizottság ülésén arról sem volt vita, hogy a metró terve elavult: ezt egyébként a főváros megbízásából készült tanulmányok is megállapították.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?