Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Spamel is a hivatal, meg nem is

2008.04.25. 15:19
Kollégánk Fiat-tulajdonos barátnője hivatalos úton kapott értesítést, hogy Fiat-szervíz nyílt Budakeszin. Megkérdeztük, mi ez, kiderült, legális kapcsolatfelvétel, szó sincs direkt marketingről.

Kollégánk barátnője levelet kapott a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától (KEKKH), közismertebb nevén a központi adatszolgáltatótól. A meglepetés akkor érte, akkor valamiféle hivatalos megkeresésre számítva kibontotta a borítékot, de az abban szereplő levél pusztán csak annyit közölt, új Fiat márkaszervíz és -kereskedés nyílt Budakeszin.

A levél és a boríték, ami kitakarja a levélben szereplő cégadatokat: elérhetőség, nyitvatartási idő

A spamekre, kéretlen reklámlevelekre - a reklámtörvény módosításának idején - különösen érzékeny kollégánk azonnal a szerkesztőségbe robogott, derüljön ki, valóban arról van-e szó, amire tippel: egy állami hivatal álruhájába öltözött cég lövöldözi-e szerelmét reklámmal.

Mint kiderült, igen is, meg nem is, mindenesetre a dolog nem törvényellenes, csak furcsának tűnhet, tudtuk meg a KEKKH Közlekedési Igazgatási és Nyilvántartási Főosztályának vezetőjétől, Gaálné Kovács Györgyitől.

A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló törvény (1999., LXXXIV, 24. §, 4. bekezdés b pontja) ugyanis lehetővé teszi, hogy a kérelmező (jelen esetben az Interat Kft.) kapcsolatfelvétel céljából bizonyos személyeket, kört keressen meg, jelen esetben a Fiat-tulajdonosokat. A kolléga barátnője ugyanis egy ötéves Fiat Punto tulajdonosa.

Mivel a KEKKH adatot nem szolgáltathat ki csak úgy magáncégnek, ezért a reklámlevelet, pontosabban "kapcsolatfelvevő" levelet a hivatal küldi ki a kft által megjelölt kör részére. A cég ezért fizet mennyiségtől függően 145-125 forintot levelenként. Ezt az 54/1999-es belügyminisztériumi rendelet határozza meg. A bevétel a hivatal kasszáját gazdagítja.

Kérdésünkre Gaálné Kovács elmondta, ez nem tekinthető direkt marketingnek, bármennyire is direktnek tűnik: a cég csupán létezéséről, és elérhetőségéről tájékoztatta a Fiat-tulajdonost, és mint a levél alján leszögezik: a hivatal nem adta ki az autótulajdonos személyes adatait a cégnek.

"Nemcsak ilyen leveleket küld ki a hivatal, millió más szituáció adódik, ilyen például, amikor egy autógyár bizonyos típusok, alkatrészek visszahívására kényszerül" - mondta Gaálné Kovács. Az adatszolgáltató ugyanis birtokában van ezeknek az adatoknak.

Ha pedig valaki még ilyen leveleket sem akar kapni az adatszolgáltató hivataltól, jelezheti feléjük, hogy adatait bizalmasan kezeljék.