Spamel is a hivatal, meg nem is

2008.04.25. 15:19
Kollégánk Fiat-tulajdonos barátnője hivatalos úton kapott értesítést, hogy Fiat-szervíz nyílt Budakeszin. Megkérdeztük, mi ez, kiderült, legális kapcsolatfelvétel, szó sincs direkt marketingről.

Kollégánk barátnője levelet kapott a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától (KEKKH), közismertebb nevén a központi adatszolgáltatótól. A meglepetés akkor érte, akkor valamiféle hivatalos megkeresésre számítva kibontotta a borítékot, de az abban szereplő levél pusztán csak annyit közölt, új Fiat márkaszervíz és -kereskedés nyílt Budakeszin.

A levél és a boríték, ami kitakarja a levélben szereplő cégadatokat: elérhetőség, nyitvatartási idő

A spamekre, kéretlen reklámlevelekre - a reklámtörvény módosításának idején - különösen érzékeny kollégánk azonnal a szerkesztőségbe robogott, derüljön ki, valóban arról van-e szó, amire tippel: egy állami hivatal álruhájába öltözött cég lövöldözi-e szerelmét reklámmal.

Mint kiderült, igen is, meg nem is, mindenesetre a dolog nem törvényellenes, csak furcsának tűnhet, tudtuk meg a KEKKH Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartási Főosztályának vezetőjétől, Gaálné Kovács Györgyitől.

A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló törvény (1999., LXXXIV, 24. §, 4. bekezdés b pontja) ugyanis lehetővé teszi, hogy a kérelmező (jelen esetben az Interat Kft.) kapcsolatfelvétel céljából bizonyos személyeket, kört keressen meg, jelen esetben a Fiat-tulajdonosokat. A kolléga barátnője ugyanis egy ötéves Fiat Punto tulajdonosa.

Mivel a KEKKH adatot nem szolgáltathat ki csak úgy magáncégnek, ezért a reklámlevelet, pontosabban "kapcsolatfelvevő" levelet a hivatal küldi ki a kft által megjelölt kör részére. A cég ezért fizet mennyiségtől függően 145-125 forintot levelenként. Ezt az 54/1999-es belügyminisztériumi rendelet határozza meg. A bevétel a hivatal kasszáját gazdagítja.

Kérdésünkre Gaálné Kovács elmondta, ez nem tekinthető direkt marketingnek, bármennyire is direktnek tűnik: a cég csupán létezéséről, és elérhetőségéről tájékoztatta a Fiat-tulajdonost, és mint a levél alján leszögezik: a hivatal nem adta ki az autótulajdonos személyes adatait a cégnek.

"Nemcsak ilyen leveleket küld ki a hivatal, millió más szituáció adódik, ilyen például, amikor egy autógyár bizonyos típusok, alkatrészek visszahívására kényszerül" - mondta Gaálné Kovács. Az adatszolgáltató ugyanis birtokában van ezeknek az adatoknak.

Ha pedig valaki még ilyen leveleket sem akar kapni az adatszolgáltató hivataltól, jelezheti feléjük, hogy adatait bizalmasan kezeljék.